Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
rool

Vågar jag åka med båten?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tidigare ett inlägg här ang V8-motor som går på endast 7 cylindrar. Jag har gjort kompprov som visade bra, nya tändkablar, kollat gnistan utan anmärkning.

Min fråga är, tills jag får ordning på detta, vad det nu kan vara, är det någon fara att åka med båten, trots att den går dåligt? håller jag mig runt 7-8 knop går den hyffsat, det är när jag skall plana och gasar på som den går illa, orkar inte upp.

Tacksam för alla svar och ev tips på vad det kan vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart vågar du åka med båten... Är ju inget fel på den, bara lite långsam. Vad gör det om du måste paddla någon kilometer. Att köra med en motor som hela tiden får oförbränd bensin inpumpad i sig, är väl inget lyckat tilltag, men du gör ju som du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, dubbla budskap..Är det ingen fara, eller är det inte bra, som du skrev, är inget lyckat tilltag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

Om jag vore du så skulle jag kolla upp vad som var fel , eller kör du med din bil med bara 3 cylindrar? Kolla om du har kompression i den cylindern eller om det är fullt med vatten på tändstiftet. har du gnista/kompression och det kommer bensin till cylindern så skall den gå .

kurran



Senast ändrad av kurran | 07 juni 2010 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte dubbla budskap. Det första är total ironi, för jag ser det som ren och skär idioti att köra sin båt, om man på förhand vet att det är fel på den. Vet du att den bara går på 7 cylindrar, är det ju bara att lokalisera vart elen inte kommer fram. Mäta och byt ut felande kabel eller kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hr kollat kompressionen, samt bytt tändkablar, och jag har gnista till den cylinder som inte verkar förbränna. Några ideer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med ett annat tändstift? Även helt nya stift kan lägga av om motorn har blivit ordentligt sur.

/Björn



Senast ändrad av mahaffa | 07 juni 2010 | 15:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surt när det strular men precis som tidigare sagts så skall du inte köra med båten när det är såhär.

Vad visade komptestet?

Tändkablar bytta, hur är det med tändstiftet/n

Knista till tändkabel i fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har bytt tändkablar, stiften är relativt nya, bytte dom när motorn började gå dåligt i höstas. Har kollat gnistan till samtliga stift utan anmärkning.

Suck, börjar fundera på om det inte har något med bränslet att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast bränslerelaterat om det är konstaterat att den bara går på 7 burk. Går den dåligt fast på alla burkar så visst kan det vara bränsleproblem.

Hur ser stiften ut? är det något av dom 8 som har avvikande färg? Om ett eller flera ser nästan vita och rena ut så har du vatten med i förbränningen.

När är limpor och knän bytta senast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av stiften är nästan vitt, har inte gått så mycket, men dom andra har en lätt brun färg. Vet inte när limpor och knän är bytta, köpte båten i höstas, och har själv inte bytt.

Jag har inte konstaterat att den endast går på 7 cylindrar, antog det eftersom stiftet var så rent och fint..men som sagt, har komp och gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du med 90% sannorlighet har vatten i förbränningen i och med att ett stift är rent och utan sot.

Om du inte vet skicket på limpor och knän så skulle jag börja där. Är dessa dåliga med genomgående rostporer så suger motorn vatten baklänges genom avgasportarna. Sitter läckaget på ett gynsamt ställe för den cylindern som har det vita stiftet så blir bara den cyllen hårdast drabbad

Allternativt topplockspackning eller spricka i toppen men det talar ju ditt komp prov emot. Finns ett liten hake  var motorn varm när kompprovet togs, om inte kan det vara en spricka som vidgar sig under drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser stiftet ut så här som till höger på bilden? (lånade bilden från www.boatlife.se)

vilken cylinder sitter stiftet i?

 



Senast ändrad av Gelis | 07 juni 2010 | 19:31

post-4082-1394236388,6113_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Motorn var inte varm när jag tog kompprovet. Stiftet ser ut som det till höger, har dock endast gått ca 10 minuter skulle jag tro.

Men borde jag inte märka på oljan om det handlar om vatteninträngning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har defekta limpor/ knän, spricka i toppen så får du inte vatten i oljan om det inte sköljer in vatten försås.

Sitter stiftet i någon av dom yttersta cylindrarna så kan det även vara en insugspackning som gett sig mellan insugskanal och vattenkanal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiftet sitter i 8:ans cylinder, dvs den yttersta. Hur ser jag lättast om limpan el liknande är defekt? Tänkte testa byta spetsar imorgon, om det kan ha något med tändningen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte kört med båten om jag var i samma situation, om det är vatteninträngning som Gelis skriver, vilket jag också med stor sannolikhet tror att det är så kan det gå snabbt. Det som då kan hända är att du vatten fyller en eller flera cylindrar och då blir du stående. Limporna kan man testa tätheten på genom provtryckning. Kanske att man kan se i avgaskanalen om det är rostigt på den cylindern om man skruvar av limpan. Borde inte vara knät som läcker om det bara kommer till en cylinder men det skall nog inte uteslutas. Är det en OMC maskin med log Style limpa där knät sitter längst akteröver på limpan skulle det kunna hamna enbart i bakersta cylindern förutsatt att det inte läcker för mycket. Det kan också vara rost eller spricka i toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får du lite nyttig information.http://www.meckasjalv.se/html/ch_smallblock.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E det vattenläcka in i en cyl, fast inte så mycket att motorn låser sig, så borde den blåsa ut vattnet när motorn varvas upp och sedan gå på alla 8 cyllarna. Har du provat att varva upp motorn vid bryggan utan att lyckas, låter det troligt att problemet ligger någon annan stans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har testat att varva motorn, utan resultat..jag tror oxå att felet ligger någon annanstans, troligten el- eller tändningsfel. Skall byta spetsar och fördelarlock till att börja med. Tack för inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är inte så att du har lyckats blanda ihop tändkablarna?

Dvs. bytt plats på dom, du får ju gnista då men vid fel tillfälle.

//Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Nej jag har nog inte blandat ihop kablarna, bytte dom en efter en. Däremot upptäckte jag något idag, när jag varvade motorn, att de småläckte vatten ur ett tjockt rör efter avgasknät, bifogar bild. Är det normalt? Läckte endast när jag varvade på höga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara silence choice på bilden? du kan alltså välja att köra med raka rör eller genom drevet. Läcker det i spjällaxeln?



Senast ändrad av Gelis | 08 juni 2010 | 22:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är silent choise. Det strutar en liten stråle precis vid svetsningen du ser under den röda kabeln, det sitter typ en nippel eller något skruvliknande där, som det sipprar ur, gäller båda sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag bytt fördelarlock samt spetsar, testkörde båten men utan resultat. Tog för säkerhetsskulle ett nytt kompprov, och till min fasa visade provet noll komp på 8ans cylinder, och 5 på 2an!!!

Hmmm..vad innebär det? Vad händer nu, vad skall göras?

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att riva maskin enl. min uppfattning. Tyvärr. Nån/några ventil(er) som hängt sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå i en skvätt motorolja i tändstiftshålet till de dåliga cylindrarna och ta ett nytt kompprov. Om kompressionen blir bättre så är det kolvringarna som är slut. Mer troligt är att det inte blir bättre dvs det är topparna (otäta ventiler eller spricka i toppen) eller topplockspackningen som är kass. Hoppas på packningen - beklagar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att det är kolvringarna, då borde inte kompressionen vara bra när motorn är kall väl? Är ingreppet att kolla detta svårt, eller klarar man det själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...