Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Byggnads

Justering av vantspridarna

Rekommendera Poster

Nu i efterhand har jag konstaterat att babordsvantspridare lutar lite,lite nedåt. Min fråga är går det att trycka upp den utan att släppa på vanten?? Det hade varit den enklaste vägen utan att justera om spänningen. Vad säger expertisen här på forumet, samt hur mycket är 6 grader som Selden förordar som vinkel uppet i cm på en spridare som är 96 cm lång.

Carpe Diem

Senast ändrad av Byggnads | 03 juni 2010 | 14:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att du kan justera den utan att släppa på vantet, kraften är mycket stor redan från början och vantspänningen kommer dessutom att öka när du rör spridaren uppåt. Säkra masten med t.ex storfallet i relingssidan så att det håller kvar masten då du släpper på vantet och flyttar spridaren uppåt. Möjligen kan du genom att spänna storfallet hårt få all kraft att försvinna från vantet så att du slipper släppa på det, om det nu är ett problem att släppa på det. Testa!

6 grader på 96 cm är 10,0 cm från horisontalläget.

Senast ändrad av Tomas99 | 03 juni 2010 | 15:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på en träff hos SXK-väst på Svarta Gaveln Långedrag ang mast och riggtrimm som hölls av ett par killar från Seldns.

Jag har för mig att i frågan ang spridarvinkel sa så här;

För toppvantet intill masten, sätt ett märke där vantet möter spridaren,. Fäst vantet till spridaren vid märket. Då får man rätt vinkel på spridaren.

Nu var inte det svar på din fråga, men det går ju att räkna ut. Lättast är väl att rita upp det på tex en spånskiva eller en wellpapp om man inte kan räkna. Att räkna är naturligtvis det exaktaste, men jag har glömt hur mag gör, och jag vill inte störa mina döttrar.

Kilade ner i källaren, tog det vinklingsbara anslaget till snickerimaskinen och ritade på hyvelbänken. Med reservation för att det är lätt att få anslaget fel några 10-dels grader så kom jag fram till 88 mm. Men det borde va tillräckligt nogran.

Har du satt an riggen riktigt kan du nog inte bara sjuta upp spridaren med en slana, utan måsten nog lossa riggspänningen i toppvantet. Dessutom skall ju spridarnocken sitta fast, så sitter den inte fast nu måste du nog i jämnhöjd och sätta fast den ordentligt.

Refferat från träffen med Seldens hos SXK http://thallatha.blogspot.com/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

tommy

Senast ändrad av toaen | 03 juni 2010 | 15:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...