Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
fartigt

Har motorn frysit?

Rekommendera Poster

Hej.

Har tittat på en motorbåt som har stått på land i 3,5 år, inget gjort bara upptagen och sen stått.Ägaren säger dock att det är glykol i den.Har motorn frysit en volvo penta inombordare? Hur ser man att den är ok? Ska den testas först?Vad skulle du gjort?  Är helt ny inom båtköp....Mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger han det så släng den i sjön och ut och tokkör minst en halvtimme. Alla undanflykter om att det inte går skulle jag ta som en indikation på att du inte ska köpa den.

Byt impeller först. Kolla oljan, kanske en provkörning är ok men sen är det bytesdags!

Alternativt prova på land men mycket annat kan krångla... Den ska gå en ordentlig stund och gärna varvas upp till marschfart under tiden. Ser säljaren nervös ut? Köp inte!

Ska du köpa en första båt så ta med nån som vet lite iallafall. Kan bli dyrt annars. Jag hade nog satsat på något i gott skick som ligger klart i sjön.

Vad är det för maskin/båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är glykol i motorn är den sötvattenskyld. Har det bara varit tillräckligt med glykol i den delen så borde den ha klarat sig beträffande frysning. Nånstans omkring en blandning på 50/50 ger bästa frysskyddet. Går ju att mäta. Mätare finns att köpa på Biltema för 24,90 kr. http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Glykolprovare/

Den största risken är väl att den rostat fast i cylindrarna. Har själv köpt två båtar med motorer där man inte gjort nåt vid upptaget pga att ägarna blivit sjuka. Bägge satt fast. Den enan inte värre än att jag knäckte loss den med ett spett. Den andra trodde jag  var skrot och var på väg att slänga den. Frågade i alla fall på en lokal motorverkstad. De fixade den för en ringa peng och den motorn gick sedan som en klocka så länge jag hade båten.

Prov och se om du kan drar runt motorn med startveven. Går det inte kan du pruta bra.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då Tommy, motorn i en motorbåt behöver inte alls vara sötvattenkyld för att vara glykolad.  Min förra stora V8 tömdes och glykolades på land varje höst utan att för den skyll ha någon sötvattenkylning.  Men som någon sa, se till att byta impeller innan provstart, vingarna har stått böjda i åratal och kan knäckas, inte kul.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Baretta , volvo penta AQ211 A,vet tyvärr inte årsmodell.De gav själva 140000.../ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, kan du meka själv eller beredd att lämna in den så... Själv hade jag inte köpt nåt som -kanske- inte fungerar.

Är säljaren beredd att hjälpa dig med provstart, ev provkörning eller köper du den as is?

 

Ligger en Baretta i GBG genom en handlare som vill ha 119tkr. Tror han.

Köpa grisen i säcken? 70-80´ 000:- ? Eller vad tycker ni andra?



Senast ändrad av bearcat | 06 juni 2010 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den står på land och de är nog inget de tänkt sig...priset är ca 40000...jag gillar båten skarpt,det finns en på blocket i fint skick för 119000.Har i släkten båt folk ett antal mil härifrån som kan en del dock inte titta på båten men jag har kanske inte lust att lägga en jätte summa på en begagnad motor om det kostar samma för en fixad..../ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten i övrigt ok skick så skulle nog jag överväga min egen ställning om att inte köpa något trasigt. Hade nog själv slagit till där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skick ja sådär den är solblekt och behöver nog en sommar renovering. Men jag vet inte vad jag tycker om priset om det är för mycket 40.000 om man nu inte vet om den startar vad tycker du är ett skäligt pris .Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Terrafobica

Om man skriver;Har tittat på en motorbåt som har stått på land i 3,5 år, inget gjort bara upptagen och sen stått.Ägaren säger dock att det är glykol i den.Har motorn frysit en volvo penta inombordare? Hur ser man att den är ok? Ska den testas först?Vad skulle du gjort?  Är helt ny inom båtköp....Mvh Håkan

Så tolkar jag det som om man inte kört igenom glykolvatten för rostskydd, som jag brukar gör varje höst om jag vinterkonserverar. Visst kan det stå kvar en skvätt glykol i en sjövattenkyld motor om man kör genom glykolvatten, men jag tror (personligen) att det inte står nån gykol i en motor som man ingeting gjort med vid upptaget om den inte är sötvattenskyld.

 

tommy

analfabet på motorerObestämd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...