Malarnara 0 Postad 5 Juni , 2010 Hej, Jag har en Yamaha 2 taktare med ett Yamaha gasreglage (kan ej namnet/modellen) 2007 års modell. När jag kör så bottnar reglaget innan motorn bottnar. Dvs jag får trycka väldigt hårt på reglaget så att hela fästet nästan knakar för att få ut full effekt ur motorn. Min fråga är om man relativt enkelt kan justera (spänna) gasvajern och hur och var man i så fall justerar detta. Är det på motorn vid gasreglaget vid förarplatsen eller på annan plats? Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 12 Juli , 2020 Hej. Samma problem här. Fick du ordning på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Juli , 2020 Längden på innervajern är justerbar i motoränden. Funkar inte detta får man öppna reglaget alt. googla och kolla om det går att justera utväxlingen i reglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Juli , 2020 (redigerade) Kollar man denna film så verkat Yamahas originalkablar vara justerbara även i reglageänden. Redigerad 12 Juli , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 12 Juli , 2020 Grejen är den att jag jag har justerat ut skruven så mycket det går i motorn för att inte få för hög tomgång men då känns det som jag inte får full gas istället. Men jag ska kolla hur mycket vajern rör sig i motorn när reglaget är Max. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Juli , 2020 Tomgångsvarvtalet skall inte justeras med kabeln, är det så du gjort, eller är det en separat tomgångsskruv du refererar till? Noterade att reglaget går att bygga om för att byta från pull till push. Vilket har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 15 Juli , 2020 Nej, alltså när reglaget på motorn är i botten och det är en låg fin tomgång så räcker inte vajern ända fram tillfästet trots att jag skruvat ut ändarna så lång som möjligt både till motor och reglage. Push/pull? Vet jag inte riktigt vad det är men reglaget drar kabeln framåt när jag för reglaget framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 15 Juli , 2020 (redigerade) Koppla loss kablarna i motorn. Vad händer med gaskabel i motoränden när du går från neutral till back, fortsätter änden på gaskabeln att röra sig utåt/bakåt innan den vänder och går framåt? Lyckas inte ta bort bilden nedan, bortse från denna. Redigerad 15 Juli , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 Juli , 2020 Det låter märkligt. Är det originalreglage ska det inte kunna bli fel. Utan något glapp i vajern är det samma rörelse framme vid reglaget som bak på motorn. Det brukar bara vara att montera och sedan justera bort glappet... Ta gärna bild på hur det ser ut i båda ändar av vajern(där du monterat den). Nåt har nog blivit lite tokigt här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 16 Juli , 2020 Alltså jag ser inget fel med kopplingarna. Däremot så kanske dra tillbaka vajern i motorn nån centimeter utan att den rör sig i reglaget. Men när jag gasar och för tillbaka reglaget så går inte vajern hela vägen tillbaka i motorn. Kan det vara för långa kablar eller nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 16 Juli , 2020 Jag märkte nu att i reglaget så går inte armen hel vägen tillbaka. Jag kan trycka tillbaka armen så tomgångsrwglaget går ner dit det ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Juli , 2020 Jag funderar på om du tänkt lite tvärt om? Korta vajern på justeringen så går den tillbaks lättare och når sannolikt maxläge... Längd på vajern spelar ingen roll. Enda är att det blir trögare att röra reglaget om vajern går i skarpa böjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 16 Juli , 2020 Du menar skruva in öglorna på vajrarna mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Juli , 2020 (redigerade) Precis! Kortare vajer gör att max kommer tidigare... Lägg både motor och reglage i neutral och justera sedan för minsta glapp åt det kortare hållet. Redigerad 16 Juli , 2020 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 16 Juli , 2020 Fast om jag kortar vajern så blir ju tomgången ännu högre. Problemet är att jagform välja på att kunna ha full gas och hög tomgång eller lägre och låg tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 18 Juli , 2020 Det visade sig vara en liten metallcylinder som lossnat från länkaget i kontrollen och orsakade glappet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser