Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
forgus31

Segla neråt Holland eller ditåt

Rekommendera Poster

Nu börjar vi bli klara med allt här hemma och kan börja kolla vartåt det är roligast att åka. Vi tänker först ta en stilla tur i skärgården och få uppleva inte helt överfulla västkusthamnar.

Sen blir det en tur neråt i år på vatten vi tidigare inte befarit. Grenå och Stora Bält, Kielkanalen och kanalen kanske till Amsterdam som visst ska vara sevärd. Jag tycker det är rätt rogivande att puttra kanaler och det finns väl en del samhällen att se från rätt håll.

Lite oroliga är vi förstås som alltid när det är nya vatten. Vi har inte orkat skaffa kanalintyg men det klarar man sig från om man bara går Kielkanalen och Stand Mast Route eller?

Frugan är sugen på kanalöarna men finns det några hamnar. Det finns ju har jag sett i Reeds men det verkar inte vara alltför skyddade hamnar som gäster får lägga sig.

Sen några engelska hamnar kan vi tänka oss.

Franska hamnar?

Vi tar en dag i taget och ser hur länge vi tycker det verkar kul.

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kul! Samma resa som vi tänker göra om några år. Ni måste skriv om den!

Det ska finnas några bra hamnar. På Guernsey finns St Peters Port som många ligger i. Därifrån går turbåtar till Hern där det är sämre med hamnar.

Shark som jag tycker verkar jättespännande ligger också i närheten. Där finns det ankarvikar att ligga i åtminstonde vid högvatten men troligtvis dygnet runt vid finväder.

På Alderney finns en hamn bakom en låååång pir där man ligger vid boj. De har en bra jollebrygga för landgång : http://www.alderneyquay.info/?page_id=14

På Jersey finns stora St Helier som är väl skyddad

Har en pilot, North Brittany & Channel Islands av Peter Cumberlidge, Wiley Nautical, köpt på Bokus eller Adlibris. Mycket bra information.

Några som gjort resan är Ariel på 70-talet: http://www.arielfyra.se/engelska kanal/engelska kanaloarna.html

Till sist en teaser från Youtube

 

 



Senast ändrad av ciaraud | 02 juni 2010 | 11:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lärare jag hade när jag tog Utsjöskepparen, fick åka ner till Brunnsbüttel för att examinera ett par amerikanare som inte hade kanalintyget och således inte fick passera genom Kielkanalen.

Efter vad han berättade hade jag inte vågat satsa på att komma igenom utan intyget. Holland lär dessutom vara mer rabiata än tyskarna vad gäller kanalintyget.

Kontakta en examinator och bestäm tid. Litteraturen kan han säker hjälpa er med. Det är ett häfte på ca 40 sidor som skall läsas igenom och sedan får du dessutom ha häftet med dig på skrivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då!

Då blir det koncentrerat plugg några dagar (för min fru som har kustskepparen).

Jag hade för mig att det inte behövdes kanalintyg i Kielkanalen. Vi har köpt en bok på engelska Euroregs for inland waterways, A pleasure Boater´ s Guide to CEVNI. Kan den duga för tysklands och Hollands kanaler?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alderney, Braye Harbour. God ankarplats skyddat för allt utom hård N-NO Antingen boj (dyrt) eller för ankar. Rulligt vid dyning. Fin liten stad.

Guernsey. St Peter Port. Antingen vid brygga utan kontakt med land eller i marinan i Victoria Harbour, dyrt. För ankar i Havelet Bay syd om Castle Cornet har vi legat fint.
NO om St Peter Port finns Beaucette Marina, dyrt och långt från staden.

Sark. Många ankarplatser runt ön beroende på vind. Vi låg flera dagar i Derrible Bay, se bild där vi ligger närmast kameran. Vi hade drygt 13 m tidvatten då så det gäller att hålla tungan rätt  mun och vid ebb var det en gudomlig sandstrand inne i viken, vid flod bara klippor.

Herm. Några ankarplatser beroende på vind.

Jersey: St Helier. Bra marina mitt i stan, sill ca /- 2h HW. Dyrt.

Det finns andra hamnar än ovanstående men de torrläggs vid ebb.
Generellt är det två saker som stör vid ankring - dyning och den stora tidvattenvariationen. Och strömmarna som kan vara mycket häftiga. Alderney Race och The Swinge är ingen lek. 100% tidvattenkoll är ett måste.

Men det är vackert!

post-14806-1394236378,1548_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnarna verkar lite jobbiga vid fel väder. Vi är dåliga på svajankring och kanske behöver komplettera med något extra ankare. Nu har vi ett lätt Danforth och ett lite tyngre Bruce. Är det sandbottnar så håller de bra och Bruceankaret har vi i fören, det är nog bättre än Danforth när båten vrider sig. Vi har lite extra kätting att koppla i men inget ankarspe. Men armarna gör tjänst fortfarande. Man kan väl inte ha för långa linor ute heller om hamnen blir full med båtar. Är det ett måste med kätting hela vägen? Men det blir tungt med mycket kätting.

Kanske blir det en dyr marina för att få lugn i själen så man kan promenera i land utan att snegla på båten hela tiden. Marinorna fylls väl snabbt vid skitväder kan jag tänka.

Med bra koll på vädret ska det väl lösa sig.

Kul med länkarna Cia. Nåt att snegla på för att inte tappa sugen och bli kvar i den trygga hemmahamnen. Då behöver man inte skaffa sig kanalintyg och utsätta sig för 13 m tidvatten.

Men man måste akta sig för farorna och det är ju inte lätt om man blir kvar hemma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det lätt att stanna i trygga hemmavatten men vi ska i alla fall ta en riktigt låååååång semester (3,5 mån) och segla söderut 2014. Målet är Kanalöarna men man måste ju anpassa sig efter väder och besättningens förmåga. Vi hoppas och tror att man förstår sig på tidvatten och strömmar i praktiken under vägen ner. I sämsta fall blir det väl en tur till Hollands kanaler och det är väl inte så däligt det heller.

Vi prenumererar på Youting Mountly, en Brittisk tidning med inriktning på crusing. Där finns det mycket information som rör vatten nåbara för semesterledigaa britter. Där har jag hittat fin information om segling i kanalen (nyaste numret tror jag) De har också alltid några artiklar om mål längre bort - karibien - söderhavet mm.

 



Senast ändrad av ciaraud | 03 juni 2010 | 07:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma kör vi datorn på mobilt bredband som blivit så populärt.

Funderar hur vi ska göra med det nu utanför Sverige. Kontantkort i UK? Nån som har tips. Vår vädergud ugrib.us vill vi inte vara utan, speciellt inte där det är utsatta hamnar.

Den säger förresten att det blir bra dagar att segla en tur i skärgården nu så att imorron blir det nog lite kajka uppåt västkusten.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnarna, förutom möjligen Braye vid sällsynta tillfällen, är alla väl skyddade så där är vädret inga problem. Mig veterligen har aldrig någon blivit avvisad från hamnarna på Kanalöarna vid dåligt väder för att de är fulla. Vattnen är allt för svårseglade för att man kan tvinga ut folk. Det blir till att packa och ligga mångdubbla rader istället.

Att ligga för ett Danforth bör du glömma. Det här är områden med starka tidvattenströmmar och båten följer deras riktning och inte vindens. Vilket gör att båten snurrar runt sitt ankare var sjätte timme. Danforth är helkass på att vrida sig i botten utan brytas loss. Och fiskar gärna ankarkätting. Ingen vettig människa törs lämna en båt där man hoppas på att ett ankare skall gräva ner sig igen...

Bruce är mycket bättre men utvecklingen har dragit ifrån det. Byt helst, det finns mycket kelp på sandbotten och ankaret bör vara en typ som klarar det bra. 
Du måste inte ha kätting precis hela vägen, men åtminstånde en 30-40 meter. Dels för vikten och för att minimera nötningsrisken men också för att koordinera din båts rörelser med andras.
Skulle du svajankra med huvudsakligen lina ställer du till ett kaos när trasslar in dig bland bland andra båtar när din båt far runt med massor av lina ute vid lågvatten.
Alla som seglar här ligger för huvudsakligen kätting (av naturliga skäl) och rör sig därefter.

Tyvärr tror jag att man inte får ut det bästa av att segla i dessa vatten om man inte är beredd att ankra på svaj och vara trygg med det. Det blir litet som att segla i Stockholms skärgård och aldrig ta naturhamn utan bara ligga i de gästhamnar som finns - hur kul är det och hur mycket av det fina ser man då?
Svajankring är norm och man bör ha utrustning och skaffa sig erfarenhet (det är ju ingen större konst precis) om man skall få ut maximalt av långsegling.
Samtidigt är Kanalöarna bland de vatten som ställer mest krav på ankring i Europa. Men också bland de finare vattnen. Vi har varit där vid två tillfälen och tillbringat ett par veckor där varje gång. Och vill tillbaks.

Men du, underskatta inte strömmarna!
Det är de som är den verkliga utmaningen i de vattnen, inte vädret i sig eller höjdskillnaden mellan ebb och flod. På många ankarplatser kan man räkna med att i värsta fall få ligga i flera knops ström om man inte hittar de bästa platserna, till exempel vid Herm.

Ström mot vind kan leda till riktigt otäcka förhållanden. På bilden går vi mellan Alderney och Franska kusten (Alderney Race) och vi gör 6,5 knop genom vatten och nästan 14 över grund. Strömmen är 7,5 knop!  Och detta är rätt långt ute på havet, 10 sjömil från närmaste land. Tänk dig ett smalt sund istället. Och sjögång mot strömmen. Här var det stiltje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lång kätting var det. Skarvar i det jag har och skaffar mer för att få 30-40 m. Bruceankaret kanske måste få en kompis i fören. Vad skulle det bli månne?

Jag hoppas att strömmen inte är över 6-7 knop för då blir det stora krafter. Jag antar att nån hamn inte anläggs där det är såna strömmar några ggr per dag, då sållas vi gröngölingar ut kan jag tro. Ett sätt är väl att backa för full maskin och se vad som behövs i ankarväg. En ankarvikt kan det vara värt nåt? Skulle det kunna vara ett sätt att slippa så mycket kätting?

Om man låter vikten slinka ner på en rulle efter linan skulle man kunna dela upp tyngden så armarna räcker till. T.ex det lätta Danfortankaret kan duga som tyngd och båten slinker inte runt så lätt om man då tar en kort lina upp till fören. Den uppför sig inte riktigt som en båt med kätting hela vägen. Det kan ju vara viktigt att rörelserna sker efter samma mönster kan jag tro. Bäst att efterlikan andras piruetter efter bästa förmåga så det blir nog kätting. Det är väl ändå inte så farligt djupt åtminstone inte om man hämtar upp så mycket man vågar i lågvatten och snart ska gå. Vi har ju en liten båt som tur är (när man inte har ankarspel).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du se till pris/prestanda blir det nog Delta. Annars är ju Rocna eller Spade väldigt bra. Och dyrt...

I hamnarna hittar du inga strömmar ens värda att nämna. Det är på vissa ankarplatser de kan vara problem. Men det är ingen vettig människa som ens försöker ankra där strömmarna går upp emot 6-7 knop. Men ett par tre kan du nog räkna med på vissa platser om du har otur. Det finns litet för många båtar ute som gör att de bästa platserna är fulla och man hamnar ibland litet längre ut, där ström och bristen på lä gör sig påmint.

Självlart skall du backa fast ankaret. Sitter det så att det håller för 3/4 eller maxvarv (beroende på maskin och propeller) kan du räkna med att det håller för allt som normalt kan drabba din båt.

Visst är en tyngd ett bra substitut för en tung kätting och får din båt att mer följa mönstret bland de övriga. Men en lång kätting är ändå bra att ha. Vi är långt bortom inlandsisens slipade klippor och det finns en massa otäcka vassa stenar och klippblock som kan nöta av en lina på nolltid om man har otur.

I vissa ankarplatser, som t.ex Braye Harbour (det brukar stå i pilots) kan det vara bra att boja ankaret eller ha en triplina. Det finns mycket skräp på botten som gamla kättingar och annat som kan fånga ditt ankare för gott annars.

Jag är avundsjuk - det är ett fantasktiskt fint resmål och jag bidrar med ytterligare en bild, även den från Sark där man ser vilken slas växtlighet som finns på botten och som ankaret skall penetrera...
Den trekantiga skivan framför mina fötter är en flundra, en slags hemmabyggd rullningsdämpare som sänks ner i vattnet från storbommens ända som straffats ut rakt åt sidan.

post-14806-1394236378,4329_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nu är det fullt pluggande i båten. Examinatorn är kontaktad och vi kan få det ordnat denna vecka ser det ut som.

Han sa iofs att det inte behövdes intyg i Kielkanalen men det kanske beror på vilken myndighetsperson  man träffar på.

Det  kan också vara bra att kunna gå i andra kanaler och kunskap väger ju inget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det stämmer. Kielkanalen räknas inte som inre vattenväg, inte heller Eider.
Och vad jag förstår så kräver inte Holländarna kanalintyget heller. Däremot påstås det att man skall ha någon form av holländsk publikation ombord, som är på holländska och tydligen helt obegriplig om man inte kan språket.
Men jag har aldrig hört att någon krävts att visa upp denna, vad-det-nu-kan-vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wateralmanaak heter den, men ingen bad att få se den. Ingen bad om kanalintyg heller. Jag frågade flera holländare men ingen hade något kanalintyg. Därmed inte sagt att det inte behövs på papperet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då kan man sova lugnt oavsett resultatet på skrivningen.

Oron gäller då mer den stora skillnaden mellan hög och lågvatten och ankringsdonen. Vi har bara drygt 10 meter kätting och ankaret är ett original Bruce 7,5 kg för vår 5-tons båt. Det jag läst sätter Bruce som jämförbart med Delta och CQR så det kanske duger för några dagars uppehåll på dessa ställen. Vi kan ju köpa till bättre grejer om vi tycker. England verkar ju rätt bra att handla i och det är rätt område. Funderar på ett ankarspel också då jag nog får svårigheter med tyngre grejer än vårt nuvarande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7.5 kg Bruce är inte tillräckligt för eran båt. Jag skulle nog inte heller vilja säga att varken Bruce eller CQR är riktigt i samma klass som Delta. Delta i sin tur är inte riktigt i samma klass som Bügel, Manson Supreme, Spade eller Rocna. Sen beror det helt på hur mycket ni kommer att utnyttja grejorna. Under seglingen till Holland i somras så ankrade vi bara en enda natt. Planerar ni inte att ankra mer än så, så låt grejorna vara som de är.

Vi kommer att ankra mycket mer under de kommande året/åren och har köpt nya grejor. Ankringsgrejorna ombord hos oss är i den kategorin som får lov att kosta mycket pengar. God nattsömn är värdefullt och att verkligen ligga fast när det behövs är overderligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det blir väl inte så mycket ankring och ska jag ta ett betydligt tyngre ankare så orkar jag inte dra upp det för hand och måste skaffa ankarspel.

Blir det mycket ankring så monterar vi på vad som behövs. Det finns ju affärer för prylar dit man kommer. Fina ankare kan man hitta på botten i hamnarna, eller? Vi tappade locket till dieseltanken vid dieselbryggan och jag har undrat hur många lock det ligger där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut passa på att köpa ett ankare på vägen. Det är mycket billigare i tex England. Det lönar sig tex bra att skicka efter ett 20 kg ankare från England trots frakt och allt.

7,5 Kg på 5 ton är väldigt lite. Vi har 15 Kg på 6,5 ton och jag betraktar det som för lite också när vi ska till Kanalöarna. Vi är säkert semesterpackade med ett eller annat ton då också.

Vi har dock vissa ryggproblem ombord som begränsar maxvikten utan ankarspel. CQR på 17 kg och Breez på 15 Kg. Vi kommer skaffa antingen ett Delta eller Rocna inför/under långresan.

Och längre kätting!

Men vi hoppas på att kunna ligga på svaj en del eftersom vi gillar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullt med Cia och Cerber01.
(Även om jag inte instämmer i Cerbers rangordning - när i helsicke hamnade Bügel i sammal klass som Rocna eller Spade?)

7,5 kg är åt skogen för litet för 5 ton båt. Och dessutom bara 10 m kätting och Bruce, ett ler- och dyankare...
Det är ankringsutrustning för stilla sommarnätter i våra skärgårdar.

Jag tvivlar på att ditt ankare ens kommer att kunna gräva ner sig de flesta gångerna du lägger det. Bottnarna är sand/skal som packats hårt av tidvattenströmmar och på minsta sten växer det kraftigt av kelp och annat. Se min bild ovan! Det behövs ett ankare med tyngd och spets för att komma ner i sådant underlag.

Och med ett så lätt ankartåg som 10 m kätting bildar (diametern, dvs vikten är viktig här) kommer du förlora fjädringen redan vid måttliga vindstyrkor och eventuell ström och all vikt ligger direkt på ditt lilla ankare. Jag skulle inte sova gott, ännu mindre lämna båten en längre stund.

Ett annat bekymmer är att vid ebb, när strömmen vänder, kommer allt ankartåg som ligger på botten släpas runt när båten intar sin nya position. Du kommer alltså ha bukter på 10-tals meter känslig ankarlina som dras över botten och som riskerar att fastna i något vasst. Skall du regelmässigt släppa ner ett andra ankare som tyngd får du ändå en massa extrakilon att dra upp.
Lägg de kilona där de verkligen gör nytta, på ett större/bättre ankare och mer kätting.

Man kan ju naturligtvis tänka sig att man gör som du antyder, man ankrar några få nätter och bara i fint väder. Men Kanalöarna är inte som hemma, där man snabbt, enkelt och säkert kan smita iväg ett kort stycke för att få skydd om vädret hastigt försämras.
Du kan lätt hamna i ett läge där du har många timmars hård motström som gör att du inte kan lämna ankarplatsen innan tidvattnet vänder.
Dessutom så är öarna fulla med områden som bara bör passeras i slackvatten om det går sjö och blåser litet. Och det kan vara långt till bra skydd.
Kort sagt, du kan lätt hamna i ett läge där du tvingas vänta för ankar under rätt många timmar trots att ditt läge blivit både utsatt och dåligt.

Trots högtrycksväder började det blåsa utan förvarning en natt när vi låg i en öppen bukt vid Sark. Rakt in i bukten med kanske drygt 10 m/s som mest. Blåsten varade inte länge men ställde till en hel del kalabalik bland de ankrade båtarna. Ingen draggade så vitt jag vet, men det blev en del aktivitet när folk släppte ut mer kätting och gick orolig ankarvakt. Vi låg tryggt med vårt 27 kilos ordenligt nergrävt. Skulle du ligga tryggt?

Även om man inte alls tänker ankra utan bara ligger i de (få) hamnar och marinor som finns så kan du behöva ett bra ankare då man kan bli tvungen att ankra för att vänta ut tidvattnet. Särskilt när du angör öarna är det lätt att komma fel i beräkningarna och få motström eller missa slackvattnet vid en kritisk passage. Och har du oturen att komma vid springflod blir det ännu värre.

Gör som Cia säger, köp ett ankare i England. Eller ett Delta här hemma, de är ju ojämförligt billigare än allt annat. 15 kg är det minsta jag skulle vilja ha till din båt. Och släng i två 10-meterslängder med kätting som du kan shackla på bara vid behov så att du ständigt slipper dra upp mer än vad som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man blir väl uppe hela natten om man inte har ett ankare som satt sig. Bruceankaret kan vara svårt att få ned när det är beväxning har jag märkt. Det är för trubbigt och hasar över det gröna där nere och upp får man ett växtprov. Delta och CQR är spetsiga och där har vi nog finessen med den typ av ankare. Synd att jag missade ett 15 kilos Delta original som låg på blocket för några dagar sedan. 500 kronor hade jag haft råd med. Nu får man väl lägga ut det tiodubbla.

Kanalintyget är på god väg, vi ska skriva det idag och Sjöfartsverket hittade mitt gamla förarbevis vilket man ska ha för att få kanalcertifikatet.

Åker ut och kollar lite mer kätting i vilket fall.

Författaren Björn Larsson hade 80 m kätting när han seglade runt i farvattnen runt England.

Eller ska jag vänta med kätting tills man vet vilket spel vi ska ha? De ska passa ihop har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 16 kg Delta kostar 1.390.- på Hjertmans. Skippa CQR om du inte hittar ett jättebilligt begagnat.
Kättingen bör passa spelets hjul, bäst att kolla innan köp. Allt sådant är billigare i England.

Se inte god akarutrustning med spel som en trist utgift. Du kanske blir ankringsfrälst och då går grejorna varma även hemmavid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då det var positivt pris. Tack för det.

Vi tar till oss tipset att bli bättre ankarliggare. Idag har för kassa grejer idag och går ofta till hamnar och betalar avgift istället.

Med ert resonemang blir ankarutrustningen båtens sparbössa även om bössan i sig själv kostar en del. Ankra upp utanför Smögen (eller Jersey t.ex) och ta jollen in blir modellen. Då kan man åka ifrån stojet med jollen när man tröttnat framåt natten.

Hamnavgiften satsas på ett kilo räkor. Det tilltalar mitt pengaförsiktiga sinnelag. Festa men gärna gratis!

Med rätt ankare kan man kanske våga lämna båten och ta sig en tur på öarna. Det skulle jag aldrig våga med våra nuvarande don.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!
God ankarutrustning är en bättre investering än den mest äventyrliga aktiefond! För varje natt utanför en dyr, kontinental marina har man sparat in sådär minst 10-15% av investeringen. Efter 5-10 nätter går du på plus!
Dessutom, behöver man en marina för vatten, shopping eller el så kan man smita in på morgonen när folk i almänhet sticker och det finns gott om plats. Och med litet tur kostar inte dagsbesöket något!

Vi lämnar båten utan att tveka vid stabilt väder, har t.o.m varit på biltur och sovit borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var i affären idag. De hade ankaret för 1695 och frestade med lite andra grejer bl.a extrapris på ett 1000 Watts spel med frifall för 8000, inte så farligt. Sen kätting och lite tillbehör att fundera på.

Ska ut och kolla om hålet rymmer kättingen som bygger torn som de sa i affären. Bäst med rostfritt som slinker lättare sa man men tre ggr så dyrt. Å andra sidan köpte vi ingen större båt som ju också säkert behövde en del nytt så med tanke på att vi två inte rökt på 70 manår så har vi väl sparat ihop till både spel, ankare och båt. Man får ju tänka ekonomiskt när man ska unna sig nåt.

Ska skapa på en annan tråd och se om nån har ankarspel på en Forgus 31. Den främre ankarboxen är väl inte så jättestor och den behöver vara djup också. Luckan måste gå att öppna men spelet behöver placeras där så det får väl bli en tvärslå att fästa spelet på och såga upp ett hål i luckan för spelet. Sen kanske en peke med ankarrulle så borde det vara grejat. Lite pyssel under färden i hamnar där man väntar på bättre väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter peke med ankarrulle där fram. Kättingen och linan tog inte stor plats och det stora ankhänger rätt snyggt och är inte i vägen vid ombordstigning.

Fortfarande saknas spelet som ska hämtas upp i Helsingborg. Ankaret smiter upp galant i rullen när jag testat att dra för hand. Fören har nu normalhöjd med full förtank med vatten, kätting och ankare. Den låg lite högt med fören innan det tyngre ankaret med längre kätting kom på plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sommarens segling blev nog den bästa vi gjort på länge. 2 månader med fint väder och med nästan bara nya vyer. Ett par grundstötningar utan skador är väl de incidenter vi haft. Annars har allt fungerat.

Vi hämtade ankarspelet i Råå och monterade det i Limhamn där även cerber0s lyfte sin båt för bottenmålning och en hel del jobb med riggen. Det blev en mycket trevlig bekantskap. Vårt spel fick en plats på luckan till ankarboxen i fören. Luckan delade jag i två lika stora delar och fäste styrbords halva och monterade spelet på den. BB luckhalva fick behålla gångjärnen så man kan stuva grejer ovanpå lina och kätting och peta kättingen i sidled när det blir torn. Det blev 30 m lina och 40 m kätting.

Spelet blev mycket snabbare än jag tänkt och det är inga problem att släppa ut ankaret med motorns hjälp. Det är inte så längsamt som jag hade inbillat mig. När spelet drar båten blir det ungefär en knop.

Vi gick via Gedser och Burg till Kiel och Kielkanalen till Cuxhaven. Därefter till Helgoland, Nordeney, Terschelling, Harlingen och sen via Ijselmeer och Amsterdam ut till havs igen vid Ijmuiden. Därifrån till Scheveningen och över Engelska kanalen till Ramsgate, Dover och Eastborne på engelska sydkusten och sedan över till franska sidan till Boulonge, Dunkerue, Ostende och in i Belgiska kanalsystemet till Zierikzee, Dordrecht och vidare till Amsterdam med Stande Mast Route. 

Ut till havs igen vid Delfzijl och till Nordeney, Helgoland.

Som omväxling till Kielkanalens Brunsbyttel gick vi upp i Eider. Det ligger nära Helgoland och har inte så mycket trafik och strömmar. Uppe i Tönning blev det lite spännande när vattnet på natten sjönk undan och kölen och rodret dök ned i leran. Båten blev fast som om den stått uppallad och ratten gick inte att röra. På morgonen var högvattnet tillbaka inget märktes av nattens lerdopp. Den hade sjunkit så djupt att båtbotten låg på leran.

Eider är betydligt trevligare än Kielkanalen och det fanns några övernattningsställen vid bredare partier som var avgiftsfria. Eider går sen in i Kielkanalen och sen gick vi hemåt ungefär samma väg vi kom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag litet avundsjuk! Vilken resa! Härlig blandning av olika vatten och länder! Måste ha varit toppen. Eider är fint!

En undran, du skriver:  ......och in i Belgiska kanalsystemet till Zierikzee.....
Kan den sträckan tas med mast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Belgiska kanalsystemet är fel av mig.

Jag har inte klart för mig var gränserna går här. Zierikszee är nog holländskt så det ska  vara holländska kanalsystemet strax norr om Rotterdamm.

Ja, det var en trevlig tur och att allt gick så på räls. Grundstötningen som var riktigt otrevlig i Råttfällan i Malmö kunde ha blivit slutet men inget hade hänt såg vi vid ett lyft i Limhamn som vi gjorde för säkerhets skull. Rodret gnällde nämligen men det hade tryckts upp lite vid grundkänningen och halkade ned när jag bände och sparkade på roder och skädda för att kolla hållfastheten och slutade då gnälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!!

Jag har gått både Staande Mastroute och kiel kanalen alldeles nyss och ligger just nu i Kiel!

Kanske kan jag hjälpa till med lite oklarheter?.

Kanalintyget behövs i Holland men ej i Kielkanalen. 

Ankare..... som nödutrustning behövs det . annars använder du/ni det aldrig

vid väntelägen som innan slussar eller broar finns instalationer som man kan angöra, att ligga på svaj i kanalen är inget man gör, och är på många platser förbjudet. däremot kan man se över sitt ankare om man nu skall lägga sig på svaj i Markermeer eller Ijsselmeer.Men vi brukar alltid gå in i någon hamn då de inte tar betalt om du ej ligger där över natten. Hamnarna genom kanalerna är mycket bra och har alla faciliteter man kan tänkas behöva.

En sak jag tycker man skall ha är en VHF då man oftast pratar med sluss/br/hamn via sk. Marifoon. Detta intyg är ett måste i Holland.visst kan man ringa men en VHf är mycket bättre.

En annan sak är fräscha sjökort, max 1 år gamla, speciellt om man skall genom Waddenzee där rännan alltid rör på sig. det är viktigt.

Vi kom med en plotter med digitala sjökort från 2008 och enligt plottern åkte vi denna sträcka bitvis på land...... det säger en hel del.

Annars kan jag rekommendera alla att segla denna Staande mastroute då det är fantastiskt. Inget likt något annat på jorden....  Kiel kanalen är för övrigt rätt trist..... en nödvändig transportsträcka för att komma ut i Nordsjön bara snabbaste vägen......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen!!

tänkte på detta med engelska kanalen.

Där är det ett måste att man har koll på tidvatten och stömmar annars kommer man ingenstans.

I vissa hamnar kommer man bara in i högvatten så det gäller att planera väl. visst finns det all acces ports  t.e.x Cherbourgh( frankrike) som förövrigt är en mycket bra hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...