Fafnesbane 0 Postad 2 Juni , 2010 Kan någon hjälpa oss att hitta en sjöduglig, välseglande ca.30fots segelbåt? Vilka båttyper är lämpliga familjeseglare? Shipman 28!? Maxi 77, 85:a?, Kompromiss W30? /Familjen Nilsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 2 Juni , 2010 Finns hur många som helst i alla prisklasser. Ni får nog börja med att bestämma: 1. Vad får båten kosta? 2. Vad måste båten ha för egenskaper? Vad är inte så viktigt? T ex, segla bra, vara rymlig, antal kojer, stor sittbrunn, riggtyp, ståhöjd, separat toa, inombordare, stort pentry osv osv. Sedan kan ni nog få hjälp här, då är det liksom lite mer begränsat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Juni , 2010 De flesta båtar från 70-80-talet är sjödugliga och mer eller mindre välseglande. Förutom att ringa in vad som är viktigt för er tycker jag att ni ska kasta er ut i begagnatdjungeln och kolla på många olika båtar. Även en båt som har allt man söker kan upplevas som otrivsam när man ser den live och vice versa. Är ni med i någon båtklubb så fråga klubbkamrater med lämpliga båtar om ni kan få se den så får ni lite känsla för vad ni trivs med. Lycka till! Att leta båt är kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 3 Juni , 2010 Möre 30, som dessutom ligger i det lägsta prisskiktet på de gamla 70-tals halvtonnarna är trevlig. Väldigt lik Albin Ballad men brukar ligga 50.000kr lägre i pris. Båtarna såldes som halvfabrikat så inredningen varierar en del. Själv har jag haft tur och fått tag på ett väldigt fint exemplar. Skrovet är oerhört stabild och båten känns rejäl och trygg. Enda nackdelen jag kan se är ståhöjden på 175cm (Jag är 180) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlagerstedt 0 Postad 3 Juni , 2010 Kan rekomendera en Nord 80. Jag har själv en med den höga riggen, seglar helt ok och är mycket bra både i ruffen och i sittbrunnen. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 3 Juni , 2010 Var och tittade på den här TUR 84:an i Uddevalla i våras. Den är som ägaren (En pigg dam på 72 år!) säger i MYCKET fint skick! Hittade ingenting att anmärka på förutom trälisten runt skrovet som inte var kul. Nån dyna vär väl sådär oxå. Backade på bristfällig ståhöjd. Men fin båt! Har varit med länge på blocket så prutmån lär finnas! http://www.blocket.se/goteborg/TUR_84_i_mycket_fint_skick_med_dinge___motor_26469373.htm?ca=11&w=3 Det blev en Ohlson 29:a istället. Fast jag gillade Dinett-lösningen i TUR:en! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fafnesbane 0 Postad 3 Juni , 2010 Tur-84:an såg mycket fin ut!!! Mycket bra att du tittat på den! HAr du koll på hur och vad det kostar att transportera upp den till Skellefteå? Jag har inte möjlighet att segla upp den just den närmsta månaden. Den såg mycket fin ut! Tack för svaret! Vänligen! Simon Nilsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fafnesbane 0 Postad 3 Juni , 2010 Hej! Jag har nu tittat på Nord 80, och onekligen så verkar det vara en mycket fin båttyp! Jag har hittat en i Stockholm, men avståndet till Skellefteå är lite tidskrävande just för tillfället! Funderar på andra lösningar... Kanske med lastbil...dyrt kanske...? Tack för svaret! Vänligen! Simon Nilsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 3 Juni , 2010 Åk ner - titta - PRUTA - köpa? Hyr nån kompis du litar på för en symbolisk summa och han/hon får en gratis semester dessutom och seglar upp flytetyget?!?! Det är ju sommar Hur långt är det i NM? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 4 Juni , 2010 Jag köpte en Comfort 30 för några år sedan. I stort sett alla halvtonnnare har en planlösning som rymmer tre till fyra personer men nu efter lite mer erfarenhet så tittar jag även på andra detaljer. Jag tycker att det är minst lika viktigt att utrustningen fungerar så att semestern blir enkel. Jag har lagt ner väldigt mycket tid och pengar på att få allt att fungera. Detta skulle jag värdera som hårdvaluta om jag köpte ny båt: Kylskåpet: Ska gärna vara stort men framförallt intelligent. Aggregatet som satt i vår båt drog mycket ström och ersattes med ett nytt supercool ACD som drar lite ström men som känner av om man åker för motor. Då kyler aggregatet mer. Solpanelen: Gör att batterierna nästan alltid är fulladdade. Efter att solpanelen installerades kan kylen vara på hela sommaren. Väldigt skönt att slippa ta hem varje kylvara varenda gång man lämnar båten. Förut laborerade vi med frysta varor och med kylklampar för att minska elförbrukningen. Det resulterar i kondens- och smältvatten i kylen och varierande temperatur. Det blev ofta blött i botten och det kändes inte riktigt fräscht. Vi köpte en kvalitetspanel med hög spänning. Jag tror att den laddar något bättre när den är partiellt skuggad och att den högre spänningen gör att den laddar mer fullt än en billigare solpanel. Vet inte om det gör så stor skillnad men vår lilla 36W'are räcker tillsammans med 150 Ah förbrukningsbatteri. Sittbrunnskapell: Är ovärderligt när det blåser, regnar och som solskydd och extrarum. Värmare: Med en värmare kan man få torr luft i båten trots regn i flera dagar. Slipper vakna i en kall fuktig båt. Är värmaren tillräckligt tyst? Luktar den när den är på? Vi uppskattade inte vår- och höstturerna lika mycket innan vi fick värmaren att fungera bra. Säkerhetsutrustning/navigering: Allt ska fungera utan en massa rod med kablar. Är det möjligt att placera plottern på en bra plats mm. Vi slängde ut den gamla vhf'en, köpte en ny med DSC så att vi kunde koppla in plottern till vhf'en. Nu räcker det med en knapptryckning på vhf'en för att sjöräddningen ska veta vilken position vi har och att vi behöver hjälp. Det känns tryggt när man har barn ombord. Sovplatser, planlösning mm: På grund av att vi lägger oss vid olika tidpunkter så sover den minsta en vuxen i förpiken. Stänger man dörren blir luften dålig där. Finns ventilation och separat dörr till toan (som ofta är placerad i samma utrymme på halvtonnarna)? Ibland tar vi med oss ett till barn på våra turer. Då sover barnen i förpiken, en vuxen i soffan och den andra i stickkojen. Är kojerna tillräckligt långa i den båt du tittar på? Många fina båtar har ett längsgående kök (t.ex. mamba 31). Det fungerar säkert för många men det skulle inte fungera för oss. Ofta slutar kvällarna med att man lägger sig i soffan och läser en bok eller kollar på tv. Då är det bra med stor/flera soffor. Vattentank? Sjövattendusch i sittbrunnen? Är den smidig att segla själv? Finns det ankarrulle, ankarhållare? Är köket bra planerat? Finns det ugn? Det finns givetvis fler saker som spelar in. Man tror inte att det ska vara så viktigt med alla detaljer innan man ger sig ut men det är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fafnesbane 0 Postad 4 Juni , 2010 Tusen tack för alla dessa tips!!!!!! Ovärdeligt! Precis sådana reflektioner är av stort värde då man skall köpa en familjebåt! Jag skall ta dig direkt på orden och följa råden...! Låter vettigt, allting. Jag har några fina tips i tidigare inlägg om båtmodeller som jag tagit fasta på, bla. så tittar vi på Nord 80, TUR 84, Shipman 28, mfl... Är det någon som har erfarenhet av Kompromiss W30? Vi har en på lur i Ö-vik, dvs. inte långt från Skellefteå. Senast ändrad av Fafnesbane | 04 juni 2010 | 17:10 Senast ändrad av Fafnesbane | 04 juni 2010 | 17:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 4 Juni , 2010 Det är inte ståhöjd i Komprommisen, men det vet du kanske redan? Om man inte är under 1,60 lång vill säga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 4 Juni , 2010 Köp en X99:a. Många roliga trim att dra i. Blir aldrig tråkig som de flesta skitbåtar som rekommenderas ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fafnesbane 0 Postad 4 Juni , 2010 Vi skall kika på en Kompromiss imorn, så får vi se! Man hör visserligen på namnet att det inte är rätt val...! :-)) Vad sägs om Amigo 27 då!? Senast ändrad av Fafnesbane | 04 juni 2010 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 4 Juni , 2010 ...alltså, vad är ni ute efter för egenskaper? Båtarna ni räknar upp är ganska olika i karaktär, förutom att de är c:a åtta meter och segelbåtar från 70-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fafnesbane 0 Postad 4 Juni , 2010 Det kan jag säkert tänka mig, att de är olika i seglingsegenskaper. Beskriv gärna skillnaderna. Jag är inte kunnig på området, och därav detta foruminlägg. Jag behöver hjälp att hitta en lämplig segelbåt. MVH: Simon Senast ändrad av Fafnesbane | 05 juni 2010 | 10:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 5 Juni , 2010 Hittills uppräknade båtar, lite karaktärskillnader...Shipman 28: Snygg mastheadriggad båt som seglar ganska bra, men har en ganska opraktisk dinettlösning och ibland en Farymann med hydrauldrift som nu är nästan 40 år gammal - kan bli en hel del mecka på en sådan, inte helt okomplicerad lösning. De första exemplaren som har grönt eller blått skrov är sådär i kvalitet, de vita är bättre.Maxi 77:Rymlig massproducerad funkisbåt med opraktisk rigg och stor sittbrunn. Finns massor av, bara att välja och vraka!(RJ?) 85: Långsmalt och orymligt hemmabygge som seglar hyggligt och har en effektiv rigg. Kan vara hur fin eller hur risig som helst, tyvärr oftast det senare.Kompromiss W30: Hygglig seglare som är ganska trång invändigt.Möre 30:Halvtonnare, en i gänget. Seglar jättefint på öppna havet, är rymlig. Den stora genuan gör det bökigt i skärgården om man ska kryssa.TUR 84:Vet jag inte så mycket om. Inte så vanlig. Men med tanke på skrovformen gissar jag att den inte är en höjdare att kryssa med.Nord 80: Finns i två versioner där den senare har högre rigg och är lättare och seglar betydligt bättre än den tidiga versionen. Ganska rymlig, men babordskojen i salongen är ingen höjdare. Comfort 30:Snabbaste halvtonnaren, se Möre 30 för egenskaper. Har för mig att vissa har lite problem med kölinfästningen?X99: En riktig racer för den som gillar att kappsegla, men har ändå en praktisk inredning.Amigo 27:Trygg men trögseglad långkölad båt. Kanon om ni ska segla till Västindien eller planerar att gå på grund tre gånger om dagen! (...fan vad skit jag kommer att få från vissa av dessa ägare nu...) Föreslår att ni köper Curt Gelins 700 segelbåtar i test och bläddrar/läser igenom den. Den ger en hygglig överblick av utbudet. Även sailguide.com är bra att kolla upp fakta och ägarkommentarerna, även om de senare skall tas med en nypa salt då alla verkar äga världens bästa båt. Man får läsa mellan raderna... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 5 Juni , 2010 Fast den där boken har fått en hel del skit, beroende på att Hr Gelin i vissa fall inte ens provat båtarna själv. Gå hellre på vad ägarna själva skriver på Sailguide t ex. och dra sedan bort hälften... Räkna med att ägarna i vissa fall är partiska... Båtnytt har de senaste åren gjort snabbtester av vissa av de modeller som nämnts bl a Shipman 28. Kan vara något att leta efter kanske? /Peter, (med en Misil2) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 5 Juni , 2010 Jo, det finns en hel del fel i 500 sgelbåtar..., men trodde i min enfald att de flesta var korrigerade i den nya boken 700..., är det inte så? Nåväl, det är hursomhelst en ganska bra översikt, men det finns ju inte en båt som är perfekt för alla så man får leta sig fram genom att kika på olika modeller, men m h a 700... kan man sortera bort de som absolut inte kan komma att passa en. F ö Misil163, kolla vem det är som gjort testerna i Båtnytt du talar om... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 6 Juni , 2010 Det här är ju som med kajaker: falanger och ställningskrig. Börja med ngt vanligt, med bra rykte, men försök att inte betala mer än nödvändigt. Efter första säsongen vet ni om det stämde, om det gjorde det, bra. Om det inte stämmer t ex ni köpte en båt som skvätter, med för liten toa och hårt tryck på rodret, ja då letar ni efter en båt med de egenskaperna ni prioriterar. Fördelen med en vanlig båt är då att det är enklare att sälja en sådan, den är sas redan känd bland spekulanterna. Om ni skall vänta på den perfekta båten kanske ni aldrig kommer ut på sjön! Ett tips, HYR först, mycket billigare och enklare att hyra fel än att köpa fel! Berätta hur det går! /Peter Senast ändrad av Misil163 | 07 juni 2010 | 11:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 Juni , 2010 Kan ju ge dig lite input på Maxi77 iallafall. Jag har bott i en sådan i ett drygt år nu och det funkar ypperligt för mig ensam, samt när jag har ett par ungar med mig i ett par veckor MEN: Ska du/ni familjesegla tror jag personligen att en båt med eget toautrymme är något som gör barnen gladare i längden. Det har du inte i en M77. Jag har min portapotti i förpiken vilket innebär mkt bökande innan man kan slå ner röven vilket gör att man hellre väntar till behovet blir mer el mindre outhärdligt.. o när så är fallet är det snabbare med en hink. och: Ståhöjden skulle iaf jag prioritera högt. Jag är 180 cm ö.h. och det kan ibland kännas jobbigt att behövva böja nacken överallt utam precis vid pentryt. Ovanstående är faktiskt det enda negativa jag kan komma på när det gäller M77. Visst finns det båtar som seglar bättre och visst finns det större (=rymligare) båtar, men sett till priset så får man j-vligt mycket båt för pengarna. Jag har haft min sedan i april förra året och kommer troligen att byta framåt hösten. INTE för att jag på något sätt är missnöjd m båten, men eftersom jag köpte den som total nybörjare vad gäller segling och med avsikt att bosätta mig i den så ville jag inte ta mig vatten över huvudet -om uttrycket ursäktas- genom att köpa något jag inte visste om jag skulle trivas med/klara att segla själv för dyra pengar. Jag valde därför att få så mycket båt som möjligt för pengen medan jag utvärderar seglandet och båtboendet och valet föll så småningom på M77. Jag har kommit fram till att jag gillar konceptet segla och bo i ett o samma skal och kommer därför till hösten att gå upp något i storlek av de 2 anledningar jag först skrev, ståhöjd och toautrymmen. Maxi 77 ger mycket utrymme för relativt lite pengar och är en underbar nybörjarbåt, däremot skulle jag inte rekommendera den som familjebåt om man ska vara ute längre än 2-3 veckor i stöten. Det blir helt enkelt för litet om man är 2 vuxna och 2-3 ungar. Bara mina 2 cent. Sail On //Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 7 Juni , 2010 Titta även på Compis 28, en annorlunda båt med stora utrymmen både inne och ute i sittbrunnen. Faktiskt en skaplig seglare dessutom trots att den har MH (mastheadrigg). En stor sittbrunn för ett helt kompani, Fina kojer med bra längd, ståhöjd på 1,80. Finns många på blocket att kika på spridda över landet. Lycka till i er jakt på segelbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Juni , 2010 Haha, det är en sådan jag har tänkt mig om planerna går i lås Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 7 Juni , 2010 Tittade på en Shipman 28 i vintras. Den var ett vrak. Men om man bortser från det så kändes den mycket trång inuti! Dinetten... Gillade den då men nu när jag har en vanlig segelbåtsinredning så känns det bättre! Köpte ju en Ohlson 29 (ståhöjd...Penta med backslag och axel) till slut och kan bistå med bilder på den enl. nedan: http://www.maringuiden.se/u/bearcat/;action=fotoalbum&id=5481 Senast ändrad av bearcat | 07 juni 2010 | 15:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser