Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
loke67

Stift till en Mercery 90 ELPTO

Rekommendera Poster

Döm om min förvåning när jag skulle byta stift på min motor, det satt två olika typer av stift. Dels 2st NGK BUZHW-2 och 1 BUHW-2. Hittar inte i instruktionsbokan vad som ska sitta och om jag kollar på NGK:s hemmsida så står det att stiftet med Z skall vara till  ELPTO RFI vad är det som skiljer en RFI mot en vanlig? Antar att jag har en vanlig då jag inte kan hitta betekningen RFI någon stans varken på motor eller i papper

Länk till NGK:s lista (andra sidan)

http://www.kgk.se/marin/pdf/Mercury.pdf

Vilket stift ska jag köra på?

Mvh Jonny



Senast ändrad av loke67 | 06 juni 2010 | 11:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver BUHW-2 för att inte störa insprutning och radiofrekvensen. BUZHW-2 ska jag ha till min -93:a och det säger väl dig en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK ja det här är en -02:a Va kanske lite otydlig i inlägget



Senast ändrad av loke67 | 06 juni 2010 | 13:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

denna motor har ingen insprutning som kan störas ,sätt i B9HS-10  i stället fungerar bättre vid lågfartkörning,buhw har en benägen het att sura nersig ,finns service medelande om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i och för sig inte haft några problem med stiften utan ville bara byta då jag kört med samma i 2 sommrar,  men det kan ju vara värt att prova. La märke till att B9HS har den vanliga bygeln vilket mitt stift saknar. Ingen risk att den kommer för nära kolven?

Går det att hitta sånna service medelanden nån stans? skulle vara intresant att läsa?

//Jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det är ingen risk att kolven tar i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då provar jag dom, tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lånar tråden lite.. :) eftersom den ändå är löst.

Har en Mercury 75 ELPTO -03 som det sitter BUZHW-2 i, och enligt båtverkstan i stans kataloger finns det inga alternativa stift till denna motor. Men ni nämner B9HS-10. Funkar dessa till min också?

BUZHW-2 är ju svindyra o jag vet inte om det är stiften som gör att min motor går illa på tomgång, (den puffar o ryker o stannar på tomgång, stiften blir blöta osv). Vill i alla fall inte köpa dessa dyra stift o sen upptäcka att det är nåt annat fel.

MVH Ted

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor är för magertställd på förgasarn prova o öppna blandar skruven 1/4 varv kammens rulle får ej vidröra varandra avstånd ca 0,50mm mellan rullen o gaskammen.beträffande tändstiften så fungerar B9HS-10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur kommer det sig att stiften blir så blöta?

Det är 3 förgasare, är det en skruv på varje då?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de blir blöta om det är tändstift fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...