Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
kjellebilder

Inverter

Rekommendera Poster

Hej tänkte kontrollera om jag tänkt rätt; Vårt kylskåp går bara på 230V och jag skulle vilja ha kylskåpet igång under färd. Funderar på att sätta in en inverter som jag kopplar till landströmskontakten, om jag tänkt rätt får jag 230V för att driva kylskåpet, jordfelsbrytaren som bevakar strömmen, kan detta vara en smidig lösning? Fördelen som jag ser det är, att jag har EN kontakt (landströmskontakten) som jag alltid kopplar in el i båten med, antingen invertern, landström i gästhamn eller eget elverk. På detta sätt kan jag aldrig koppla fel eller koppla in flera strömkällor samtidigt. Vad tror ni?
/Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån smidig lösning är det väl knappast. Men har du obegränsat med ström, så fungerar det nog.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många watt drar det på 230v? Inte helt ointressant... Finns väl på nån skylt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Tycker det verkar väldigt smidigt. Vad menar du med obegränsat med ström? Strömmen kommer från batterierna under gång, eller landström eller ett portabelt elverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere i båten för att kolla förbrukningen men kompressorn står lite knöligt till i motorummet, så jag ska göra en djupdykning under vecka för att se vad det drar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är det knappast smidigt att omvandla 12 Volt till 230 volt för att driva ett kylskåp. Förutom den ström som kylskåpet drar, dra inverten också ström och det blir ju en hel del förluster jämfört med om du körde kylskåpet direkt på 12 volt.

Kyl är ju en tung post i energibalansen även utan inverter. Du skriver inget om hur stor batteribank du har. När du går för motor fungerar det säkert helt ok. Vi de tillfällena har du ju nästan obegränsat med ström. Men när du ligger still suger du kraftigt på batterierna. Men du kanske inte ligger några dar i en naturhamn, utan kör med motor från hamn till hamn.

Hade du haft segelbåt, som jag, hade det varit helt totalt omöjligt att köra ett 230 volts kyl på 12 volt via en inverter. Du hade tömt batterierna på ett nafs.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, skulle kanske förklara lite närmare, motorbåt, 3 förbrukningsbatterier. Har inte koll på hur stora dom är. Min tanke var nu under semestern att slå på kylskåpet via inverter när jag har kommit iväg från hemmabryggan, låta det gå kanske ett par timmar. Lägger till i naturhamn, startar mitt portabla elverk, kopplar in det till landströmskontakten, ELLER om jag kommer till gästhamn och kopplar in mig på hamnens el. Är jag helt ute och cyklar? Ska jag hellre kolla efter en ny kompressor som går på 12/230? Det kanske blir samma pengar, tyckte bara att det var en enklare lösning att sätta in en inverter istället för att börja böka med en ny kompressor.

/Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tror inte jag att det är några problem. Antar att du menar Coronetten och där finns ju laddning! Säg att det drar 60W ger 5 Ampere, du har ju ett kompressorskåp som inte bör dra hutlöst mycket! Kanske vill en inverter som ger max 150W ha 5,5? Den kostar under 500 på Clas Ohlson. BIltemas är inte bra! C.O. variant är kanon om de inte bytt leverantör! Jag har en 2000W av annat märke samt en 150W från Clas O. Den på 150W klarar lätt min borrmaskin på 400W även vid bra belastning! Ska kolla märket...

 

5,5A timmen när motorerna är avstängda. Räkna själv... Har du en batteribank för förbrukning på 200A kan man utnyttja 100A utan för mycket spänningsdipp, och säg att kylen tar knappt hälften så kan du ligga still i cirka 20 timmar innan det krisar! Rätta mig gärna om jag har fel folks!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju som Bercat säger, och som din frågeställning va. Det kommer naturligtvis att fungera, men det är ingen optimal lösning. Sen att köra ett bensindrivet elverk i en naturhamn - det är ju ett helgerån.

Eller är ni motorbåtskörare så lommhörda att ni inte hör när det väsnas?Flört När jag kört med motorn så skyndar jag mig att stänga av den så snabbt jag kan för att slippa höra oljudet. Ändå är jag nästan stendöv utan hörapparat.

Jag skulle nog provat i ditt fall om det är ett kylskåp som redan sitter installerat i båten. Skulle det va att du skall köpa nytt kylskåp skall du absolut köpa ett med 12volts kompressor. Då är det bättre att satsa på en riktig laddare.

Själv har jag ett missfoster till kylskåp som går på både 12 och 230 volt. När jag ansluter landströmmen går det automatiskt över på 230 volt. Dessvärre drar det mer på 12-voltssidan än ett vanligt 12-volts kompressorskåp, men det får hänga med några år till.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa och rapportera! En hake jag kan se är att kompressorn eventuellt vill ha rejält med ström i startögonblicket och att det är osäkert hur mycket invertern klarar att leverera. Men köp en på öppet köp och testa.

Klart det antagligen är bättre att köra 12 volt direkt, men så katastrofalt dåligt kan det inte bli. Moderna kylskåp är snåla oavsett spänning, jag är övertygad om att ett 230-voltsskåp som tillverkas i enorma volymer är minst lika snålt som ett båtkylskåp. Till det kommer förlusten i invertern och då är det framförallt tomgångsförlusten, dvs den ström som en påslagen inverter drar under den merpart av tiden när kylskåpets kompressor inte går. Nu tänker du ju köra kylen vid motorgång, så då är allt detta överkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...