Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Mark77

Ankra från fören eller aktern?

Rekommendera Poster

Undrar hur dom flesta gör här?

Vet att det i medelhavet och USA är vanligast att ankra från fören. det finns ju fördelar med det, t.ex ligger båten då med stäven mot vågorna och det är ju säkrare så.. detta gäller i synnerhet om man ankrar utan fäste i land..

Nackdelen är väl om man ankrar mot land och det är grunt och man riskerar att slå i med drevet, rodret eller ngt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I naturhamnar är det nog vanligast med fören mot land då dett oftast blir grundare in mot land och båten går djupare i aktern.

Mot brygga blir det vanligare och vanligare med aktern mot land.
Har man en öppen eller öppningsbar akter/badbrygga så blir det ju smidigare så.
Många äldre båtar kan vara svåra att komma ombord på via aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ankrar alltid från fören...just för att båten vänder sig med fören mot vågorna, ligger aldrig der 2,0 meter med båten på svaj båten sticker som mest ca 0,7. Vi vadar ifs aldrig in utan tar alltid gummibåten. Dessutom kan jag bara komma på ett ställa jag lägger båten på svaj och det händer inte så ofta utan bara vid snabbstopp för lite lunch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med Jimsan, om möjligt backar jag alltid in då jag har monterat ankarspel fram samt enkelheten att ta sig i och ur båten ifrån land.

Förstår ej hur du menar Nemntrix, ser ju ut som du ankrat ifrån aktern på din avatar iaf.

Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste bara i t.ex ett Äldre nummer av båtnytt om ankringsanordning i fören och det var under rubriken korkade tillbehör.. Kan nu inte vara helt korkat att ha stäven mot vågorna, tycker jag??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid i fören på svaj. Alltid fören mot land annars. Även i gästhamnar då det hade varit praktiskt att backa in, badbrygga och öppning men!

Båtfan följer stenhårt Murpys lag vid backning... Backade ofta in med motorbåten förr men vill minnas att flera hamnar hade en regel som sa förtöjning sker med för mot brygga Kanske har ändrat sig nu? Inte tänkt på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid med fören eftersom inget ankarspel finns o litar inte helt på sambons praktiska kunskaper för en sån manöver..

Känns litet även som en ren social sak med akterankring, alla gillar inte att

grannnen har full insyn i  båten..........asocial tanke eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ankarspel i aktern och fördelen med det är att jag kan välja hur jag vill ankra.  Ankaret ut som vanligt om jag vill ligga mot land, eller gå fram med linan till en halkip i fören om jag vill svajligga.  Svårt att ligga mot land med ankarspelet fram. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

läste lite fel att det enbart handlade om svaj.....men nu när jag läst bättre så båda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är kanske saken ryckt ur sitt sammanhang, annars visar det bara vilken skräptidning BN är.
Svajankring från fören är ju det vanligaste sättet för båtar utanför våra skyddade och tidvattenlösa vatten, såväl segel som motor, att förtöja för natten. Och hos oss blir det också allt vanligare. Och ligger man i marina/gästhamn är aktern mot bryggan det vanligaste.
Globalt sett anses nog snarare akterankaren och ankarspel som korkade tillbehör.

Och ligger man på svaj, vem vill ha regn och blåst ner i ruff och däckshus och höra vågor slå mot aktern?

Senast ändrad av Eilean | 03 juni 2010 | 09:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svajning - alltid i fören för bekvämast liv ombord

Landförtöjning - alltid i aktern för att kunna bada från badbryggan. Jätteviktigt!!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att man med uttrycket fören mot bryggan menar att man inte vill ha båtar liggandes långsides. Om man lägger till med förstammen eller akterstammen mot bryggan kan ju inte ha nån betydelse. Däremot finns det ju många människor som bra byråkraten och som kanske inte är så bra på att tänka själv.

Helst lägger jag mig långsides om det går. Flört men annars alltid med förstäven mot bryggan. Personligen skulle jag alldrig kunna tänka mig att backa in om det inte va av myckt speciell anledning.

Med min nyinköpta motorseglare svajankrade jag från aktern förra sommaren. Båten har ju ett kosterskrov och är i stort sett spetsig i bägge ändarna. Dessutom har jag ankaret hängandes i aktern och det är enklast att ankra därifrån. Så länge det inte är riktigt skitväder fungerar det bra att svajankra från aktern i våra skyddade vatten, även på plattgattade båtar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...