martinus 0 Postad 30 Augusti , 2004 Hej! Jag har ett erbjudande om att köpa en Ohlsson 22 -76 i gott skick för 25.000:-. När jag går igenom båten upptäcker jag att att avstängningskranen för självlänsen har kärvat igen ordentligt, den gåt inte att rubba. Säljaren säger att det saknar betydelse, han har seglat med massor av folk i sittbrunnen och vatten har aldrig sipprat in bakvägen. Hur är er erfarenhet - måste det gå att stänga kranen eller är det ok att den står öppen? Jag måste bestämma snart så jag vore väldigt tacksam om ni vill ge mig ett råd i detta. Vänligen Peter Blyme peter.b@brevet.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 30 Augusti , 2004 Skulle jag köpa båten så skulle jag vilja att det gick att stänga självlänsen. Det kan komma upp situationer när det är bra att kunna stänga. Men, det kan väl inte vara så svårt att fixa det. Jag har aldrig haft en Ohlsson 22:a och vet inte hur det ser ut på dem.Jag bara gissar att det måste gå att fixa. Sedan är dt väl så att man oftast har självlänsen öppen, men sitter det en kran ska den ju gå att stänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 30 Augusti , 2004 Instämmer med Stefan! Normalt sett behöver du nog inte bry dig, men finns den där så har den väl en funktion. Ring någon marina och kolla vad dom tar för jobbet, PRUTA motsvarande summa, för det är klart att de går att fixa ... kanske räcker med några omgångar 5-56 över vintern för att få det att lossna ... Som gammal skrotbilsförare har man ju även ofta användt metoden att värma/frysa loss kärvande delar, kanske fungerar här oxå ... MEN ta det FÖRSIKTIGT så att du inte skadar plasten vid infästningen!!! //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grimbo 0 Postad 31 Augusti , 2004 Hejsan Avstängningskranen....är den under vatten så måste den ju gå att stänga av. Vad skulle hända om slangen brast tex?. Fast att byta en bordgenomföring med avstängningsventil är ju ett litet problem. (material kanske för 500:- eller så). Gillar du båten i övrig så häng inte upp dig på en ventil..pruta lite bara. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 1 September , 2004 Det är korrekt att vatten inte kommer in bakvägen, men det är oväsenligt. Det går en slangbit mellan sittbrunnen och skrovet och kranen vid genomföringen måste gå att stänga ifall en läcka på slangen skulle uppstå. Normalt sett står kranen dock alltid öppen. Du ska dock inte stirra dig blind på denna detalj. Att byta kranar vid genomföringarna tillhör normalt underhåll som måste göras med 10-15-års intervall. Det är ganska lätt att göra själv om man är lite händig. 25000 låter som ett bra pris, men det beror mycket på skicket särskilt på segel och motor. Om du måste köpa nya segel och motor har du ytterligare en utgift på minst lika mycket. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploppan 0 Postad 18 Augusti , 2009 Hej! Jag äger en fin Ohlsson 22:a och sittbrunnslänsarna går inte heller på min båt att stänga, men jag har aldrig fått in vatten i sittbrunnen. Tvärt om funkar dom mycket bra och man är aldrig våt om fötterna av den anledningen. Inspektera däremot mantågsstöttornas infästningar som har för lite mothåll på undersidan( bara små brickor!) och gärna bräcker sönder däcket. vänligen Helena i Nausikaa nr 144 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 23 Augusti , 2009 Tja...du svarade på en 5 år gammal tråd.... Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser