Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Jeppi94

Förbättra gången på VOLVO PENTA 400

Rekommendera Poster

Hej!

jag har en volvo penta utombordare 40 hk från 1979.  Den funkar helt utmärkt förutom ett par småsaker. Vid låga varvtal kan den gå lite ojämt på cylindrarna, men när jag gasar upp så går den som en klocka. När jag ska lägga till vid bryggan så kör man på mycket låga varv och kan behöva slå om till back, men ofta så brukar motorn dö vid växling i låga varv.  Jag har skruvat på skruven för kompensator till tomgångsvarvtal som kompenserar motståndet med ilaggd växel när den går på tomgång. kan också säga att den går jämt å fint i tomgång, men verkar gå ojämt me växel ilaggd på tomgång. Jag ska byta tändstif nu å se om det blir någon skillnad, Vad kan det annars va?

är tacksam för svar:)

Mvh,

Jean-Pierre

post-10014057-1394236376,8792_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har nästan samma problem...! Min Volvo penta går bra på tomgång med dör när man lägger i växel! Det är något med tomgångskruven tror jag också! Finns det ngn med verkstadhandboken till Pentan? Eller nformation vad man kan får tag i en sådan!

Även jag är mkt tacksam för svar och ledtrådar för lösning av mit motorproblem!

Mvh

Joachim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De e ett enkelt fel... men kan va lite krångligt att fixa. Handlar om att synkronisera tillsatsgasen med förgasaren. Även för vana mekaniker kan detta vara besvärligt.. men just det här synkroniseringsproblemet e ofta de som får folk att lite felaktigt tycka att VP går dåligt.

Jag e absolut inte rätt man (eller kvinna rättare sagt :-) ) att förklara tillvägagångssättet så här på datorn,, så de ger jag mej inte på. Ni får helt enkelt utrusta er me stort tålamod och skruva och synka tillsatsgas, länkarmar, blandnigs och tomgångsskruvar och prova er fram tills de funkar (för de gör de efter ett tag :-) )

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...