Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
farn

båtplats stockholm

Rekommendera Poster

Vi är två oråa (välstekta?) sällar som hux-flux blivit ägare till en Scalare 24. Den ligger nu på en kobbe i sthlms skärgård och skall vara sjöduglig. Vi behöver hitta någonstans att ha den, och det är brådis.

Alternativen, som jag förstår det, är (1) att ha båten vid en brygga över sommaren medan vi letar plats i båtklubb där vi till hösten kan lyfta upp båten; (2) att som genom ett trollslag få en brygg/båtplats i en båtklubb redan nu. Har jag missat något? Var hittar vi plats och hur letar vi? Ringer vi runt?

Jag skulle vara hemskt tacksam om någon vänlig själ kan vägleda två landkrabbor i hur man blir med plats när man blivit med båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trångt i stan tyvärr...  Jag har haft min båt flerar år på WIK-INN marina strax norr om Nynäs. :-(

Om båten är smalare än 240 cm så har kommunen båtplatskö. En av båtfirmorna i stan hjälper till med båtplats om man köper sin båt av dom...

Annars får man gå runt och prata med båtklubbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saltsjön - Mälarens båtförbund organiserar 266 båtklubbar i Stockholm med omnejd, leta båtklubbar på deras sida och ring runt.

www.smbf.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får låta telefonen gå varm och - verkligen - hoppas på att det någonstans kan finnas en liten lucka. Segelbåten är ju drygt 7 meter och ca 2 m bred. Det borde gå att kila in den, hoppas vi. Åtminstonde över sommaren, många torde vara ute till sjöss den här årstiden...

Tack för svaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gålö, är det såpass långt ut man får tänka sig? Tuffa tider. Jag bor norr om stan. Ok, jag vet inte alls hur det ligger till med båtplats - om det inte redan är uppenbart. Ska vi vara glada om vi hittar något inom 3 timmars resväg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske Svininge kan vara något.

Är ju en STOR marina och dom borde kunna klämma in en litenbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart bor ni? Själv bor vi i Åkersberga och har precis letat båtplats så jag har ganska bra koll på priser och utbud just nu :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fina tips! Blocket var ju fiffigt.

Kruxet är att vi två som ska dela båten bor på var sin sida om stan - Sundbyberg och Bagarmossen. Därför är vi lite fundersamma över det att få båtplats långt norrut eller söderut. Är vi kanske för bekväma av oss?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är att eftersom det är en segelbåt så bör man ligga ganska så långt ut. Hellre 2 timmar med billen istället för 10 timmar med båten under helgturerna :-) Sedan om det är Nynäs eller typ Vaxholm får ni själva bestämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ZilSwe, klokt. Det är det som känns lite tråkigt med exempelvis Skärholmen eller Kungsängen. Letandet pågår för fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sunerotting, är Svinninge marina prisvärt - eller snarare, vad kostar det? Vi har som sagt en segelbåt på 24 fot. ZilSwe, du kanske har koll på priserna där? Det kanske finns billiga alternativ i Svinninge-krokarna?

Tack igen för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svinninge är väl långt ifrån prisvärt. Det finns väldigt mycket billigare marinor. Fast de är duktiga på att erbjuda plats. Jag fick plats efter en månad i kö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för hjälp och råd. Vi har nu fått plats i Nacka. Det var den gamla hederliga metoden ringa runt som gjorde tricket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...