Gert58 0 Postad 2 Juni , 2010 Her ett problem. Efter ca. 2-3 minuters körning så slår vattentempmätaren från 0 till 100 grader direkt. (slår i bott) Jag har känt på motorn och den är inte varm. Det är en Yanmar YSB8G. Är det någon som har någon idé??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 2 Juni , 2010 Det låter som att det inte är någon genomströmning på kylvattnet. Kommer det ut kylvatten ur avgasröret? Kontrollera att kranen är öppen och att impellern är hel. Senast ändrad av Gaidin | 02 juni 2010 | 08:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gert58 0 Postad 2 Juni , 2010 Kylningen fungerar. Impeller bytt och vatten går igenom. Det konstiga är ju att tempmätaren står på 0 i flera minuter men hoppar direkt i bott sedan. Som sagt när man känner på motorn är den naturligtvis inte varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 2 Juni , 2010 Om vattnet inte heller är varmt där tempgivaren sitter så är det ju något fel på den, eller instrumentet som tar emot data från den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2010 Det kanske är givaren som får ett avbrott eller kortslutning när motorn blivit lite varmare. Det kan konstateras genomn motståndsmätning på givaren. På givaren kopplar du först bort ledaren till temperaturmätaren och mäter med ohmmeter mellan jord (blocket) och givaranslutningen. Mät sedan när motorn gått några minuter. Ändras motståndet språngvis är det givaren som ska bytas. Annars kan det vara mätaren eller kabeln som har dålig kontakt eller ger kortslutning på vägen mellan givaren och mätaren. Kontaktfel som är temperaturberoende är inte så ovanligt då material utvidgar sig i värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 2 Juni , 2010 Worst case: En blåst toppackning skulle kunna ge denna effekt. Så gamla Yanmar brukar vara sjövattenkylda så det går ju inte att se fettpärlor i kylvattnet. //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankarvakten 1 Postad 2 Juni , 2010 Det sitter två stift på givaren. Prova att flytta givarkabeln till det andra. Jag hade något liknande fenomen i våras efter att ha meckat och inte var säker på hur det var kopplat från början. Åtgärden fixade mitt problem i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser