bearcat 0 Postad 3 Juni , 2010 Fårstår inte riktigt hur VHF fungerar i dessa dagar. Anropade Sthlm radio idag med mitt nya Callsign från Tjörn och det fungerade ju utmärkt! Enligt kartan är master utplacerade både här och där på västkusten (har 50 meter till Tjörns mast på 26M höjd) Min egen Antenn är i masttopp 12 m ovan ytan. VHF:en är en juvel i sammanhanget: Sailor... Har sett tabeller på teoretisk räckvidd även om den ofta är längre. Finns det inga lokala stationer att anropa längre? Är allt styrt från Sthlm? Fungerar gör det ju men jag är intresserad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 3 Juni , 2010 Alla kuststationer är kopplade till Stockholm Radio - jupp..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 3 Juni , 2010 Ett tips i all välmening. Även om man har VHF-certifikat så kan det vara bra att gå kursen en gång till eller beställa en ljudbok (cd) från Stockholmradio. Perfekt att lyssna på när man kör till/från jobbet Se länken. http://www.stockholmradio.se/show.php?id=1222595 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 3 Juni , 2010 Jaa... Det var ju ett gäng år sedan man gick kursen så jag har faktiskt läst den senaste kursboken (Nåja, utgiven 2008) i ämnet! Plöjde även igenom de gamla Nattnavigering, Skeppare B och maskinist B för att fräscha upp kunskaperna! Skulle aldrig drömma om att läsa gamla/nya böcker om B-kort för bil men havet ger och havet tar... Respekt! EDIT: Stavning. Hatar bärbara.... Senast ändrad av bearcat | 03 juni 2010 | 22:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 4 Juni , 2010 Hmmm......bearcat..... Var bor du på tjörn om du har 50m till masten????? Rönnängs kyrkogård ligger ju närmast..och där har jag inte sett dig bo...och masten är betydligt högre än 26 m. Gissningsvis mer än 100 m över havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 5 Juni , 2010 Tog för givet att den satt vid gamla pri-tjörn i Skärhamn... Men varför skulle den göra det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 6 Juni , 2010 Vhf-masten på Tjörn sitter i tv-masten i Rönnäng. Kanal 81 Skönt att du inte bor nära masten utan kan vara ute på havet som en riktig tjörnbo. vi ses säkert på böljan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser