Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
ciaraud

Ankarsegel

Rekommendera Poster

Funderar på att sy ett ankarsegel av ett gammalt segel. Det verkar ju bra att inte vrida så mycket runt ankaret vid svajning.

Men hur är det med akarsegel om båtarna runt omkring inte har det. Blir det inte bara trassligt då man inte rör sig som dom.

Finns det någon med erfarenhet av detta och hur vanligt är det med ankarsegel därute?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg ute i grönskärsfladen i Stockholms skärgård för 2 år sedan.  Vi hade sökt skydd där under ett rejält oväder.  Av alla båtar som låg där inne var det bara min som var ivrig och fortsatte med att segla trots svajankring från fören, jisses som hon dansade fram och tillbaka.  Köpte så ett litet ankarsegel av en av medlemmarna på MG och svajankringen blev lugnare.  Läs denna tråd och se bilder.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=301843&highlight=ankarsegel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nog inga garantier för att båtarna skulle röra sig tillsammans (åt samma håll) ifall de inte har ankarsegel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen fara, tvärtom.
Du skaffar ju ankarsegel för att ligga still i förhållande till vindriktningen, precis som de andra båtarna gör. De som rör till det är de som seglar, inte de andra.

Men du, ni skall ju långsegla? Då blir det väl ankare med kätting? Ytterst få båtar seglar runt med kätting. Ni kan ju knappast ha provat själva, men hur är det med Linjetten - finns det erfarehet från annat håll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet faktiskt inte, Vi får väl se om någon månad eller så. Vi kommer att skaffa kätting innan vi tar oss ner till Europa. Här hemma räcker det med en bit kätting och blyad lina efterom man alltid hittar hyfsade ställen att ligga på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev i en tidigare tråd så håller jag inte med dig i ditt påstående om att båtar med kätting inte seglar runt.

Mina tre senaste båtar har seglat runt och det oavsett hur mycket eller lite kätting jag har ute. Seglingen beror nog mindre på om det är kätting eller inte utan beror nog mer på båtens fysiska form både under och över vattenlinjen. Sen tror jag att det beror på hur tex rullseglet i fören är placerat. Min båt började segla mer när jag monterade en andra rulle på den. dvs så får jag mycket yta i riggen i fören på båten vilket uppenbart påverkar en hel del.

Per 

Senast ändrad av oceanis | 04 juni 2010 | 07:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så speciellt vanligt i Sverige men man ser det lite mer utomlands. Möjligen kan det bero på att man inte svajar så mycket här som i andra länder.

Problemet är inte att man snurrar runt och trasslar in sig utan jag upplever det mer som om båten rör sig från sida till sida med kanske sådär 20 grader åt varje håll. Men eftersom detta inte är ett problem som uppstår på alla båtar så kan man på svajankringsplatser se både båtar som ligger stilla och de som pendlar men jag har aldrig upplevt att det har medfört att någon trasslat in sig i varandra. Alla ligger ju ungefär i samma riktning trots allt.

Det är en ringa kostnad att sy ett om du har ett gammalt segel, så jag skulle definitivt fixa till ett.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag påstår heller inte att båtar med kätting inte seglar. Jag skrev att ytterst få gör det. Jag har aldrig haft en sådan eller heller seglat med en sådan. Visst ser man ankarsegel ibland (att man ser det oftare utomlands beror nog inte på något annat än att fler ankrar där och gör det för natten och inte bara för bad och lunch), men flertalet klarar sig utan. Du har nog haft otur med dina tre båtar.

Jag för inte någon kamp mot ankarsegel. Jag bara menar att någon som aldrig seglat sin båt kanske inte vet om segling verkligen är ett problem och kanske skall prova först eller höra sig för hos andra med likadana båtar.
Det är ju onödigt att lägga ner möda på något som inte behövs.

Visst är viljan att segla för ankar kopplad tilll båtens form och vindmotståndsfördelning. Men att en kätting dämpar rörelserna är odiskuabelt. Men ibland räcker inte det och ett segel måste till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...