Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
djivbento

Ryckig eller hackig gång på Evinrude 35hk

Rekommendera Poster

Jag har införskaffat mig en Evinrude 35hk årsm. 1979. Och den gick perfekt till en början, men nu efter ett tag så när man ligger och krämar på nästan fullt så rycker den eller hackar.

Det är som att den dubbeltänder, för den går under 0,2-0,5 sek upp i varv för att sedan gå vanligt under kanske 30 sek. Sedan kommer problemet tillkbaka med ett ryck. Men det känns som att det bara sker när man har mellan 50-100% gaspådrag.

Kan det ha något med tändstiften att göra, eller är det något som hänger ihop med att den har väldigt hög tomgång, speciellt när man startar den vid kallstart.

En annan fråga jag har är att min båt efter planing, studsar väldigt mycket i fören, även om det är näst intill vindstilla ute. Båten är godkänd för 20hk men nu sitter ju denna Evindude 35hk på. Kan det ha med det att göra, att båten är övermotoriserad Eller kan det ha att gör med att motorn sitter fel, för högt/lågt. 

Tacksmam för svar Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan möjligen vara så att problem 1 och problem 2 hänger ihop.

 

Det första du beskriver skulle faktiskt kunna bero på fel vinkel på motorn. Att den är lite för upptiltad och att det då vid högre hastigthet stundtals suger in luft i propellern vilket resulterar i momentana varvökningar. Det är således inte fel i motorn i ett sånt fall utan i dess vinkel. Det skulle även förklara att båten studsar.

Prova med att dra ut metallpinnen som justerar motorns vinkel mot aktern och sänk den ett hack.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla att tändkablarna sitter som de ska. De kan ju rent teoretiskt (det har hänt mig... Oskyldig) hoppa av vid gång om de inte är ordentligt intryckta från början. Och utan kontakt på ett av stiften, ja då brukar motorn bete sig ungefär som du beskriver.

Sen kan det ju också vara så att föregående ägare har dragit upp tomgången istället för att rensa eller justera förknasarna...



Senast ändrad av Suckan | 02 juni 2010 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ikväll sänkt ner motorn ca:1,5cm eftersom jag tänkte att motorn satt lite för högt upp. Jag har även bytt tändstift, helt nya och de rätta enligt marinshopen i Sthlm. Har även testat att tiltat motorn i alla möjliga lägen utan någon som helst förbättring.

Känns snarare som det skulle ha blivit lite värre. Har även skruvat in Slow Speed Adjustment knappen i det läge den ska vara i.

Så vad kan felet vara...??? Rycker var 20sek, som ett duns, det är som att den liksom slår till mot akterspegeln när man ligger över 50% i gas eller ca: 15knop.

Samt att båten gungar gansak kraftigt i fören, upp och ner. Även nu som ikväll när det var helt spegelblank. Det fenomenet kan ju har att göra med att den är lite för baktung, eftersom det sitter en 35hk på och inte enligt båtens max effekt (20hk) Jag var ju dessutom själ i båten, hade ingen ballast att lägga i förern

Annars går motorn bra utan några som helst missdjud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte någon ställskruv där man man ställa växeln. Efter lite eftertanke så känns det som att ljudet kommer i från växelhuset. Typ att den överkuggar, att den liksom tappar greppet på propellern.

Eller är det någon annan som har kluriga ideer  så berätta gärnaGråter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du följer gasreglagets vajrar bak in i motorn så kommer du nog se på styrbordssida två armar med skruvjusteringar på vajrarna. En för gasen och en för växeln..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...