Johankomet 1 Postad 4 Juni , 2010 Hej, Min oljetrycksmätare beter sig konstigt. Motorn är en Volvo Penta 4,3 gi. Oljetrycksmätaren visar att trycket tappas då och då (normalt sett så är det ju lägre tryck vid låga varv och mer tryck vid höga varv). Ligger jag i marsfart (ca 25 knop) så ligger trycket först normalt, men efter ett tag ser det ut som trycket går ner en hel del. Efter ett tag går trycket upp igen osv. Det känns som något glapp i mätaren eller liknande. Motorn går hur fint som helst. Inga konstiga avgaser och oljenivån i motorn ligger på rätt nivå. Vad kan det vara? Min oro är självklart att det sitter i motorn och att motorn inte jobbar upp tillräckligt med tryck eller tappar tryck. Ska detta märkas på motorgången? Eller kan det vara så att allt verkar helt normalt och sen helt plötsligt går allt sönder? Temperaturen ser oxå helt normal ut. Tips? Vänligen, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 4 Juni , 2010 Hejsan, jag skulle kolla kablaget och anslutningarna på motor och mätare. Om det är dålig kontakt där så kan det bli sådana fel. Prova att gjorda kabeln som sitter på givaren, då skall mätaren visa max. Man kan även montera en mekanisk givare och mätare för att kontrollera trycket. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser