Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
bkvarnstrom

nybörjarbåt - men vilken?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är rätt grön när det gäller att segla själv. Jag har varit med ett antal gånger och kan väl grunderna och letar nu efter en bra nybörjarbåt med övernattningsmöjlighet till mig och min familj (sammanlagt 4 pers). Jag har letat lite och fastnat för Albin Viggen, som verkar vara en bra och prisvärd båt som man kan växa i. Undrar lite om någon annan har insyn, erfarenhet, etc. från denna båt eller även andra bra nybörjarbåtar. Det kanske finns bättre?

Stort tack på förhand!

/Björn

Senast ändrad av bkvarnstrom | 04 juni 2010 | 13:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det har skrivit ganska mycket både om Viggen i synnerhet och nybörjarbåtar i allmänhet på detta forum. Är det någon speciell fråga du tänker på som har blivit dåligt belyst?

// Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ kan vara Misil2, som verkar sjunkit markant i pris senaste året. Inte mycket dyrare, men räcker längre. Ofta bra utrustade och i bra skick.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Då kommer ytterligare ett alternativ och det är Maxi 68, en båt med partialrigg, större innerutrymmen än Viggen, samma LYS 0,95. En kamrat sålde sin nyligen med nya segel och i fint skick för 40 papp, finns billigare oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viggen har 0.97 i lys.

Det är en mycket trevlig båt med en jättefin förpikskoj som är rymlig nog för två fullvuxna. Se till att du får en med hyfsade segel och sittbrunnstält.

Kolla med Viggenklubben. Där får du info och tips om det mesta: http://www.viggenklubben.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Ojoj, 0,02 fel, viktiga saker.Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte var i landet du finns men Viggen gillar jag med. Såg denna på blocket med inombordare Vire 7hk Har ingen aning om vad det är eller om den är bra...

http://www.blocket.se/goteborg/Albin_Viggen_med_inombordare_27466310.htm?ca=15&w=3

Positivt är att den ligger bara ett stenkast från min egen båt så om intresse finns kan jag göra en snabbkoll.

Sommaren har börjat! Pruta!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Vire är en kanongrej!
Hade en sådan i förra båten.
Lätt tvåtaktsbensininombordare (65 kg med backslag!) som är lättservad och fungerar bra. Billiga delar, köper man hos KA Marin i Myggenäs om man bor i Gbg. De skruvar motorn också om det skulle vara några problem som man inte kan/vill fixa själv. Min motor var från 1977 och gick som en klocka när jag sålde båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...