Robbob 0 Postad 5 Juni , 2010 Hej, Jag har en Yamaha F25 -98. När jag skulle ut och åka förra veckan så var den stendöd när jag vred på startnyckeln. Den gick igång väldigt lätt när jag snörstartade den. Jag har mätt upp spänningen över batteriet vid ett antal tillfällen. 1. När den inte startade; ca 11,2 volt 2. När jag snörstartat den och körde på ganska högt gaspådrag < 11,2 volt. 3. Efter laddning av batteriet hemma:12.7 volt 4. Då jag monterat tillbaka batteriet efter laddning :12,7 volt då den varit igång/inte belastad på ett tag och något lägre direkt efter start av motorn med elstart. Om jag förtått rätt så är det något fel på motorns laddning. Hur ska jag enklast felsöka? Vart på motorn kan jag mäta spänningen för att stegvis avgränsa ptoblemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 12,7 volt efter laddning de tycker jag lite lågt.prova med ett annat batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 6 Juni , 2010 Enligt Vartas hemsida så ska det vara följande spänning på ett fulladdat batteri: Syrans densitet vid fulladdat tillstånd mätt vid 25 °C = 1,28 g/cm³. Vilospänningen är då 12,72 V för ett 12 V-batteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 kolla om den laddar då med en tång amphmätare,du har inte polvänt på batteriet för då pajar likriktaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Juni , 2010 Du är på god väg i din felsökning. Du har mätt upp samma spänning på batteriet med eller utan laddning och konstaterat att motorn inte laddar. Då behövs kanske inte en tångampermeter då spänningen alltid hissas upp några tiotal volt när batteriet laddas. Även med en så pass låg ström som några amper. Har ditt batteri varit så dåligt laddat så spänningen var nere i 11,2V kan det vara slut. Men det ser du ju. Motorn bör starta i stort sett hela sommaren med ett fulladdat batteri. Kolla om dte kan vara fel på likriktaren t.ex. Sätt instr. på växelsp. och se om du får spänningen att öka före likriktaren när du varvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 6 Juni , 2010 Och här slutar mina mekarkunskaper... Kan du peka ut på bilden vart jag ska stoppa in mätinstrumentet? Är den gråa dosan till höger laddningsregulatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 den gråa aluminium dosan är likriktarenn,du kan mäta på lysspolen den sitter under svänghjulet de kommer gula kablar från den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0035193&path=YAM~A0000002~M0000646~M0000682~C0035193&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 spole nr 2,har alldrig bytt en sådan på en F25 yamaha fast likriktare har man bytt flera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 6 Juni , 2010 Okej, en sladd vid gul sladd, den andra då? //Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 du har väl 2 gula där mät på bägge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 mellan gul o gul ska du mäta vid startmotorvarvtal 8,vid 1500 varv25,vid 3500varv 60. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 6 Juni , 2010 Okej, växelströmsläge, mätning mellan de båda gula kablarna på lämpligt ställe från dess placering under svänghjulet och innan likriktaren. Återkommer i morgon med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 kolla säkringen på röd kabel till likriktaren att den är hel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 7 Juni , 2010 På tomgång visade den ca 25-30 volt och vid gaspådrag (det som är max vid friläge) upp mot 80 volt. Jag hittade en länk där man kunde felsöka elsystemet på en motorcykel. Jag antog att det inte var så stor skillnad på en MC motor och en utombordare så jag satte igång.http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf På två ställen fick jag fel jämfört med felsökningsdiagrammet.1. Första rutan vid BMan ska koppla röd sladd från multimeter till batteriet ( ) och svart sladd till switched 12 V supply input. För godkänt resultat skulle spänningen ligga på mindre än 0,2 V. Jag mätte upp värden mellan 6,1 och 6,5 volt. Så här står det i felrutan Bad connection from the battery ( ) through the ignition switch to the switched 12 V supply-input on the RR (Regulator/Rectifier) Check the whole elecrical circuit. This is the one of the most difficult fault to find. Suspect the ignition-switch itself, the fuse box and its connections. The RR thinks the battery voltage is too low while the actual voltage is correct or too high. Disconect all termianals and clean them 2.Diodtest av RR (Sista rutan vid C). Anslut röd kabel från multimeter till negativ utgång från RR (svart antar jag, den var kopplad till motorblocket) och svart multimetersladd till gula kablar (från statorn). För godkänt test skulle den visa ca 0,5 volt, mitt uppmätta värde är 1,77 Volt. Vad är ignition switch? Vad ska jag testa nu? Nån som har tips eller ett korrekt elschema? Är jag ute och cyklar helt och hållet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2010 jag tror du har fel på laddningsregulatorn ändå ,lysspolen ger ju spänning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2010 mät utgående toppspäning för likriktaren ,avsevärt över spec värde byt ut,avsevärt under spec värde kolla lysspolen.Likrikiktarens/regulatorns toppspäning (R- startmotorvarvtal 9v krets,laddad 12v,vid 1500varv krets 35v laddad12v,3500varv krets 15v laddad12v.hoppas du fattar direkt ur verkstadshandbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 7 Juni , 2010 Tyvärr fattar jag inte. Vilka kablar mäter jag utgående spänning över? Röd svart? Vad menas med krets resp laddad? Nån som vet om man kan köpa en likriktare på öppet köp alt låna en för test. Ps. jag bor i Södertälje strax söder om Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juni , 2010 mät mellan röd o svart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juni , 2010 tror inte du får köpa några el komponenter på öppet köp pris 1580:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 8 Juni , 2010 Uppmätt värde är 12,6-12,7 volt oavsett varvtal med friläge i. Tror du fortfarande att det är likriktaren det är fel på? Vart kan man köpa en ny? /Robert Senast ändrad av Robbob | 08 juni 2010 | 19:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juni , 2010 ja det lutar nog att det är laddningsregulatorn o den kan du köpa hos närmaste yamaha återförsäljare eller marinshopen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 14 Juli , 2010 Köpte en mekarhandbok (Clymer Yamaha outbord shop manual). Felsökning på laddningssystemet: 1. Mät spänningen över batteriet med avstängd och stardad motor. Om spänningen är lägre eller samma när motorn går är det fel på laddningen.I mit fall har jag ju ungefär samma spänning oavsett. 2. Lysspole/laddningspole motstånd (gul - gul): Ska enligt handboken vara 0,22 - 0 24 ohm.Uppmätt värde 0.000 ohm 3. Lysspole/laddningspole växelspänning (gul-gul): Varvtal Spänning enl bok Uppmätt spännningCranking 10 Ej mätt 1500 25 ca 253500 65 Över 70 vid max varv på tomgång 4. Likriktare (Rectifier/Regulator output) (Röd-svart/jord) Varvtal Spänning enl bok Spänning enl bok Uppmätt spänning (Volts circuit) (Volts loaded)Cranking 9.0 12 Ej uppmätt1500 35 12 12,53500 15 12 12,5 Det är alltså två saker som inte stämmer med boken. 1. Motståndet över spolen är för lågt (det kommer ju ut spänning i rätt storlek ändå (varvtal är ungefärliga då jag saknar varvräknare)) 2. Likriktaren ger inte rätt spänning enligt specifikation. Eller ska den inte börja ladda förräns man har lägre än 12 V i batterispänning? Låter lågt tycker jag. En ytterligare fundering är vad skillnaden mellan mätning 1 och 4 är... I boken står det att om man har spänning ut från likriktaren (test 4 ovan) som är lägre än specifiserat så är det troligtvis spolen. Är spänningen högre så är det troligtvis likriktaren. I mitt fall har jag ju exakt samma som batterispänningen. Utöver ovanstående felsökning har jag mätt moståndet mellan utgående röd från likriktaren till röd på batteriet. Motståndet är obefintligt. Som sagt, vad ska jag lägga pengar på att testa. Spole eller likriktare. eller kan det vara något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbob 0 Postad 16 Juli , 2010 Ingen som kan svara på det sista inlägget? Är det så att spolen funkar som den ska eftersom den levererar spänning? Motståndet stämmer ju inte riktigt. Är likriktaren hel eftersom den inte levererar avsevärt högre spänning än batteriet? //Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser