Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Erlandf

Pärlor norrlandskusten?

Rekommendera Poster

Har just köpt drömbåten, den ligger nu i Gävletrakten. Ska segla hem den (från Gävle till norr om Umeå)med början den 14 juni.

Ska ta god tid på mig, minst två veckor, ett antal kompisar ska avlösa varandra som besättning.

Tacksam för tips om trevliga gästhamnar, platser att besöka nattplatser och framför allt matställen !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här eskaderseglingen 2005 runt Bottenhavet och Bottenviken kan kanske ge dig några förslag för den sträcka som passar dig. http://www.lugnseglats.se/bjarne/

Staffan

Senast ändrad av naffatS | 02 juni 2010 | 00:37

Senast ändrad av naffatS | 02 juni 2010 | 00:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I närheten av Hudiksvall finns flera fina ställen. Kråkön syd om är ett gammalt vackert fiskeläge. Väldigt litet och utan allt än en brygga.

Öst om Hudik har du Hölick, här är det också jättefint med en underbar sandstrand och i alla fall för några år sedan en restaurang med hemfångad fisk. Behöver du bunkra kan du gå in till Hudik som har en gästhamn mitt i centrum.

Bilden är från Hölick med fiskeläge och hamn i förgrunden och strande längst upp

post-2001-1394236377,0059_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dagsetapp norrut från Gävle ligger resturang Axmarbrygga. God mat, brygga med bojar, egen hemsida för exakt position.

Kryssarklubben har givit ut en bok med i stort sett varenda tillgänglig tilläggningsplats längs norrlandskusten. Den kom för något år sen och heter Norrlandskust har jag för mig. Jag skulle inte åka utan den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men kryssarklubben glömde det mesta kring Gävle, helt förståeligt med tanke på hur vattnen där ser ut med alla stenar och grynnor.  Men eftersom fiskebyarna på Norrlandet nordost om Gävle är mina gamla hemtrakter så vill jag ändå slå ett slag för dem.  Gävle som sjöstad är inget att ha numer, det har politikerna sett till.  Men börja med ett besök i Bönan och dess fyrmuseum.  Den största ön i Gävles yttre skärgård är Lövgrund där SXK lagt ut bojar i den norra viken.  En fin ö med sitt gamla fiskekapell från 1830-talet.  I Utvalnäs så har en av de få kvarvarande yrkesfiskarna öppnat restaurang www.wahlstromsfiske.se  det ligger fint till, men att ta sig dit med segelbåt?  Antingen får man väl svajligga mellan fastland och Skräddarhällan eller lägga sig vid Böna brygga och ta buss 95.  Harsksärsfjärden, nu är jag hemma på riktigt.  Här är det bara sten så nu gäller det att tungan i rätt mun.  Ett smalt oprickat stråk leder in i viken där man fint ligger på svaj kring Lilla Rödpek.  Sedan tar du jollen med motor (som jag antar att du har) och ger dig av innåt viken med alla sina fina småöar som får vara ifred för de flesta, helt enkelt för grunt för att folk ska våga sig in här.  Härmed korar jag Utnora till Sveriges ljuvligaste lilla by med sin gistvall.  I Eskösundet finns en liten sommarlanthandel a la Saltkråkan och på vägen dit passerar man st:olofs sten som är just...........en sten!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Har nu skaffat SXK:s bok, och laddat ner länsstyrelsernas utmärkta kustguide från Agö till Örnsköldsvik.  Det ser ut som att jag får förlänga restiden!

Ha en skön sommar!½

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en båt i Kåge strax norr om Skellefteå och seglade Kåge Happaranda Stockhol sommaren 2004. Mätte grovt sjökortet att det var ungefär 800 distansminuter. Tänkte 100 distansminuter i veckan blir nog lagom. Begärde 8 veckor semester och tjänstledigt. Seglatsen blev över 1000 distansminuter. Det hade ite gjort något om jag hade haft ytterligare ett antal veckor på mig. Det finns mycket fint att se. Som tur för dig.

Normalt brukar man ju säga att man skall stå på till att börja med för att komma iväg så långt bort som möjligt för att sen kunna ta det lite lungnare på hemvägen. För dig är det väl nästan tvärt om. Höga kusten ligger väl ganska bra till för dig under en vanlig semesterseglats. så även om det är fint där, så har du ju stora möjligheter år frammåt.

Du har väl sådär 230/250 distansminuter att segla. Härnösand och södra gränsen till Höga kusten ligger väl ungefär halvvägs. Det hade varit på den sträckan jag offrat den mesta tiden.

En ö som jag besökte men som ligger rätt öster om Gävle är Eggegrund. En kullerstensö. Det finns en hamn i viken på nordöstra sidan. Om det går att ligga där vet jag egentligen inte. Kryssarklubben har två bojar på öns södra sida. Men det fodrar ju någon form av dinge - vilket jag inte kan tänka mig segla utan. Det var på Eggegrund som jag såg Havtorn för första gången. En ö som jag inte ångrar att jag besökt.

En annan ö som kanske inte var så intresant var Synskär, ett par öar söder om Kusön. Kryssarklubben har en boj även på den ön. Insegling på enselinjer, ej helt enkel. Rodde över till ön strax norr om - Gåsholmen. En intresant ö där dett fanns ett järnmalmsbrott i dagen där man brutit järnmalm för längesen.

Storjungfrun är väl nästan ett måste. Mysig hamn men även en kryssarklubbsboj vid badstrandden på insidan.

Raden av öar Innestön till Agö

Det finns många fina ställen på vägen

tommy

post-945-1394236380,3971_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...