loke67 1 Postad 6 Juni , 2010 Döm om min förvåning när jag skulle byta stift på min motor, det satt två olika typer av stift. Dels 2st NGK BUZHW-2 och 1 BUHW-2. Hittar inte i instruktionsbokan vad som ska sitta och om jag kollar på NGK:s hemmsida så står det att stiftet med Z skall vara till ELPTO RFI vad är det som skiljer en RFI mot en vanlig? Antar att jag har en vanlig då jag inte kan hitta betekningen RFI någon stans varken på motor eller i papper Länk till NGK:s lista (andra sidan) http://www.kgk.se/marin/pdf/Mercury.pdf Vilket stift ska jag köra på? Mvh Jonny Senast ändrad av loke67 | 06 juni 2010 | 11:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 6 Juni , 2010 Du behöver BUHW-2 för att inte störa insprutning och radiofrekvensen. BUZHW-2 ska jag ha till min -93:a och det säger väl dig en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 6 Juni , 2010 OK ja det här är en -02:a Va kanske lite otydlig i inlägget Senast ändrad av loke67 | 06 juni 2010 | 13:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 denna motor har ingen insprutning som kan störas ,sätt i B9HS-10 i stället fungerar bättre vid lågfartkörning,buhw har en benägen het att sura nersig ,finns service medelande om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 6 Juni , 2010 Har i och för sig inte haft några problem med stiften utan ville bara byta då jag kört med samma i 2 sommrar, men det kan ju vara värt att prova. La märke till att B9HS har den vanliga bygeln vilket mitt stift saknar. Ingen risk att den kommer för nära kolven? Går det att hitta sånna service medelanden nån stans? skulle vara intresant att läsa? //Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 nej det är ingen risk att kolven tar i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 6 Juni , 2010 Då provar jag dom, tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 14 Juni , 2010 Hej! Lånar tråden lite.. eftersom den ändå är löst. Har en Mercury 75 ELPTO -03 som det sitter BUZHW-2 i, och enligt båtverkstan i stans kataloger finns det inga alternativa stift till denna motor. Men ni nämner B9HS-10. Funkar dessa till min också? BUZHW-2 är ju svindyra o jag vet inte om det är stiften som gör att min motor går illa på tomgång, (den puffar o ryker o stannar på tomgång, stiften blir blöta osv). Vill i alla fall inte köpa dessa dyra stift o sen upptäcka att det är nåt annat fel. MVH Ted Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Juni , 2010 Din motor är för magertställd på förgasarn prova o öppna blandar skruven 1/4 varv kammens rulle får ej vidröra varandra avstånd ca 0,50mm mellan rullen o gaskammen.beträffande tändstiften så fungerar B9HS-10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 14 Juni , 2010 Men hur kommer det sig att stiften blir så blöta? Det är 3 förgasare, är det en skruv på varje då? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Juni , 2010 de blir blöta om det är tändstift fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Juni , 2010 en skruv på varje förgasare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Juni , 2010 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0018849&path=MM~A0000001~M0000830~M0000837~C0018849&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 15 Juni , 2010 Tack så hjärtligt Ska prova Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser