SunBusterR 0 Postad 4 Juni , 2010 När båten står vid bryggan vad är då bättre för motorn, att man lämnar den i körläge (med propellern i vattnet) eller upptiltad (med propellern i luften)? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Juni , 2010 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282353 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juni , 2010 Here we go again! Här finns nämligen två läger med varsin uppsättning argument för lämna uppe och lämna nere med ett par trådar var senaste åren. :-) När jag hade utombordare hade jag den upptiltad för att inte få beväxning på drev och propeller. Nästa debattinlägg? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 4 Juni , 2010 Jag rösta på uppe, få jag är övertygad om att det skonar motorn bäst. Man slipper beväxning och få hela riggen sönderfrätt av saltvatten. Huvudsakliga argument för att lämna motorn i nedtiltat läge brukar vara att den inte ska frysa sönder (har man båten bara i på sommaren faller det argumentet). Har också läst här inne att det skulle skona impellern, då den annars riskerar att brännas sönder pga av att riggen kan bli varm soliga dagar. Har kan jag bara säga att jag känner till dem som haft sina motorer upptiltade i 20 år med samma impeller utan att den bränts sönder. Det argumentet känns därför bara som rent nys för mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 4 Juni , 2010 Utan att vara synsk, förutspår jag ändå att detta blir ännu en LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG och relativt meningslös tråd där båda sidor har ungefär lika rätt... Man kan egentligenl bara konstatera att eftersom möjligheten att tilta upp finns på alla utombordsmotorer oavsett märke, så anser alla motortillverkare att det är någon form av poäng med att tilta upp när man inte använder båten. Och att denna poäng är såpass stor att den väger tyngre än eventuella nackdelar. Själv tiltar jag upp under sommaren för att slippa skägg på motorn, och ner under senhöst och kyla för att slippa frostsprängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 4 Juni , 2010 Jag har drevet oftast nere, mest för att jag glömmer att tilta upp det. Kan dock inte se vilken nackdel -förutom den jämrans beväxningen- det skulle ha med nedtiltat drev/utombordare... Kommer jag ihåg det, så tiltar jag upp drevet, just för att förhoppningsvis slippa beväxning mm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 4 Juni , 2010 Nå vi tar detta pånytt då :-) Att man trimmar upp en utombordare tycker jag är självklart. Man vill ju inte ha tulpaner, slem och elände på den, dessutom minskar det korrosionen, ingen risk att vatten skall tränga in i växelhuset ..Och så vill man ju gärna se att allt ser bra ut när man kört..som att propellern inte har en fiskelina tvinnad runt sig etc.. Tycker det främsta argumentet för utombordare är att man kan hissa upp den ur vattnet, I motsats till drev.. Förstår att man lämnar den i vattnet på senhöst, tidig vår, då det finns risk för frost.. Att Impellern skulle torka ut och bränna fast är ju rent strunt prat..bara lata och slarviga människor lämnar motorn i vattnet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steaman 1 Postad 4 Juni , 2010 I trånga hamnar så är propellern skyddad då drevet är nerfällt, upphissad kan mindre kompetenta båtförare kröka propellerbladen vid tllläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 5 Juni , 2010 Om folk som inte kan parkera sin båt lyckas kröka din propeller tror jag du har större problem, behövs mycket kraft att lyckas kröka en propeller.. Är kröka ens ett riktigt ord? Blir lite förvånad över svenskan i detta forum, t.ex loggar man int in utan på? Att logga på nånting låter underligt.. Senast ändrad av Mark77 | 06 juni 2010 | 06:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 5 Juni , 2010 Hur mycket är mycket kraft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 5 Juni , 2010 ALLTID nerfällt.Har inga Tulpaner,Älskar västkusten,men den är inte hela Sverige,o det enda som växer där är Tulpaner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 6 Juni , 2010 Kul tråd. 1. bevisar att de flesta aldrig använder sökfunktionen. 2. Har båten stående vid bryggan, de flesta har båten liggande vid bryggan. 3. Motorn når (förhoppningsvis) aldrig ned till vattent även i nedtiltat läge. Förhoppingsvis gör växelhus och proppeler det men knappast motorn. asg. Här röstar vi för inte motorn i vattnet. 4. Då man inte anger vad det är för båt eller motor så blir det lite gissningslek. Men så brukar det vara, -Öhh min motor startar inte vad kan det vara för något fel? SunbusterR En kille som har en Buster och använder den på sommaren då solen skiner och sista R ett kanske för Racing ? De flesta föredrar nog att tilta upp sin motor. Dumma argument som att det tar på laddning av batterier och impellrar är hemmagjorda idéer. Givetvis mår motorn bättre av att vara ovan vatten då den inte används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 6 Juni , 2010 1. Sant, de flesta avänder aldrig sökfunktionen.. å andra sidan så blir ju forumet lite dött om alla skulle börja söka i gamla trådar. Men vissa ämnen tjatas om och om igen till oändlighet. 2. Har du bilen liggandes vid parkeringen också? 3. En båtmotor kan vara hela paketet med motor, rigg och växelhus. 4. Sant, många tar för givet att alla vet vad de har för båt eller motor. Finns en modell som heter Buster Sunbuster R.. R:et indikerar att man kan ha lite större motor på den modellen. Själv har jag kört med den vanliga Sunbustern.. Om motorn mår bra eller inte av att vara upptiltad bryr jag mig inte om.. men sen kan det ju också vara en fråga om det handlar om insjö eller i havet..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Juni , 2010 Är det någon som vet vad den här lilla gynnaren har för uppgift? Vilka fysiska förusättningar krävs för att den ska klara av denna uppgift? Ps. Finns också utan tapp så det är inte styrningen jag är ute efter. Ds. Senast ändrad av Terrafobica | 06 juni 2010 | 16:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Den här lilla gynnaren Hahaha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Juni , 2010 Japp, nu kör vi frågesport här Varför finns den? Varför sitter den där den sitter? Vilka förutsättningar krävs för att den ska fungera till det den är tänkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Jaha folks! Det är bara att offra sig och svara..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 6 Juni , 2010 Det är ju precis dig han vänder sig till. Du och alla andra som envisas med att tilta upp motorn vid bryggan, helt utan anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 6 Juni , 2010 Ser inget svar där han säger att han tiltar upp..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 6 Juni , 2010 Näe, jag ger upp, kommer inte på det. Kan det vara något med vindkraft till segelbåtar? Jo nu kom jag på det, en vindföljel !? eller? Jopp, nu klarar jag det, Fysisk symbol för hajfiskebåt. YES, jag är bäst. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Hahaha! Epic fail! Den dagen jag tiltar upp min MD6:a med rak axel ligger låååångt borta. EDIT: Tog aldrig upp drevet på Ockelbon. Anoden har väl en funktion också? Vänta lite? Nu ljuger jag! I Vrångöviken på Vrångö tiltade jag alltid! Strandkrabborna tyckte inte om att bli skivade när man närmade sig stranden! Senast ändrad av bearcat | 06 juni 2010 | 18:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Äh! Han är bara lite grinig för han vet inte vad det är för gynnare! Dessutom gick tilten sönder på hans Mercury på 90-talet. Senast ändrad av bearcat | 06 juni 2010 | 18:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 6 Juni , 2010 Skulle ju citera sunimod och inte en seglare... Blev fel person som fick skiten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Haha! Hellugnt 535! Gillar när det blir lite fart i tråden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 6 Juni , 2010 Gott! Saknar man fart på vattnet får man leta på andra platser... Sen fungerar faktiskt både trim och tilt utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SunBusterR 0 Postad 15 Juni , 2010 Tack för alla svar och synpunkter. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 15 Juni , 2010 Som sagt: ännu en lååååååååång och meningslös tråd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser