Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Joelidalen

Dynastart batterikapacitet

Rekommendera Poster

Hej

Har en MB10a med dynastart, en Bosch. I dagsläget sitter 2 st 70 ah batterier och dessa börjar bli dags att byta.

Har läst här på forumet att dynastarten inte tål allt för stora batterier, vilket det också står i mototrmanualen, max 60 ah. Varför? Har inte märkt av att den inte klarar av de två batterier men har funderat på en större bank. kanske 2*100 ah. Har även en solcell till laddning.

Jag ska i framtiden montera ytterligare en generator på ca 45 a och ha två batterisystem, ett förbrukarsystem som generator och solcell laddar (2*100ah), och ett startsystem med ett mindre startbatteri som dynastarten tar hand om. 

Men kan jag bara koppla ihop två batterier (100ah) tills jag monterat generatorn (till hösten)?

Tacksam för synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynastartens laddning är 60W? Det blir cirka 5A enligt formeln P/U=I (Dvs Watt delat med volt ger Ampere) Enligt Tudor kan dock Dynastartens lindning bli överhettad då den försöker ladda så stor batteribank eftersom polspänning aldrig orkar upp i tid.

Din solcell gör ju gott såklart! Men vill du riskera ett haveri på Dynan? Hade nog valt att låta Dynan leverera ström till ett 60 Ah startbatteri och Solcellen står för förbrukning. Vet inte hur det är med Förstörd Dyna pga för stort laddbehov. Min egen Dyna på båten drar bara igång maskin. Laddning från modern växelströmmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att endast 60 Ah rekommenderas är som sagt strömstyrkan/värmeutvecklingen i dynastarten.

Normalt saknas fläktvingar och kyllufthål eftersom startmotor-funktionen genererar störtskurar av gnistor. Även likströms-generatorfunktionen ger stora gnistor, så bara helt inkapslad är dynastarten acceptabel brandsäkerhetsmässigt i bensinmotor-sammanhang.

(AC-alternatorer har f.ö. den svagare fältströmmen ledd via kolbanan, som dessutom består av slutna släta ringar, och dessa gnistrar bara helt minimalt i jämförelse. Vad jag begriper så är skillnaden stor och ofrånkomlig, pga startmotorfunktionen. Dynastarters blir mao av nödtvång sådana, helt enkelt.)

Idén att i framtiden separera start- och förbrukarbatterierna verkar mycket bra, det blir nog en lagom nedtrappning för dynageneratorn istället för total pensionering. Snurrar och sliter kol gör den ju oavsett. Trasslet med skiljerelä etc rundas ju då elegant.

Har konverterat min Albin O11:a med 40A alternator likadant som bearcat, vilket funkar utmärkt!
(Har vissa detaljsynpunkter som ev kan dryftas då det blir aktuellt.)

Skulle inte vågat utöka batteribanken ytterligare i ditt läge, risken för ihopsmälta lidningar är för stor.
Hade väntat och istället låtit den nya alternatorn och solpanelen svettas med det utökade slukhålet.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en bensinare ombord gäller en gnistfri generator! Inget annat! Har sett en och annan båt flyga i luften! Så är det när man jobbade 50m från marinan...

Har en fabriksny Valeo 60A liggande men den är 5 år så garantin är körd, men som sagt: Oanvänd! (Bytte AQ151 till TMD60 istället pga toppen gick...)

Borde sagt det på köp/sälj men skäll på mig! Killen behöver ju det jag har...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!  Lite klokare är manSkrattande

Och bearcat: tack men nejtack, har redan införskaffat generator.

Påtal om generator, var kan jag hitta lämpliga generatorfästen till denna maskin? Blir det att tillverka själv gissar jag.. 

/Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Motor har tagit fram fästen för deras motorer, som jag snodde idéer ifrån. Det är dubbla kilremmar svänghjul/dynastart och den ena av dem kan få löpa även runt alternatorn.

Remmen bör ligga an mot alternatorns kilremsskiva med minst 1/3 varv, för att inte slira. Då blir kontakten med dynans iofs rejält förminskad, men den har ju hjälp av den andra remmen. Den extralånga remmen fördelar slitaget/friktionsvärmen och håller längre på det viset.
T.ex. Lundgrens industriförnödenheter säljer färdiga remmar med längdintervall runt 1 tum, så lagom lång rem i rätt dimension kan man nog alltid hitta.

Albinvarianten fästes enbart i dynans gavel och har en remspännare som också utgår därifrån. Man spänner först den korta remmen med dynans fäste som vanligt, och sedan den långa enbart med den nya spännaren.

Det blir kraftpåkänningar, och fästet är enligt förlagan rejäält gjort i hela 6mm:s stålplåt med påsvetsad bultuppstyrare vid alternatorns stora fäste - spännarändens fäste med lång slits kan då göras rätt klen. Allt picobello uppriktat och i linje.

Själv hade jag enbart en enda kraftig A13-rem ifrån början som löper mitt på svänghulet, och valde att bygga vidare med en kort rem i stället. Slits ganska snabbt har jag märkt, så extralång rem är som sagt att föredra.
Mycket pyssel blev det, så en mekfirma med maskinresurser för grovjobbet är inte fel.

Edit: Att kvalitetsbedöma eller ens titta på sladd- och slanghärvan är totalförbjudet ... Skrattande

/ Thomas

Edit: firmanamnet



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 juni 2010 | 13:11

post-10006646-1394236378,363_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj ... ja Albin Motor skulle det ju stått. (Alltså f.d. Fors Marin i Göteborg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...