Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
alex_smuggler

skev propeller axel farligt? hur tar man i sär

Rekommendera Poster

Tjaa har gått på grund med min båt för ett tag sen och propellern vart skadad på ena bladet så jag kapade ner den lika mycket på alla tre och nu när jag tog upp den så tycker jag att axeln är skev va inget jag kollade innan så tycker jag att den har blivit glapp i splintsen hur går man till väga för att att byta axel och är det riskabelt att köra med en något skev axel typ 2-3mm kan jag tro har inte mätt..  gäller ett volvo penta 290 drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det ingen som har koll på vad som kan hända om man kör med den och om det är svårt att ta bort axeln och rikta??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har aldrig rivit ett VP-drev så det kan jag inte uttala mig om, men du lär förstöra lagren rätt omgående om du kör med obalanserad/skev axel och propeller. Skicka proppen på renovering eller köp en ny och leta på en verkstadshandbok (eller bit ihop och ta kontakt med en proffsmek) för att fixa axeln. Annars lär det bli dyrare ju längre du kör Skrikandes.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, om axeln skevar så det syns är det för mycket. Lagren tar slut ganska fort. Max skevning enligt VP är 0.2 mm och det behöver man en mätklocka på en verkstad för att se.

Kapade propellerblad... Skulle nog lämna in till Propellertrim eller någon annan propverkstad. Även proppen behöver balanseras efter reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt refererar jag till http://ockelbo.plars.org där du hittar bilder på hur dom har plockat isär ett 270 samt ett 280 drev för att få ut propelleraxeln sedan den blivit krokig.

Det tar inte speciellt lång tid att plocka ur propelleraxeln, sen kostar det runt 1000kr att rikta, att jämföra med att köpa en ny propelleraxel som enligt uppgift ligger på runt 3000kr (kan vara dyrare numera).

Byt axelpackningarna samt oringarna, kan köpas via drevdelar eller någon annan. Glöm inte att fylla mellanrummet mellan packboxarna som tätar runt axeln med fett.

Enligt drevhandboken så får det inte slå mer än 0.07mm (7 hundradelar eller lite mindre än en tiondels millimeter)

Annars finns det ju begagnade 290 underdelar på blocket, det gäller då att man vet vilken utväxling man har.



Senast ändrad av rickardp | 04 juni 2010 | 09:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...