edvin333 0 Postad 5 Juni , 2010 måste hålle kallstartsknappen intryckt annars får jag inte igång den, går hur fint som helst när den väl går igång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 7 Juni , 2010 Ingen som haft samma problem ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Juni , 2010 Det är inget problem, det ska vara så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 8 Juni , 2010 aha lustigkurre... för mig är det dock ett stort problem å behöva oppna motorluckan varje gång jag skall starta. Mekaniker säger att det är kassa spridarinställningar.. har plockat ut dom för att få dom kallibrerade.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2010 O, tack! Jag har inte haft några motorer som klarat sig utan choke. En kall motor kräver mer bränsle och nuförtiden är det oftast automatiskt. Gräsklipparen ska ha tre tryck på en röd gummiblåsa. Utombordarn ska ha ett spjäll framför förgasaren nedtryckt. MC:n har manuell choke och går rätt dåligt de första sekunderna utan den. Exemplet bilen, där märks bara att bränsleförbrukningen är större vid småkörningar. Varför skulle en gammal båtmotor klara sig utan kallstartsanordning bara för att den sitter så taskigt till? Sätt dit ett snöre upp till sittbrunnen vet ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 975 Postad 8 Juni , 2010 När dessa motorer var nya hade Penta en specialvajer för fjärrmanövrering av köldstarten.Har en sådan i min båt. Det är en vajer plus en hävarm i mässing som aktiverar köldstarten när man drar i den. Jag drar alltid i den före start annars är den trögstartad. Har varit så i 30 år även efter kontroll av spridarna. Så jag håller med tidigare inlägg, det är inget fel på din motor. Försök bygga någon fjärrmanövrering så att du slipper trycka manuellt på motorn. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Juni , 2010 Säger mekanikern att det är kassa spridarinställningar när en kall diesel som för övrigt inte är utrustad med glödstift, har svårt att starta när den är kall och inte kallstartsknappen används? Byt mekaniker! Eller ta del av Forgus idéer om förvärmd luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 9 Juni , 2010 Jag trycker aldrig ner kallstartsknappen på våran md11c å den dunkar igång på 4-5 sekunder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logad 0 Postad 9 Juni , 2010 En diesel i någorlunda skick ska gå igång direkt utan hjälp om det är mer än 10 grader. Vare sig det är en förkammare eller direktinsprutad. Jag gissar på lite dåligt elsystem så startmotorn inte ger full effekt. Det behövs en minsta fart så kompressionsvärmen blir tillräcklig för tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 9 Juni , 2010 Startar alltid min MD6 på tomgång. Det gick även efter vintervilan... Se själv: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 9 Juni , 2010 Min MD6A går också igång hur lätt som helst så länge man ser till att ha rätt spänning på remmarna till dynastarten. Men så är ju också MD6:ans insprutningspump utrustad med Automatisk köldstartsanordning . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Juni , 2010 Hörrni, vi pratar om en motor som gick ur produktion 1975, dvs för 35 år sedan. Många (inte alla) av dessa gamla slitvargar vill att man trycker på kallstartsknappen för att de ska gå igång och det är väl ett rimligt krav från dem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 12 Juni , 2010 Hehe, jag trodde att du skämtade med mig på riktigt Saken är den att motorskrället alltid har startat på ett kick (utom när det varit riktigt kallt) under dom tre åren jag haft båten och så nu plötsligt under våren börjar den krångla och vilja ha köldstart. Jag återkommer när mina spridare är justerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 12 Juni , 2010 Kan det vara så att kompressionen gått ner med åren pga slitage så därför är den mera svårstartad nu? Har för mig att i SOLDL motor stod det att förkammardieslar med glödstift har kompressionen 1:15 medan direktinsprutade har 1:23 och därmed inte behöver glödstift. Är det kallt och startmotorn går sakta hinner det också pysa förbi kolvringarna lite luft och då blir det lägre kompression som försvårar tändningen när det är tänkt det ska smälla. Hur är din motor? Glödstift hjälper till med värme så det smäller lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser