Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Wallerman

Trög ingående drevaxel

Rekommendera Poster

Hej! Har ett alpha one drev som jag undrar lite över.Jag har demonterat drevet,och när jag försöker snurra den ingående axeln på drevet så går den väldigt trögt,även om växeln är i friläge.Propelleraxeln däremot går hur lätt som helst.Kan det vara lagren som har börjat ge upp? Har för övrigt ett lustigt ljud från drevet när man kör,låter nästan som ett lagerljud.Ha det bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudet är troligen stödlagret (mellanlagret) som behöver bytas. Första förband? Spruta in rejält med fett i lager nippeln på höger sida av skölden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade oxå på impellern,men har den så hög friktion? Och fett,det får mitt stödlager ordentligt varje år :) Har kört båten på land med bara en lös drevaxel instucken genom skölden in i motorn och då har inte ljudet uppkommit,så det måste nog komma från drevet.Kan tillägga att när jag köpte båten så var den inte inline mellan motor och drev.Man fick slå dit och dän drevet med slägga.Kan tänka mig att lagren till ingående axel har fått stryk pga det.Justerade detta och sen var det inga problem att mont/demont drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slägga ?Obestämd Det många missar när dom sätter dit drevet är att vrida runt motorn så att splinsen passar mot axeln. Slägga? Tja då är det inte konstigt om det låter illa om överhuset. Är det så att motorn sitter felvinklad så är det mellanlagret som åker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp,slägga Skrattande Motorn var så felvinklad att splinesen bara gick in ett par centimeter.Det blev lite skillnad när jag justerade motorn kan jag säga.Stödlagret är ok,jag tror lagren i överhuset har fått ta smällen.Hade först tänkt att kolla det själv,men har varit utomlands en månad så det hinns inte,så det blir att lämna in det och hosta upp några sköna tusenlappar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...