Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
JimmyJ

Nybliven debutantägare med skotningsbekymmer

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen blivit Debutantägare efter att ha sänkt min magnifik midget. Skotningen på debutanten ser helt annorlunda ut än på midgeten där man enkelt kunde se vad som var rätt. Är det någon som har en bild på hur blocket ska fästas och hur det ska fästas in i masten så vore jag väldigt tacksam.

Tack på förhand. Inlägg nr 1 på Maringuiden från mej!

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte den blekaste aning men grattis till en i mitt tycke snygg båt! Mer intresserad av vad som förorsakade Midgetens bortgång..? Skrattande

vad har du för snurra på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det Glad sett i perspektivet att en stortriss var på önskelistan så är Debutanten ljusår snyggare. På lite håll ser den litegrann ut som en modern båt!

Det sitter en Johnson 5hk motor på. Funkar suveränt den halvtimme jag kört den vilket är ungefär 15 minuter längre än motorn på midgeten gick!

Ny motor och motorfäste står på önskelistan men tanken är att lära mig segla och inte gå för motor.

Midgeten sjönk, den historian slutade lyckligt men var just då inte särskilt rolig. Ses  vi över en öl någon gång ska jag berätta den! Skäms Känns ändå meriterande (åt fel håll) att lyckas sänka en långkölad båt! Försäkringsbolaget undrade väl lite också när försäkringen bara hunnit gälla 2 dagar!

Nåja, ett par tre båtar så har väl även jag lyckats lära mej Skrattande

post-10014894-1394236379,6216_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Stortriss som första segelbåt. Med 8Hk Yamaha vill jag minnas! Jädrar vad den gick! (för motor, höll på att sänka den när det blåste kuling) Fördelen med den var ju att motorn satt direkt på akterspegeln.

Lovar dig att: Kommer du till Västkusten, Tjörn, Skärhamn med omnejd så bjuder jag på pilsner tills Historien kommer..! Garanterat! Har också några mer eller mindre bra historier att dela med mig av. En innefattar en totalhavererad Ohlson 8:8! En annan en övergiven Albin express mellan Skagen och Skärhamn. Då hade vi en Vindö 50 som gick som tåget i stormvindarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för block till skotningen som skall sitta på masten?!!
Eller förstår jag inte vad du menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett block och så har jag 2 löphjul med tillhörande infästningar. Alltså har jag 3 punkter som skotningen ska fästas in i. Mast och sedan ytterligare 2 positioner. Antar att det är en på varje sida om båten i aktern eftersom det sitter fästen där. Men blocket kommer att hamna på ena sidan om båten. På min midget hade jag skotskena så det rörde sej vartefter man slog men slår jag med debutanten kommer skotblocket sitta kvar där jag initialt satte det.

Förstår att det inte är lätt att förstå hur jag menar men jag är tacksam för att ni försöker trots allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna bild på Wiki. Det ser ut som om du tror rätt. Ett block på var sida och ett i bommen. Och sedan måste du ju ha något som nyper tampen någonstans så du kan anpassa bommens läge.

post-2001-1394236379,874_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är ju en ganska vanlig skotning på mindre båtar. har haft så både på min PoP16 och min storfidra.

På ena sidan har man ett storskotsblock http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=195&artname=Storskotblock, stående block&sok=storskot

från toppen på storskotsblocket går man med skotet upp och över ena trissan på det dubbla blocket som sitter på bomen och vidare ner till det enkla blocket på andra sidan båten. Därifrån tillbaka till andra trissan på bomen och över denna och ner till den stora trisan i Storskotsblocket och ut i skotråttan. klart. Alla block skall va svirlande. Devs de skall kunna röra sig runt i fästpunkten.

Bifogar en bild på arrangemanget. Tjejen var en skolkamrat som heter Agneta.  Året var 1968 eller -69. Motsvarande bild där min fru är med ser man inget av skotarrangemangetObestämd

http://thallatha.blogspot.com/2009/12/havsfidran-dis-1991-2001_23.html finns det ett par bilder där man kan se arrangemanget på min havsfidra.

tommy

post-945-1394236379,9441_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strålande! Problemet löst! Till råga på allt är det strålande sol och milda vindar. Perfekt dag för en amatör som mej!

Stort tack till alla engagerade!

@ Bearcat! När jag har vägarna förbi Tjörn ska jag höra av mej innan så får vi dra några historier Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jimmy

Du är väl bekant med det klasiska Tjörnuttrycket; Jä ä ifrån Tjörn - jä ved inte nôt

Men det är en särskild historia för sig. Denfår vi ta om du vågar dig så långt nord som till Graverne.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det uttrycket känner jag inte till. Däremot har jag ett annat uttryck, eller snarare en hel historia som jag passar på att flika in! Glad

Har förresten motorbåtat ut debutanten till en ensam ö. Så har man lyckets bränna sej i solen i år med. Förutom en smärre bryggkollision gick allting strålande! Skönt att man har en gammal båt i såna lägen!

Här kommer den:

Jag heter Björn och jag är från Tjörn och jag jobbar på Volvo på Hisingen.
Och varje dag när jag kör till mitt jobb kör jag över Tjörnbron och sjunger

Hej jag heter Björn och jag är från Tjörn

Jag jobbar hela veckan och sjunger varje dag på vägen fram och tillbaka.
Men så i fredags efter jobbet, in på Rondo nattklubb, skaffar en flicka, kör tillbaka med henne till Tjörn och sjunger för henne:

När vi kom hem så sa jag: Jag skulle gärna vilja älska med dig.
Men det går la inte sa hon, för jag har min menstruation.
Satan tänkte jag, offrat en hel fredag på det här.
Men så sa hon att, jag har ju ett hål till.
Fy fan, tänkte jag, men, jag satte på henne där bak i det dära hålet och när det var klart så sa hon, vill du köra tillbaka mig till Hisingen där jag bor.
Jajemen, sa jag.
På vägen tillbaka till Hisingen så sjunger jag:

Och då sjunger tjejen:

Hej jag heter Kjell och jag har varit utklädd ikväll...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...