Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Kellie

Johnson uppdateringar

Rekommendera Poster

Har läst lite om att vissa uppdateringar skall göras på äldre Johnson motorer kring -90 för att få dom pålitliga.

 

De jag kommit fram till är:

Större munstycken, speciellt på mittersta cylindern

Sänka tändningen från 19 till 17 grader

Flytta skvallerstråle nippeln ifrån sidan av avgaskåpan till uppe på avgaskåpan

 

Nu kan man ju tolka de sistnämda på lite olika vis, så någon som vet får gärna klargöra exakt var den ska sitta, jag bifogar en bild.

Hur går man till väga för att sänka tändningen till 17 istället för 19 grader?

 

 

post-10014507-1394236379,3089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns exakta mått var någon stans hålet ska borras för nippeln i över kant på motorblocket som du har ritat, tändningen sänker du på tändinställningskruven under svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar !

Alltså som de röda jag ritade? Gjorde en grön också...

 

Då antar jag att man måste ha en stroboskoplampa för att få till tändningen också.. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

röd markering ,en stoboskoplampa behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa exakta mått, någon som kan dom?

 

Håller på renovera en Johnson VRO 60hk och vill inte sätta ihop den innan jag fått de klart om uppdateringarna, så de inte händer igen.

Men jag fick då grejorna jag beställt i dag, så till helgen blir de en kall öl i garaget.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät 51mm framåt från det bakre hörnet av avgasrörslocket.mät34mm inåt från avgaslockspackningen ,märk  skärningspunkten med en körnare . förhindra skador på vattenmanteln genom att märka en borr 8,7mm så att borren inte går längre in än 12,7mm ta en NPT tapp 1/8 o gänga.har en bild på hur o var det ska borras men kan ej få till den här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej mät från bak kanten  o framåt på blocket 51mm o sedan ska du mäta från den innre kanten där den innrepackningen  på locket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja de är inte lätt. Jag provar med ett nytt försök som jag uppfattar det :)

 

post-10014507-1394236390,3606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nästan, mät ej på avgasluckan utan mät på motorblocket 51mm o framåt, 34mm från avgasluckans inre kant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De börjar brännas :)

Tredje gången gillt kanske !

 

 

 

 

post-10014507-1394236390,4678_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen det är rätt så ska du borra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn ihopskruvad med de nya uppdateringarna och är provstartad i en tunna, nu går den som en klocka igen :)

De enda som är kvar nu är att ändra tändningen från 19 till 17 grader, men eftersom jag inte gjort de förut är jag lite kluven på hur jag går till väga.

 

Är de bara att sikta med stroboskoplampan på markeringen och därefter ser man gradantalet på svänghjulet? Och därefter skruvar man på tändningsskruven för att få till 17 grader..

Vilken tändkabel ska man ansluta till ?

Antar att man måste ha rätt höga varv också för att de ska bli rätt...

 

Någon som kan denna procedur?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anslut övre tändkabel till stroboskoplampan märk 17 grader på svänghjulet med en svart penna syns bättre då vrid på gasarmen till tändinställningstoppet rätt så snabbt innan det blir för höga varv på motorn det är inte bra.läs av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är nu sjösatt och startar direkt och går bra på tomgången.

Men....

 

Något är fel, går jättebra då man varvar direkt från gasspjällen.. dvs utan belastning.

Nu har jag felsökt en hel del, och tomgången är en aning hög, inte jättehög men den går inte att sänka mer för spjällen är i botten.

Har varvräknare men vet ej om den stämmer så bra, men iafl så ligger den kring 2000rpm enligt den.

När jag då kollar tändningen med stroboskoplampan på tomgången ligger den som lägst på 20grader när jag för hand styr tändplattan i botten.

Är inte detta alldeles för högt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för högt ,vet du vilken tändnings inställningskruven är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruv nr 41 sänker du tomgången med bör vara ca 700varv med växeln i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ja vet vilken man ställer tomgång samt tändning på, men mina förgasarspjäll står helt i botten och rör inte i rullen, ändå har jag hög tomgång.

Tändningen går inte att sänka nå mer, alltså även fast den står i botten, dvs allt som går i riktningen mot tändstiften.

?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du släppt på synkskruvarna på förgasarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, de har jag inte.

Kanske finns lite att hämta där, men dom står i samma läge som innan renoveringen.

Vad bör tändningen ligga på vid tomgång?

och förklarar de varför tändningen står så högt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara försäkringspapperna framme, o där står de ett tillverkningsnummer..

Är de de du menar eller måste jag fara o kolla på motorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten i stugan just nu, men ska åka o kolla.

Men är 99% säker att den är från -90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

89 till 90 modell,1gradFÖDP -  1grad när gaskamen ska börja röra rullen på förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men hur kan de komma sig att jag inte kan få ner tändningen under 20grader?

Är de pga att tomgången är för hög?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...