Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
mrmp

Yamha 50 hk går endast på 2 cylindar

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Yamaha 50 hk 2t från -95 problemet är att när den står på land går den endast på 2cyl, så fort man sjösatt henne går hon på alla 3st.

Vad göra det är tredje säsongen jag har problemet och vet ej om jag vågar chansa på att felet är avhjälpt efter sjösättning. Bränslet är inga problem, förgasarna är rengjorda, gnista finns. Det är cylindern längst ned som inte vill vara med.

Tacksam för svar!

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Menar du att den hoppar igång på alla cylindrar när du gasar?

Eller menar du att den går normalt på alla cylindrar även på tomgång, bara du lägger i båten i vattnet?

Om det är det tidigare så bör du kolla upp kompressionen, det finns ganska billiga kompmätare på tex Biltema.

Du kan även testa at byta plats på tändspolarna och se om felet flyttar sig till en annan cylinder, antar att du har utanpåliggande tändspolar per cyl på din motor, det har ja på min Yamaha, dock lite äldre modell och 60hk.

Kan även vara CDI-boxen som strular, testa att knacka på den försiktigt då den går dålig och se om du märker någon skillnad.

/qsec

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Den går på alla tre när hon är sjösatt såväl på tomgång som vid gaspådrag, det är på land med muff för kylvatten hon går på 2st. Det spelar ingen roll om det är på tomgång eller fullgas. Har testat att byta tändhattar och det är fortfarande den nedersta cylindern som inte vill gå igång...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...