Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
simonsson1337

Min båt går för sakta?

Rekommendera Poster

Hej.

Vet inte riktigt om man kan säga att den går för sakta men jag har iaf en joker 16 som jag precis har köpt en 90hk Yamaha -93 till. Killen som hjälper mig att fixa båten, riktigt duktig på båtar trodde att den skulle kunna göra över 50 knop vilket jag inte trodde riktigt på. Hade iaf hoppats på 40-45 knop då jag har sett många andra med likadan båt gå i den farten ungefär.

När jag då åkte ut med den så kom jag som mest upp i 63km/h enligt GPS, alltså drygt 34 knop. Det jag undrar då är om något är fel eller om den helt enkelt inte går snabbare än så? Någon med likadan båt och motor som vet? Jag kanske helt enkelt hade för stora förhoppningar?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorns vinkel optimal?

Hur varvar den på maxgas? Du kanske kan öka stigningen på propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom att han som fixat den är ganska duktig så borde allt vara som det ska. Har ingen varvmätare tyvärr men det låter ju so mden varvar som den ska

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag gör 38 knop, med en 90 hk Mercury från -93, så du borde med lätthet komma över 40 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad har du för stigning på proppen? hade en joker 16 och har kört både yamaha 60 och 90 och redan med 60 gjorde den 38knop mad 90 har jag för mig 44knop. hissar du en  yamma 90 lite och hittar en bra propp så kan du ev med allt rätt optimerat komma upp i närmare 50knop men orginal monterat o orginal propp med rätt stigning minst 40-45knop

kolla stigningen först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så fattar jag ingenting om varken båtar eller bilar så i får nog förklara lite, vad menar nu med rätt stigning? Finns det något annat sätt än varvräknare att se/höra om den varvar rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De finns siffror instansade på propellern som anger diameter och stigning i tum, ex 14 1/2 x 19 som det står på min propeller. 19 tums stigning innebär i mitt fall att om propellern fick skruva sig fram genom ett fast material så skulle den komma framåt 19 tum på ett varv. Kolla dina siffror och ange dem här så kommer säkert nån här (inte jag dock) att kunna säga om det verkar rätt. Siffrorna kan stå på sidan eller på bakändan av propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...