Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
christopheri

Måla inne i träbåt

Rekommendera Poster

jag undrar om man kan måla med topcoat inne i en träbåt. Tänkte att den ytan blir ju stark och bra.

Ett litet problem (fråga) bara, kan man överhuvudtaget göra det ? :)

Färgen är köpt men blev lite fundersam. Har bara arbetat med plastbåtar innan.

Om inte det går vad skall jag istället använda ?

Jag har slipat hela båten innuti så det är så gott som trä rent.

tack på förhand

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag vet inte  vad för båt du har och vilka delar i den du tänkt måla. En vanlig uppfattning är att det är dumt att måla insidan av skrovet. Trä mår bra av att andas och utsidan av en båt lämnatr man ju inte gärna omålad eller utan fernissa. Jag skulle hellre olja insidan. Det finns både färdigblandade produkter som Owatrol och egna blandningar. Alla har sina anhängare och förespråkare.

MVH Frank  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2K-produkter har en tendens till att spricka när man målar det på trä. Det blir för orörkigt helt enkelt. Och som skrevs i tidigare inlägg, det är bra om trä får andas. Därför brukar man måla med linoljefärg i tunna skikt om man nu vill måla invändigt, annars brukar man bara ha oljat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För tre år sedan köpte jag en begagnad sparkstötting i barnstorlek till dottern. Den var allmänt nergången och grå i trät. Ingen lack fanns kvar. Jag slipade den ren från värsta smutsen och  de grövsta ojämnheterna och målade den med  Biltemas röda  2-kompfärg som de lite felaktigt kallar för topcoat. Jag hade kvar en halv burk sedan tidigare och tog en chansning med den.

Idag ser sparken precis likadan ut som när den var nymålad. Det ska sägas också att vi bor i Norrbotten och att sparken stått ute hela de långa kalla vintrarna. Den har använts mycket flitigt.

Kör på bara är mitt budskap. Skulle det någon gång bli någon spricka i färgen så är det enkelt att bättringsmåla på stället..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...