Gå till innehåll
lördag 22 mars 2025
jorgan

tankar om First 28, 29?

Rekommendera Poster

Hej,

vi letar efter segelbåt runt 30 fot och jag har sett några intressanta annonser om First 28 och 29. Någon som vet något om för och nackdelar med dessa båtar, avseende seglings- och boendeegenskaper.

Tacksam för svar! / Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

First 28 har väl raka spridare och backstag, en ganska avancerad rigg.
First 29 tror jag har modern inredning med akterhytt och toa akterut med dusch, fast har tyvärr mastheadrigg.

Kolla in sailguide.com, där finns ganska utförliga beskrivningar och även kommentarer från ägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra båtar. Den partialriggade 28:an är roligare än den mastheadriggade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter positivs hittills. Konstigt att tillverka en så modern båt med masthead-utförande, känns lite klumpigt. Fyll gärna på med mer synpunkter. På säilguide stod en del om 28an, men nästan inget om 29an.

(Off topic: vad är det för båt på din bild, Amanda31? Den ser fin ut.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en First 26 från -85 så jag har inte så mycket erfarenheter av ljust de aktuella modellerna du frågar om, men en heldel om en modell från ungefär samma tid. Själv kan jag ju bara tillägga att jag är väldigt nöjd med min båt men den är något morrdernare i planlösningen än vad i alla fall 28:an är.

Eftersom 29:an är från -83 och framåt och 28:an från -80 och fram åt så antar jag att en del skiljer i planlösningen även mellan dem. Det hände ganska mycket under 80-talet gällande planlösningen på båtarna. Seglingsmässigt så tror jag att de är ganska jämbördiga. Själv skulle jag hellre kollat på någon First som kom något senare, kanske first 285.

Både 28:an och 29:an är ritade av Groupe Finot vilket brukar borga för bra båtar. På Finots hemsida kan man längst ner hitta alla modeller de ritat och det går även att klicka in på de flesta modeller och se plan lösning och blider på båtarna, ibland går det även hitta artiklar och tester om dem... http://www.finot.com/

Tror att båda båtarna var med i boken Test av 500 Segelbåtar eller vad den nu exakt heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

28:an verkar vara en kanonbåt. Snabb, backstag för mer trimmöjligheter av riggen, 7/8-delsrigg, rymlig. Skulle själv kunna tänka mig en sådan. 29:an är lätt i kölen och bättre lämpad för lugn familjesegling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...