Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Phillle

Yamaha 50 hk 2-takt, olja

Rekommendera Poster

Hej, har köpt en yamaha 50 hk två-rakt från 91. Funderar på att ta bort oljeblandaren, känns lite läskigt att inte göra det om den skulle gå sönder. Vet att vro pumpen på johnson o evinrude går sönder hur lätt som helst, men yamahas autolobe ska vara bättre. Hur hade ni gjort? Ngn som har erfarenhet?

 

Mvh Phille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en så pass gamal motor skulle jag ha pluggat oljeblandaren och blanda själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ställa frågan till någon ärlig Yamaha reparatör hur många skurna motorer med trasiga Autolube har de fått ta emot. Autolube är ju känd för sin tilförlitlighet.

Kan inte jämföras med Johnson/Envinrude vro, det är som att jämföra Premier League med allsvenskan.

Det finns ett larm med givare i oljefiltret/oljebehållaren som du skall kolla vad du skall göra med om du vill ändå koppla bort Autolube, annars så reduceras varvtalet. Jag vet inte om det larmar för nivå i oljebehållaren eller för flöde.

Sen är det en annan risk om du kopplar bort Autolube, det står ju 'Autolube' på motorn och något liknande på dunken, så det är lätt att du eller främst någon annan glömmer att blanda in olja i bensinen, och då skär motor. 

Dessutom så drar 50 hästars en del besnin så det blir massa stökande med att jämnt blanda in oljan i dunken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Så länge det fungerar tycker jag inte du skall göra någonting. Pumpen doserar ju så att du får mindre oljeinblandning vid lägre varvtal och lite högre vid högre varvtal.

Däremot kan du ta en bit eltejp och sätta på oljedunken och flytta ned den efter varje tur, så ser du ju om den får olja som den ska. Min erfarenhet är att det är väldigt ovanligt att motorer skär för att pumpen slultar fungera och samtidigt att varningssummern slutar fungera.

Ejtejpstipset är kanon, då ser du ju om det behöver fyllas på dessutom. :)

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Smart med tejpbiten Daniel. Men om den nu slutar blanda så skär väl motorn direkt? elr har jag fel? i så fall spelar det ju ingen roll om man har tejpbiten på elr inteFlört

 

Mvh Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Den kommer inte skära direkt, om du kontrollerar tejpen efter varje tur, i samband med att du förtöjer t.ex. så skall det inte vara någon fara. Det är betydligt vanligare att motorer skär på grund av att det kommer vatten i dem.

Ett annat bra tips är att montera en vattenavskiljare mellan bränsletank och motor, då slipper du eventuella problem med vatten i bränslet. Det brukar alltid bli ett par procent när man tankar i sjömackar.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! tack så mkt för tipset DanielGlad En annan fråga, jag håller på att koppla in reglage alla vajrar o kablar. Men får ingen ström till motorn, det är ju en vanlig kabel från batteriets poler som sedan ska in i motorn. Är lite osäker på vad dom ska sitta. Men är nästan säker på att den ena ska vara fäst på startmotorns övre del. Sedan ska den andra inte vara fäst på startmotorn, strax under den. Sedan finns det en lite sladd som även ska kopplas in (tror den var blå).

Mkt tacksam om ngn kan förklara för mig vart dem ska sitta elr ta ngn bild från er motor. Obs den är från 1991 är inte samma på dom som är äldre än 89.

Mvh Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...