Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Utbult

Renovera eller köpa ny generator...?

Rekommendera Poster

Min generator (sitter på en AQ115) har ett lager som är kasst. Går det att renovera eller måste jag köpa ny? Generatorn är 4 år gammal och fungerar bra i övrigt. Var hittar jag marinanpassade generatorer till ok pris? (som dessutom passar Glad) Länka gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att du fått de här problemet efter 4 år redan. Den bör hålla mycket längre. Kolla så att inte generatorn har fått en sne montering för detta sliter ut lagrena i förtid. Är de lagret i remskivan eller lagret på rotoraxeln?

Senast ändrad av Rolle85 | 04 juni 2010 | 10:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagret vid remskivan blir hårt belastat om remmen är tokspänd.

Vissa remmar måste spännas väldigt hårt för att inte remmen ska slira. Där kan problemet ligga, eller ett underdimensionerat lager. Lagret på andra sidan får en betydligt lugnare tillvaro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde nämna i mitt inlägg att sjövattenpumpen har läckt genom skvallerhålet p.g.a. dålig packbox och antagligen skvätt saltvatten rakt på generatorn, därav har troligen lagren tagit skada av vattnet. Remmen var för övrigt väldigt lös så det borde inte vara några sådana förslitningar på lagret p.g.a. det. Kommer att lämna in generatorn för lagerbyte hos en mekaniker samt byta rem så det skall nog lösa sig. (Kommer även att byta packbox i sjövattenpumpen och försöka skärma av generatorn från ev. framtida skvätt.)

/Per

P.s. Vet inte vilket lager det är. En mekaniker som kikade på motorn igår sa bara att ett lager var kasst. Kan väl vara läge att byta båda kanske.

Senast ändrad av Utbult | 04 juni 2010 | 12:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag drar upp en gammal tråd eftersom jag ska renovera generatorn till min AQ115. Var hittar man lager och borstar till denna? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lämnade in min generator till en reparatör för bl.a. bilelektriska reparationer. Han tog hem ett nytt lager som han satte i. Borde väl kunna ordna nya borst också. Om det behöver vara speciella borst som är gnistskyddade vet jag inte. Vet du bara vilken dimension lagrena har borde det väl gå att hitta standardlager någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...