Kellie 0 Postad 5 Juni , 2010 Har läst lite om att vissa uppdateringar skall göras på äldre Johnson motorer kring -90 för att få dom pålitliga. De jag kommit fram till är: Större munstycken, speciellt på mittersta cylindern Sänka tändningen från 19 till 17 grader Flytta skvallerstråle nippeln ifrån sidan av avgaskåpan till uppe på avgaskåpan Nu kan man ju tolka de sistnämda på lite olika vis, så någon som vet får gärna klargöra exakt var den ska sitta, jag bifogar en bild. Hur går man till väga för att sänka tändningen till 17 istället för 19 grader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 finns exakta mått var någon stans hålet ska borras för nippeln i över kant på motorblocket som du har ritat, tändningen sänker du på tändinställningskruven under svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=5&path=BRP~A0000008~M0010434~M0010498~M0010501~C0187889&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0187890 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 skruv nr 73 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 6 Juni , 2010 Tack för svar ! Alltså som de röda jag ritade? Gjorde en grön också... Då antar jag att man måste ha en stroboskoplampa för att få till tändningen också.. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 röd markering ,en stoboskoplampa behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 8 Juni , 2010 Dessa exakta mått, någon som kan dom? Håller på renovera en Johnson VRO 60hk och vill inte sätta ihop den innan jag fått de klart om uppdateringarna, så de inte händer igen. Men jag fick då grejorna jag beställt i dag, så till helgen blir de en kall öl i garaget.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juni , 2010 Mät 51mm framåt från det bakre hörnet av avgasrörslocket.mät34mm inåt från avgaslockspackningen ,märk skärningspunkten med en körnare . förhindra skador på vattenmanteln genom att märka en borr 8,7mm så att borren inte går längre in än 12,7mm ta en NPT tapp 1/8 o gänga.har en bild på hur o var det ska borras men kan ej få till den här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 8 Juni , 2010 Tusen tack! Är de så här du menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juni , 2010 nej mät från bak kanten o framåt på blocket 51mm o sedan ska du mäta från den innre kanten där den innrepackningen på locket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 9 Juni , 2010 Hehe, ja de är inte lätt. Jag provar med ett nytt försök som jag uppfattar det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juni , 2010 nästan, mät ej på avgasluckan utan mät på motorblocket 51mm o framåt, 34mm från avgasluckans inre kant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 9 Juni , 2010 De börjar brännas Tredje gången gillt kanske ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juni , 2010 Äntligen det är rätt så ska du borra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 19 Juni , 2010 Nu är motorn ihopskruvad med de nya uppdateringarna och är provstartad i en tunna, nu går den som en klocka igen De enda som är kvar nu är att ändra tändningen från 19 till 17 grader, men eftersom jag inte gjort de förut är jag lite kluven på hur jag går till väga. Är de bara att sikta med stroboskoplampan på markeringen och därefter ser man gradantalet på svänghjulet? Och därefter skruvar man på tändningsskruven för att få till 17 grader.. Vilken tändkabel ska man ansluta till ? Antar att man måste ha rätt höga varv också för att de ska bli rätt... Någon som kan denna procedur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Juni , 2010 anslut övre tändkabel till stroboskoplampan märk 17 grader på svänghjulet med en svart penna syns bättre då vrid på gasarmen till tändinställningstoppet rätt så snabbt innan det blir för höga varv på motorn det är inte bra.läs av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 30 Juni , 2010 Båten är nu sjösatt och startar direkt och går bra på tomgången. Men.... Något är fel, går jättebra då man varvar direkt från gasspjällen.. dvs utan belastning. Nu har jag felsökt en hel del, och tomgången är en aning hög, inte jättehög men den går inte att sänka mer för spjällen är i botten. Har varvräknare men vet ej om den stämmer så bra, men iafl så ligger den kring 2000rpm enligt den. När jag då kollar tändningen med stroboskoplampan på tomgången ligger den som lägst på 20grader när jag för hand styr tändplattan i botten. Är inte detta alldeles för högt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Juni , 2010 för högt ,vet du vilken tändnings inställningskruven är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Juni , 2010 http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=5&path=BRP~A0000008~M0010434~M0010498~M0010501~C0187889&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0187890 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Juni , 2010 skruv nr 41 sänker du tomgången med bör vara ca 700varv med växeln i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 30 Juni , 2010 Jo ja vet vilken man ställer tomgång samt tändning på, men mina förgasarspjäll står helt i botten och rör inte i rullen, ändå har jag hög tomgång. Tändningen går inte att sänka nå mer, alltså även fast den står i botten, dvs allt som går i riktningen mot tändstiften. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Juni , 2010 har du släppt på synkskruvarna på förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 30 Juni , 2010 Nej, de har jag inte. Kanske finns lite att hämta där, men dom står i samma läge som innan renoveringen. Vad bör tändningen ligga på vid tomgång? och förklarar de varför tändningen står så högt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Juli , 2010 Modellnr på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 1 Juli , 2010 Har bara försäkringspapperna framme, o där står de ett tillverkningsnummer.. Är de de du menar eller måste jag fara o kolla på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Juli , 2010 modellnr inte tillvnr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 1 Juli , 2010 Har båten i stugan just nu, men ska åka o kolla. Men är 99% säker att den är från -90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Juli , 2010 89 till 90 modell,1gradFÖDP - 1grad när gaskamen ska börja röra rullen på förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 1 Juli , 2010 Ok, men hur kan de komma sig att jag inte kan få ner tändningen under 20grader? Är de pga att tomgången är för hög? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser