Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Hegge77

Brytarsvatånd och tändinställning på Chrysler 70-tal

Rekommendera Poster

Hej!

Fick en gammal 20hk Chrysler -72 (203HD) för några år sedan som jag nu tänkte försöka få liv i.

Har därför ett par frågor om brytaravstånd och tändinställning.

Den går faktiskt riktigt fint då den väl tänder på båda cylindrar, men allt som oftast går den bara på top-cylindern.

Fick äntligen, med lite mer än milt våld, loss svänghjulet och tycker brytaravståndet ser enormt ut, med ögonmåttet säkerligen över 2mm!! Kan de va rimligt??

 

Sedan funderar jag på hur man praktiskt ställer tändningen. Måste man ha nån gradskiva på axeln?, för det är ju omöjligt att med stoboskop kolla och kunna ändra under drift... (bara pysslat med bilmotorer tidigare...)

Vad ska förtändningen vara??

 

Tacksam för hjälp om någon fortfarande har kunskaper om dessa 40-åriga maskiner! EN annan är ju född på lite senare tid... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl svara på mitt eget inlägg...så kanske nån läser fortsättningen...

Ställde brytaravståndet till 0,5mm och förtändningen tror jag inte är felet.

Motorn tänder inte alltid på båda cylindrarna och undrar därför om det går att få tag i grejjer till en sån här gamling längre?

Tycker det är konstigt om det är tändspole eller kondensator som orsakar att den ger gnista ibland med ibland inte...nåja, får väl prova sig fram och byta plats på grejjer tills man utesluter vad som är fel.

/Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

ställ brytaravståndet till 0,4 mm och förtändningen 2mm före övre dödpunkt så har du ganska bra grundinställning.

Mvh Peter



Senast ändrad av pejon | 10 juni 2010 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall vrida svänghjulet så att brytaren öppnar max (högsta punkten på kamkurvan) Markera med en finpenna på kamkurvan mot släpskon på brytaren. Ställ avståndet 020 tum dvs 0,508 mm, Vrid sedansvänghjulet 180gr. så att den andra brytarens släpsko hamnar mot markeringen du gjort på kamkurvan,ställ sedan den brytaren 020 tum. Nu har du fått brytarna att öppna 180gr. mot varandra. Tändförställningen kan du inte justera den följer med vridningen av tändplattan när du gasar. Att han missar ibland kan bero på dåliga brytare, kondensatorer ev. dåliga tändspolar. Alla dessa komponenter är värmeberoende och kan böja fela när det blir varmt. Kolla tändkablaren speciellt vid anslutningen vid spiralen i tändhatten. Det brukar rosta där. Brytare och kondingar kan du köpa hos MarinShopen i Älvsjö. Dessutom skall du kolla så att synkningen mellan tändning och gasen är riktig (throttle picup point). På kurvan som gasrullen som sitter på förgasaren går emot finns ett streck markerat. När gasrullen precis har passerat detta streck (ca 0,5 mm efter) skall gasspjället börja att röra sig. Detta justerar du med låsskruven som sitter och låser gasarmen mot spjället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å man tackar, det var ett uttömmande svar!! Du kan gamla Chrysler-motorer verkar det som...hehe!

Ska ta och kolla allt det där. Var tidigare helt övertygad om att en tändspole hade lagt av, men problemet flyttar sig. Rost i tändhattsgängan låter rimligt (tändkablarna ser för övrigt kanonfina ut).

Nåja, nu har jag ju lite att kolla och justera in. Att det dessutom går att få tag i tänddelar till dessa gamla motorer gör ju också att man får lite förhoppning att slippa köpa ny motor!

Den går ju jädrigt fint då den väl går på båda cylindrarna, mjukt och fint.

Tack för hjälpen!

/Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...