Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Gäst Nicklas

Vad hände med min Ockelbo T-17?

Rekommendera Poster

Gäst Nicklas

Jag var ute och åkte med min nyinköpta Ockelbo T17 och allt var frid ochfröjd tills jag sänkte farten ett tag för att sedan gasa på. För när jag gasade på för att komma upp i planing var det som om propellern inte fungerade, som som man slirade på kopplingen i en bil. Jag gick upp och la växeln i friläge för att sedan prova igen och då gick allt som det ska. Är det något allvarligt, bör något åtgärdas eller är det sånt som händer? Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Du skriver inte vad för motor du har, men mistänker att din proppeler slirar i gummivulkningen och/eller att proppen kaviterade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicklas

Ojdå, motorn är en b20 med 100-drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det behöver inte alls vara någon fara! Precis samma sak händer mig ibland när jag ska gasa på efter det att jag smugit ut ur våran grunda vik. Visserligen har jag en utombordare men tror att samma sak kan hända oavsett typ av motor. Mitt problem är att viken en viss tid på sommaren blir full med sjögräs som ibland kan sätta sig lite illa i propellern när jag kör genom viken. Sedan när jag drar på så blir symptomen den att motorn prescis som du beskriver det slirar i vattnet, och därför inte orkar dra upp båten. Första gången stannade jag klart nervös och hissade upp motorn, och såg då bevisligen rester av sjögräset, men det verkar som om det fixar sig bara genom att stanna till och försöka igen! Så ... det kan ju vara något sådant om hände dig oxå! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...