Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
gogubbe

Johnson 20hp hackar/huckrar när jag gasar

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har precis köpt en begagnad -89's Johnson 20hp.

Den har enligt uppgift ej varit igång förra säsongen, dock är impeller, kylmantelpackning och termostat bytt sep. -09.

Före sjösättning tankade jag upp tanken med 20 liter 98 oktan ( 2% olja). Det fanns kvar ca 1-2 liter gammal bensin i tanken.

 

Nu till mitt problem:

Motorn går bra vid låg fart, men så fort man gasar lite så börjar den hacka.. Liksom på/av/på/av/på/av och det rycker i hela motorn. Den bluddrar alltså inte utan slår på/av väldigt snabbt. Cykeln är på ca 1 sekund.

 

Kan det vara något glapp i dödmansgrepp? eller är det förgasaren som är sketen?(trots det snabba på/av)?

 

Andra ideer?

 

Tacksam för hjälp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som nåt med bränsletillförseln. Kanske vacuum i tanken, men då borde det inte komma så direkt, utan först efter en stund. Mitt tips utifrån en egen erfarenhet är att förgasaren är otät så att den suger in luft i flottörskålen, med resultatet att luftbubblor sugs upp genom munstycket. I mitt fall hade anslutningsdonet från tanken legat emot skålen och nött hål på den, men det kan också vara skålens packning eller bottenskruvens packning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Hmm, luft i förgasaren.. Låter som en ide. Kanske ska jag börja med att byta bränsleslangen innan jag river i förgasaren.

 

Om inte annat för att eliminera en billig och lätt åtgärd..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fåyy tag i en ny bränsleslang. Har dock pratat med en servicekille som trodde det kunde ha med kylningen att göra.

 

Någon som haft liknande problem?

 

Är det svårt att koppla bort termostaten? Går det bra att köra utan (för att testa om det är kylning?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade han att den kanske blir överhettad? Det borde du i såna fall kunna känna på vattnet i skvallerröret, eller med händerna direkt på godset kring cylindrarna. Det ska vara varmt men inte brännhett. Iofs borde han väl veta vad han pratar om, men jag är aningen skeptisk till att det skulle ha med kylningen att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går en brun kabel till en givare vid topplocket. Den givaren signalerar överhettning. Då går inte motorn på högre varv för att man ska kunna ta sig iland ändå.

Om det skulle vara bränslebrist skulle den rycka igång när du pumpar på blåsan när felet uppkommer.

Troligtvis termostat som kärvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag varit ute och testat igen. Motorn gick som en klocka i ett par minuter sedan hände samma sak igen...

Nu kände jag dock på pisstrålen och mycket riktigt var kylvattnet varmt. När jag kom till bryggan kände jag även att godset kring cylindrarna var väldigt hett.

Kylningen alltså.

impeller är bytt i september 09 av förra ägaren, så jag tror inte det är den.

Min gissning(förhoppning) är att det är en massa saltavlagringar som isolerar kring cylindrarna. Nästa steg blir att ta upp motorn och ta loss topplock och rensa.

 

Någon som haft liknande problem?

vad ska jag tänka på vid rengörning av kylkanaler?

Finns det någon  lösningsvätska som man kan använda i exempelvis tunna?

 

tacksam för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vete 17 om jag tycker symptomen låter som överhettning.. om skvallerstrålen är varm så kyler den ju bevisligen, och motorblocket BLIR normalt rätt varmt (finns inget överhettningslarm?). Innan rivning av topp skulle jag nog göra en riktig koll av bränsleförsörjningen (skärper motorn till sig om du pumpar på blåsan när den börjar hacka?). Dessutom ta en funderare på elsystemet (inte omöjligt att ett tändstift börjar konstra när det går upp i arbetstemp). Inte för att det inte kan vara kylproblem, men för att inte behöva riva i onödan så känns det som det finne lite mer att kolla..

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 89a 20HKr ny som då och då uppförde sig likadant. Det berodde på felkonstruktion av överhettningsskyddet sa Johnsonagenten.

Hörde att fler hade samma problem.

Då ville firman ta in den och fösöka fixa till det med en ändring i toppen.

Men jag ville inte ha en motor dom fifflat med så jag fick en ny 90a istället.

Kanske är din en som aldrig blivit åtgärdad utan ägarna tigit och lidit sig genom åren?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag tagit ner topplocket och sidolocket och rensat saltgegga. Har även tagit ner växelhuset och kollat impeller samt rensat i kylröret som går genom riggen.

Mycket riktigt så gick en bult av på sidolocket. den gick av vid skruvhuvudet, men jag lyckades ändå inte få loss den. Har provat med gasol.. Tillslut blev jag less, så nu är det en bult kort på sidan, jag hoppas det inte ställer till några problem... Det var den övre av de två bultar som håller en konsol i nedre vänstra hörnet av sidokåpan.

 

Det sista jag gjorde idag var att ta loss propellern och imorgon ska jag prova i tunna. Jag är medveten om att belastningen inte blir samma utan propeller, men vad ska man göra...

 

Hoppas att det löser sig nu, annars vet jag inte vad som kan vara fel...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat den i havet. Problemet återkom. Gråter

vi provade att koppla ur överhettningskyddet (den bruna sladden) Då gick den bra, tom bättre än innan. Sedan kopplade jag ihop sladden igen. Mäkta förvånande så gick den då i ca 5 min innan problemet återkom.

Cylinderblock blev väldigt varm och skvallerstrålen varm.

 

Så om testen med överhettning kvarstår så har vi två möjligheter:

* Det kommer inte nog med kylvätska

* Cylindern (förbränningen) blir för varm.

 

Någon som kan kommentera detta?

Hur kan jag få mer kylning alt hur kan jag sänka förbränningstemperaturen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ditt problem är kylvattenröretstätning nr 21 den sväller när motornblir varm ett vanligt fel den ändrar form o stryper vatten flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag duktigt less.

 

Jag pratade med en servicegubbe som var övertygad att problemet var tändboxen under svänghjulet. Han hade möjlighet att felsöka och byta denna. samt testa efter bytet i bassäng. Så jag bet i det sura äpplet och lämnade in motorn. 3795 SEK senare hämtade jag motorn, åkte ned till båten och slänge på den igen. Motorn var mycket bättre. Startade på första rycket. Ingen hostning eller dylikt... Efter ca 5 min körning på full fart återkom problemet, hostar och hackar..

Servicegubben hävdade att de kört ca 15min utan att se problemet.

 

Hängskalle..

 

Nåja tar upp motorn åker in till verkstan och förklarar att jag inte är riktigt nöjd med valutan jag fått för mina 3795sek. Han lovar att titta på den under dagen igen... Upptäcker nu(!) att jo den blir visst lite väl varm. Tror att problemet kan vara packningen som nämns i inlägget ovan. Detta är dock ett jättearbete så han tar bort termostaten istället. Det är OK eftersom jag inte kommer att använda båten på vintern. Nu är har 99% säker att det ska funka. Han har även testat i bassäng och kört dubbelt så länge på full gas utan att motorn kom upp över 55 deg.

Glad i hågen sticker familjen ut i dag på en tur... efter ca 10min full gas återkommer problemet!

Jag känner på pisstrålen och den är kall! När jag kommer in till bryggan (efter lågvarvskörning tillbaka) tar jag av kåpan och känner på block och kåpa. Den känns inte speciellt varm!

 

Någon som har några ideer vad jag kan göra??????

 

Jag är skapligt less på motorn just nu kan jag lova.. Har också insett at den tidigare säljaren med största sannolikhet har haft detta problem eftersom han hade bytt impeller och termostat! Trist att man inte kan lita på folk.

 

suck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mitt problem är väldigt likt detta: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=165021 Min motor uppför sig precis som den trådskaparens motor gör i filmen i tråden.

 

Serviceverkstaden har dock bytt min tändbox med, utan fullgott resultat..

 

Har slut ideer. Kan det var fel på själva överhettningsskyddet? Hur kollar man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...