Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
jaww

Satelit

Rekommendera Poster

Hej,

Gjorde premiärturen igår, äntligen, när ja slog på GPS:en fick den ingen kontakt med någon satelit.

Någon som har tipps på vad det beror på. GPS:en är en Garmin 178C.

Tack på förhand.

//Jörgen

Senast ändrad av jaww | 06 juni 2010 | 10:41

Senast ändrad av jaww | 06 juni 2010 | 10:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge väntade du? Ge den nån timma innan du börjar leta fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Minns ej hur 178:an är i programmenyn, men en initiering kanske kan hjälpa den att hitta rätt igen.

När du startar den, var befinner sig markören då? alltså var geografiskt på kartan? Om den är 50 mil från där du nu är så kan det krävas att du gör en förflyttning i GPS:en till din nuvarande position. Detta pga, att satellitbanorna inte stämmer överrens med vad din GPS tror att de ska vara, du måste då tala om för GPS:en din ungefärliga position.

Har du extern antenn? kan isåfall var kontaktproblem med den, kontakt som ärgat eller kabeln som är skadad någonstans däremellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Svar på inlägg 1: Jag var ute drygt 1 timma.

Svar på inlägg 2: Den visar min startpossition men ändrar sig inte når jag åker utan ligger kvar från den plats jag utgick ifrån med ett frågetecken över markören.

Den har inbyggd antenn.

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hur länge låg du stilla innan du for iväg? den kan behöva en längre tid för att hitta satelliterna.

Annars hade jag nog gått in på Garmins hemsida för att kolla om det finns någon ny uppdatering i programvaran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit inne på Garmins hemsida men min apparat finns inte med?

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gamla 128 behövde måånga timmar på sig vid säsongsstart. Den senare 178c var inte bättre den! Om du har möjlighet och vågar: låt den stå på över natten!

I min gamla manual för 178C som är på engelska sägs följande:

- Tryck MENU två gånger.

- Tryck neråt på pil ner tills GPS kommer och tryck en gång på menu.

- Navigera krysset/pilen till den position du har nu. inom 200NM från där du är. Det går att zooma med /-. och tryck enter.

- Bör vara igång inom 5 minuter men glöm det! 120 minuter kanske...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 178C, efter vintern så tar det ca 5 minuter innan den har kontakt med alla satelliter, nu under säsongen tar det under 1 minut innan den har kontakt med alla satelliter.

Verkar skumt, om det inte funkar med initiera, dvs kallstart, så ring Sportmanship 031-93 94 00 eller handlarn där du köpte den.

/Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...