pipemaster 0 Postad 2 Juni , 2010 Hej! Motorn har startat varje gång utan problem men igår så var vi ute med båten och då hörde vi hur motorn började avta och då så var vi på 1700 varv. Idag när vi skulle starta motorn så funkade den inte att starta, den gick igång en gång men dog direkt igen. Har luftat slangarna så det är inte problemet. Ligger dessutom i en hamn utan några direkta möjligheter till något Är det nån som har några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 2 Juni , 2010 Hej, för det första vad är det för motor? Du skrivet volvo penta men är det en diesel eller bensinare, utombord eller innombord?Får vi reda på det så är det lättare att komma med förslag.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pipemaster 0 Postad 2 Juni , 2010 md11hd disel inombords, har även luftat den på alla tänkbara ställen,spridare, returspridare, matarpumpen och returen på matarpumpen ca 8 ggr och även 1 gång när jag bytade ut diselslangen (ca 22 körtimar sedan) Hoppas detta räcker med info för lite hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 3 Juni , 2010 En diesel som går ner i varv så där är till 80% bränslet eftersom du har luftat kommer det något bränsle? Vet inte exakt hur en MD11 har sitt bränslesystem men det verkar vara stop någonstans.Om du har en matarpump med en eller flera skruvar på så öppna den o se om membranet är trasigt eller om det är som på 40-motorerna att det sitter ett litet bränslefilter där. Prova att byta ditt ordinarie bro-filter om du inte nyligen har gjort det.Kan även vara dieselbakterier som har kleggat igen stigarröret inne i bro-tanken.Mille Senast ändrad av repen_1 | 03 juni 2010 | 06:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2010 Det låter som dieselstopp just att den går ner i varv pga brist på bränsle. Du får fram diesel när du luftar men det kan vara för små mängder. Stopp i röret i tanken är nog det vanliga i ett sånt läge. Tryck ut klegget bakvägen med en pump och testa att lufta igen och provstarta. Sug bort klegget på botten i tanken. Har du aldrig gjort det så kan du räkna med att ha en bra samling på botten. Många åker kring med 30 års skräp. Det blir 30 ggr så mycket som det blir på ett år! Konstigt då om motorn skulle gå i alla lägen. Lite skvalp på fel sätt och röret är tätt. Då klarar inget filter i världen av att sila dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pipemaster 0 Postad 3 Juni , 2010 En fråga till bara, hur får man loss spridarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pipemaster 0 Postad 3 Juni , 2010 Jag undrade också varför man får övertryck i diselslangen, har tömt ut massa disel och vatten men har ej fått något klett där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 3 Juni , 2010 Du tar bort rören från spridaren, oket som sitter över o sen går det att dra upp dom, om det har läckt kan det behövas en kofot att trycka med så brukar det lossna. Vet inte riktigt hur det ser ut på MD11an men sitter dom fast så kan hela spridarhylsan komma med, där får nog någon som har erfarenhet av den motorn ge dej tipps på hur det sitter.Vart får du övertryck i slangen? före matarpumpen,efter pumpen, före filter? Mille Senast ändrad av repen_1 | 03 juni 2010 | 16:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pipemaster 0 Postad 3 Juni , 2010 När jag skruvade av retur ledningen, så var det där?! Uppe på spidaren... Uppskattar att du tar dig tid att svara fast du inte har så bra erfarenhet av MD11an, hjälper bra ändå=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 3 Juni , 2010 I princip är alla dieslar lika,det kan skilja lite på utförande av tex en del har lösa hylsor andra har borrade i locken men principen är densamma.Tittade på en ritning o det verkar som att MD11ans returrör går tillbaka till filtret o där matar pumpen till så en del övertryck är det nog där så det är nog helt normalt. Som jag ser det så sitter det en tryckutjämnare på filtret så det är nog alltid ett litet övertryck där.På mina 40or går returen till tanken så där finns det inget övertryck.Du bör ha en vattenavskiljare kolla den o kika i alla banjo skruvar det kan ha satt sej något klegg i dom små hålen.Och framför allt se så att det är diesel som kommer fram o inte vatten,kanske korkad undran men det är inte första gången det hänt att det är mera vatten än diesel.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pipemaster 0 Postad 3 Juni , 2010 Har kollat nästintill varje banjo men inte så mycket som lite klett är där=/ Det är också enbart disel som kommer ut och inget vatten. Håller på att skruva av spridarna nu utan direkt framgång, sitter löst men vill ändå inte riktigt lossna.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 3 Juni , 2010 Om alla slangar o rör är helt rena så kan det bara vara matarpump,tryckpump,bro filter eller spridarna,det finns inget mer, om inte motorn har skurit o det hade du nog märkt ganska omgående.Att båda spridarna lägger av samtidigt verkar vara långsökt om filtret är helt så att inget mög kan gå in i dom, om du har bytt filtret så är det bara pumparna kvar,matarpumpen membranet,backventilerna o eventuellt filter om det finns i den.Tryck pumpen är lite värre om man inte har resurser o erfarenhet av dom måste man lämna in den för att få den renoverad.Efter filtrerna skulle jag själv börja med att ta lös matarpumpensitter bara med 2-3 skruvpumpa på armen o känna om det blåser om utloppet om inte plocka i sär den om det är den gamla typen ´ , är det den nya måste den bytas för den går inte att öppna.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hilma 0 Postad 3 Juni , 2010 hade samma problem med min md 17, var på Drevia och kollade och fick býta bränslepump sen funka det bra. Finns en ersättningspump som inte är så dyr ligger på runt 900- tror jag. Palle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser