neubert 52 Postad 1 Juni , 2010 Hej, Idag sitter det ett 75Ah startbatteri samt ett 75Ah 120Ah förbrukninsbatteri (fritidsbatterier) i min Saga. Har mätit att förbrukningsbatterierna är lite trötta och med all åldersrätt dags att bli utbytta. Har suttit och kollat runt lite och tänker satsa mina pengar på ett (1) gelbatteri i runt 200Ah klassen plus att jag behåller befintligt startbatteri. Hittade detta och undrar om det är någon som har tips eller synpunkter på mitt projekt!http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=Maringel12V215Ah Är detta prisvärt eller har ni tips på andra produkter! Hjälp mig ur batteriträsket!!! /Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 1 Juni , 2010 eller ska man ta billiga varianten och köra på 2st 100Ah från biltema??? (2000kr) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 1 Juni , 2010 Det är ju samma Ah, plus att du bara behöver byta ut ett vid skada. Vikten är ju en annan femma dessutom. Hur hade du tänkt ladda ditt 200 Ah? Klarar din nuvarande laddare att ladda det? Inte många som gör det och då åker du på att köpa en batteriladdare också. Inga billiga saker, om du ska ha en som klarar av drygt 200 Ah:s batterier. Jag skulle köra med 2x100 om jag var dig, eller precis som nuvarande 75 120. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Juni , 2010 Det är väl knappast nån skillnad för laddaren om det är 2st 100ah batterier eller ett 200ah, så vad det gäller laddningen blir det ingen skillnad, dock är det 2 helt skilda batterityper du jämför, ett deepcycle och ett vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trimaran74 0 Postad 2 Juni , 2010 En fråga/reflektion. Bör inte båda förbrukarbatterierna vara av samma storlek? Det har jag fått lära mig. Samma sort & samma storlek. Man kan inte göra något åt det gamla, men när man köper nytt. I min bank har jag 2st 85Ah=170Ah. Laddar dessa med en C-tec som är rekomenderad för max 90Ah. Det enda som händer är att det tar lååång tid att ladda fullt. Det har ingen betydelse då jag har hela vintern på mig att ladda. Sedan har jag möjlighet att underhållsladda i hamnen när jag inte använder båten. Tiden är inget problem. Vad tror ni om eventuella risker med att använda en liten laddare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Juni , 2010 Att ha för liten laddare är inget problem. Tar bara lite längre tid. Om man kompletterar med en solcell så har man alltid fulla batterier i alla fall. Har just köpt nya. Det blev ett underhållsfritt 100 Ah startbatteri (behöver dra igång en rak diesel-sexa, Saga lär bara behöva 75Ah). Gelbatteri för 2500 var dubbelt så dyrt, tror inte det håller dubbelt så länge. Plus 2 st 6V 225Ah truckbatterier från http://www.batteriexpressen.se/ Lika billigt per amperetimme som Biltemas. http://shop.batteriexpressen.se/show_cat.asp?cat_id=30 Senast ändrad av Anders_St | 02 juni 2010 | 10:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 2 Juni , 2010 Vill det sig illa så kan du bränna laddaren då den stackaren får gå för högtryck konstant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Juni , 2010 Då är det en dåligt konstruerad laddare som behöver bytas i alla fall. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 2 Juni , 2010 C-teks laddare (tillsammans med många andra) Stänger väl av sig vid för hög temp? Men det är klart: Måste finnas nån rek. för de flesta laddare om hur mycket de orka ladda. Hade valt en som kan gå ner på underhållsladdning när banken är full. Knallgas från batterier kan leda til olyckor! Tro mig, jag vet av erfarenhet!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 2 Juni , 2010 Tack för alla svar! Har tyvärr ingen landström i båten (inte än iallafall) men har en 50W solcell som bidrar med sitt... Har tänkt lite sen igår och satsar nog på vanliga fritidsbatterier istället så kan man byta ut dom efter 4-5år till nya för sammapris som 1 gelbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 2 Juni , 2010 Vettigt! Läste att Biltemas batterier klarar sig mycket bra i tester med en allvarlig anmärkning: De klarar inte av att leverera full kräm i kyla. Men hur ofta är du i båten när det är -10C? Litet frågetecken för fritidsbatterierna från mig. Jag kör Biltema. Garanti är de INTE snåla med! Batterilagrets och Mekonomens (Vettefan vad de heter nu) Nordström fick bäst betyg sett till mest för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 2 Juni , 2010 Vart har du läst det testet du skriver om??? Vore intressant att läsa! Har i samma veva planer på att flytta batterierna då det blev ganska trångt när jag installerade en septitank och måtten var så snäva att manluckan som jag inte hade tänkt på byggde förmycket i höjd att jag vill flytta batterierna längr föröver i kölsvinet. Dett medför att jag måste byta kablarna... från generatorn till batteriet 2,5-3m samt tillbaka från batteriet till och - plintar vilket hamnar på 1,5-2m vilket gör att det sticker iväg i pengar om allt ska genomföras. Har nu ikväll byggt en mall i kartong för Biltemas 100Ah batteri för att se om jag får plats med det eller helst 2st mitt gamla 75Ah startbatteri. To be continue... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 13 Juni , 2010 Har idag bytt och flyttat mina batterier! Känner mig helnöjd för att det gick så bra och att det blev riktigt ordentligt gjort. 50mm2 kabel genom hela systemet från generator till batteri, batteri till /- plintar via strömbrytare, rediga polplintar samt hydralpressad kabelsko med krympslang över! Nu ska det väl hålla många år förhoppningsvis!! Som jag skrivit ovan så flyttar jag batterierna från kölsvinet i sittbrunn till kölsvinet i förruffen, under bordet då jag installerat en septitank i sittbrunn. Bifogar några bilder om nån vill se! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 13 Juni , 2010 Den här installationen värmer en elektrikers hjärta! Bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 13 Juni , 2010 Man tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 13 Juni , 2010 Även ja behöver byta batterier, åtminstone ett av två förbrukningsbatteri. Men så är det de där att bara byta ett. Var på Biltema i dag och kolla på deras 100Ah, tänkte då köpa 2st av samma sort så kan man ha de som blev över som reserv. Fråga om de fanns någon spec på dom och vem som är tillverkaren. Någon spec fans inte och vem som tillverkade dom, de viste dom inte heller, de var hemmligt sa en som jobba där. Innan man slår till så skulle man villja få reda på kvaliten på just dessa batterier. hur bra är dom med tanke på djupa urladdningar? jämfört med andra märken på marknaden. Är intreserad av den där testen som någon nämnde om tidigare här. Var kan man läsa om den, någon som vet. Ja har löst problemet tillfälligt, tog de som skulle vara till vår styrpulpetare som fortfarande står på land. men då är de som sagt inte samma märke på någon av dom tre som ja använde just nu. ett av dom är ju startbatteria så de är ju avskilt från dom andra två när ja ligger still. Har några fler någon erfarenhet av Biltemas båtbatterier så får ni gärna höra av er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 13 Juni , 2010 Jag läste runt här på forumet och det som fått bra batterier med sig hem från biltema var nöjda och har haft sina i 2-3år utan märkbar försämring men det fanns också några måndagsexemplar som untan problem kunnat bytas ut. Jag tog med mig min multimeter till Biltema och mätte upp de 10-tal batterier som fanns på hyllan av just 100Ah SMF batteriet och de var ganska stor variation mellan högsta och lägsta. Hittade 3st på 12,78V, 4st under 12,4V och de resterande låg runt 12,55V. Men med tanke på att det är halva priset jämfört med tex. Varta i samma storlek tycker jag det är värt att prova även om de är slut efter 4-5år för jag tror inte ett Varta batteri håller det dubbla...?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 14 Juni , 2010 Men vem vet hur länge de har stått på hyllan? Den på 12,4 V kanske har stått där längst tid och har hunnit laddas ur mer? När de är fulladdade borde de väl rimligtvis visa så när på samma spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 14 Juni , 2010 Bra tips om de med att kolla med multimeter, de blir att ta med den nästa gång man går dit. Fins de någon tabbell eller nåt på hur många V de ska vara för att veta om dom är ok eller inte? De pratas om viloläge, hur många V ska de vara på för att veta om dom är bra eller dåliga? Säg att man ligger å drar ur förbrukningsbatterierna, hur många V får de inte gå under ? Fins de någon datum märkning på batterier så man kan se när dom är tillverkade ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 14 Juni , 2010 Bra tips om de med att kolla med multimeter, de blir att ta med den nästa gång man går dit. Fins de någon tabbell eller nåt på hur många V de ska vara för att veta om dom är ok eller inte? De pratas om viloläge, hur många V ska de vara på för att veta om dom är bra eller dåliga? Säg att man ligger å drar ur förbrukningsbatterierna, hur många V får de inte gå under ? Fins de någon datum märkning på batterier så man kan se när dom är tillverkade ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 14 Juni , 2010 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 15 Juni , 2010 Detta va toppen för en som inte vet så mycket om volt å grejer Om man ska koppla på en batteri mätare, sådana fins har ja sett, så man hela tiden ser hur mycke som är kvar i förbrukningsbatterierna. va ska man ha då och ur koplar man sådana ledningar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 Juni , 2010 Om du menar en riktig batterimätare som håller koll på all ström som går ut ur eller in i batterierna så får du med ett kopplingsschema med mätaren som visar hur du kopplar shunt och ansluter batterier och förbrukare. Om du menar en voltmeter som bara talar om hur mycket spänning(volt) du har i batterierna så kopplar du bara in den parallellt över batteriet/batterierna- men då får du bara en riktig uppfattning om laddningstatusen när batterierna varit obelastade en bra stund. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 15 Juni , 2010 Exakt! Dessa värden kan man bara hänvisa till när batteriet har vilat utan att laddning att tillsatts eller att man har förbrukat ström under en viss tid. Har läst att man ska vänta i allt från 6 timmar till upp till ett dygn. Själv tror jag att man får en mer rättvis mätning efter ett dygn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Juni , 2010 Som andra sagt, tabellen gäller batteri i vila dvs vid viss temperatur ( 20 grader?) och när ingen ström går in/ut. Vitsen med en voltmeter är att man ser när det börjar bli nästan tomt så man kan undvika djupurladdningar som förstör batteriet. Inte gå under 12.1 V. Senast ändrad av Anders_St | 16 juni 2010 | 12:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 20 Juni , 2010 Angående min undran om hur hur mycke ström de kan va kvar i förbrukningsbatterierna så hitta jag en artikel i Praktiskt Båtägande nr 3 2010. Där har dom en stor artikel om just Tankmätare för batterierna, just en sådan artikel som man leta efter verkar de som. Tack ändå för era svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser