mika06 0 Postad 2 Juni , 2010 Läste någonstans att någon via landström kunde värma vattnet till den vattenburna värmen. Jag har själv ett gasol/vattenburet värmesystem och tänkte att det kunde vara smidigt med möjligheten att via landström kunna värma vattnet när möjlighet finns. Någon med erfarenhet av detta? Alla tips och trix mottages gärna. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 2 Juni , 2010 Du behöver antagligen en elpatron t ex ALDE. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mika06 0 Postad 2 Juni , 2010 Aldelösningen låter bra, går det att koppla på befintligt system samt vad kostar det? /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 2 Juni , 2010 Hade lätt köpt en elpatron avsedd för husvagn, minns att jag hade en sån i den gamla Polar 470:n. Lätt att koppla in också. Minns dock inte om elpatronen hade en on/off ingång för mekanisk termostat eller om man reglerade utloppsvattnets temp direkt..? EDIT: Cirkulationspumpen kan ju fortfarande vara den vanliga 12-voltpumpen. Men det är klart: Lämpligt om den går utan att den vanliga värmaren slår till. Ingen cirk.pump= kokar vatten i elpatronen vilket kan ge rätt duktiga bekymmer med övertryck/ånga... Allt kan lösas med diverse reläer och kanske nån backdiod för att undvika backströmmar men det är ju lätt för mig att säga som har el och värme som yrke & hobby! Senast ändrad av bearcat | 02 juni 2010 | 13:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 2 Juni , 2010 Hej, Jag håller på att installera vattenburenvärme i min båt. Jag tänker använda landström för att värma vattnet när jag ligger vid brygga. Nedanstående elpatron ger 2100W. Tänker mig att minst 2 st sådana borde räcka för mig. Sedan får man väl stötta med diesel om det blir som förra vintern.. från Hjertmans.se 4948-3 El-patron 230V, inkl cirkulationspump. L400x H150xB90mm. Slanganslutning 22mm kostar 2890:- /st Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mika06 0 Postad 2 Juni , 2010 Det låter som en lösning som skulle kunna fungera även för mig. Går den att koppla in på befintlig vattenslinga? Jag antar att effekten går att justera men har någon tillgång till strömförbrukning vid olika effektuttag? Hur många Ah går det åt en normal sommarnatt mån tro? /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 2 Juni , 2010 2100W (inklusive cirkpump?) Ger knappt 9,2 Ampere (per timme). Termostaten styr värmen ombord så den går fullt eller inte alls. Beror på behov. Går inte att räkna ut! Tips: Sätt i en aamperemätare innan patron så får du en ungefärlig förbrukning vid given tempratur! RRekommenderas: Clas ohlsons 36-2897 för 99:- spänn. Tappar minnet vid strömförlust men det är inget att bry sig för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 2 Juni , 2010 Den lösningen kustskepparen beskriver kräver myyyyyyycket ström. De flesta uttagen i hamn är ju på 10 A dvs ca 2300 w. Detta innebär att om du kopplar in en sådan el-patron kan du inte koka kaffe på el utan att säkringen går. Två stycken 2 * 2 100 W = 4 200 w hur ska du fixa all den strömmen i båten kustskepparen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Juni , 2010 Då får man lägga sig där man ska ladda sin el-Nimbus. http://www.dn.se/nyheter/sverige/den-forsta-elbaten-lamnar-bryggan-1.979482 (Laddas enkelt på 4 timmar med ett vanligt 32 Ampere trefasuttag!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 2 Juni , 2010 Aldevärmaren går bra att koppla direkt i befintlig slinga. Den inbyggda 220V cirkpumpen är en pump med fritt flöde när den inte är igång. Så det fungerar även bra då man kör med sin vanliga 12V cirkpump. Min Alde har två steg med 1100W i varje och den styrs från en separat termostat som också har reglering för hel eller halv effekt. Om man tror sig få problem med att det inte räcker med ett 10A uttag så är det ju lämpligt att sätta in två landanslutningar i båten, en för värme och en för resten av båten. På samma sätt gör man naturligtvis om man har två värmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 2 Juni , 2010 Jo jag räknar med en feting 3fas i vinter då jag ska bo på båten. Hade tänkt att sätta dit en luftvärmepump för att få ner elförbrukningen men den investeringen får man igen först efter 3 vintrar och så länge vet jag inte om det blir i båt.. eller i denna båt iaf Jag ska börja med en slinga och en elpatron och bygger ut sen efter jag testkört lite. Det medföljer en termostat som man kopplar till elpatronen. Vidare finns även överhettningsskydd. Dubbla landströmsanslutningar var ju en bra idé annars om man har tillgång till fler 10A på bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Juni , 2010 Har haft en Alde elpatron i många år. Den ligger inskuren i slingan och hindrar inte cirkulationen nämnvärt vid körning av dieselpannan. Jag modifierade den litet så att cirkulationspumpen alltid går även om rumstermostaten slår ifrån. Däremot måste man tänka till om värmekretsen på något vis kommer i kontakt med motorns kylvatten, exempelvis genom en värmeväxlare för gångvärme eller en slinga genom en varmvattenberedare. Apropå vad Kustskepparen skriver, du måste ha radiatorer nog för att avge minst samma effekt de två patronerna ger. Men det har du nog tänkt på. Senast ändrad av Eilean | 03 juni 2010 | 00:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mika06 0 Postad 3 Juni , 2010 Tack för alla tips! På tal om radiatorer, har det hänt något på den fronten de senaste 25 åren? Mina är original från 1982 och jag tänkte att det kanske är läge att se över dessa i samband med elpatronen, de fungerar så jag behöver inte byta av den anledningen. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 31 Januari , 2011 Om man kombinerar elpatronvärme från landström med en dieselvärmare eller gasolvärmare är det vanligt att de senare har sitt varmvatten i kontakt med minus 12V. Då kommer landströmsjord att komma i kontakt med 12V minus den vägen om man inte gör något åt det. En lösning är att sätta en tvåpolig brytare som matar dieselvärmaren som bryter bort minus 12V då man inte kör den. Eller också att ha en korrosionminimerad elcentral för landströmmen, se: http://www.batteknik.se/landstrom/elcentral.html En isolertransformator är förstås ännu bättre, men är dyr och oftast tung. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser