Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
thrh

Vad är detta för bränslefilter?

Rekommendera Poster

Cav står det som namn på filtret.

 

Är det ett vattenavsiljningsfilter för bränsle som man skall tömma eller är det något filter inuti som skall bytas och ingår i årlig översyn.?

Byter alltid finfilter men blir lite konfunderad över detta?



Senast ändrad av thrh | 03 juni 2010 | 21:43



Senast ändrad av thrh | 03 juni 2010 | 21:46

post-9664-1394236378,6519_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter nån vingmutter i underkant?

Vilken manöver krävs för ev byte. Är det vingmutter först eller är det stora polygripen?



Senast ändrad av thrh | 03 juni 2010 | 21:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget filter. Det är en vattenavskiljare. I koppen i botten sitter en nedåtriktad fläns som skall förhindra att avskilt vatten kommer vidare. Vingmuttergrejen är ventilen för avtappning av vattnet som samlats i botten.

Tag ett glas och håll under när du öppnar vingmuttern. Låt lite bränsle rinna ut i glaset och se om det kom något vatten i botten.

Bättre är att byta till ett filter med glasbotten. Då ser man om det finns vatten och får ett extra filter på köpet. Kostar, utan att kolla, ca 600:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK 

Hur funkar det när man öppnar och släpper ut vätska (disel och eller vatten) Krävs luftning? Skall man göra detta i samband med finfilterbyte eller lite närheltst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det krävs luftning efter du har dränerat vattenavskiljaren, vilket du bör göra på hösten för att förhindra att den fyser sönder om den är full av vatten. Du bör även öppna den helt för att rensa den från ev. dieselbakterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dära plastskruven tycks sitta som berget på mitt bränslefilter! Är lite brydd för att ta i så jag bryter av den....nån som haft liknande erfarenhet? Lösning?

Såg ett tips där man tog en plastpåse runt filtret istället för kopp/glas för att fånga upp vattnet/bränslet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då hade man väl lite tur eller så finns det inget vatten i.

Funderar lite på luftning av filter som sitter på fel sida om pumpen. Kan ju knappast trycka ut luften... suger man den in genom pumpen och trycket ut luft vid finfiltret?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite osäker på vad du menar. Men bränslepumpen klarar att suga luft och så småningom kommer även bränslet fram.

Man öppnar den lilla luftningsskruven på finfiltret, o pumpar till det kommer fram bränsle runt skruven.

Om man pumpat i flera minuter o inget händer så kan motorn ha stannat med pumpkammen i nedtryckt läge. Då händer inget när du manuellt trycker på hävarmen. Dra till en gång med starten så motorn stannar i annat läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cav är en utmärkt vattenavskiljare ser ingen anledning att du ska byta den till en modell där du måste köpa ett filter vargegång.

Avtappningen i botten har en tendens att fastna går nog av innan den lossnar.

För att lossa burken lossar du 10/11 mm bulten på ovansidan.

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 04 juni 2010 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det gjort, men gjorde jag rätt?

Lossade avtappningen under, lät det som fanns rinna ut. Fanns inte tillstymelse till vatten vad jag kunde se. Detta trots att jag inte ägnat detta filter någon uppmärksamhet de senaste åren. Gjorde jag rätt? Skulle jag skruva i sär hela flitret och också?

Bytte sedan finfiltret som vanligt, pumpade luftade och startade. Den går som vanligt, som en klocka....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det MÅSTE inte finnas vatten i filtret. Bara om det finns vatten i tanken/dieseln.

Det är väldigt svårt att se vad som är vad av diesel/vatten. Om man har glasbotten på filtret och båten legat stilla en bra stund kanske man kan sen gränslinjen mellan diesel/vatten. Men gerenellt är det svårt.

Och slutresultatet avgör; går motorn som en klocka är det OK!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sådant CAV-filter i min segelbåt. Det har två funktioner. Dels är det ett grovfilter, varvid filrerinsatsen bör bytas varje år samt dels är det en vattenavskiljare. Den senare funktionen finns i glaskoppen under filtret. Fördelen med glas är att man kan se om det finns vatten där. Då kan man tömma filtret via vingmuttern i plast underst på glaskoppen. Motorn behöver inte luftas om filtret sitter under bränslenivån i tanken och mellan tanken och matarpumpen. Det återfylls då av självtrycket från tanken när man tappar ur koppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sa jag till en gammal lokal båtmotormeckare en gång, glad i hågen sa jag att den gick som en klocka.

Tickar den som en klocka har du fel på ventilerna sa han, den skall spinna som en katt, först då är den bra:)

Jag kom bara att tänka på det när du skrev så:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...