Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
jonas1

Förbindelseprov med Sweden Rescue?

Rekommendera Poster

Om man har VHF men inte abonnemang hos Sthlm Radio kan det vara viktigt att göra förbindelseprov, så att man kan testa att radion fungerar, och t ex få information om ifall man kan nå Sweden Rescue från där man är för tillfället (detta kan vara viktigt ur säkerhetssynpunlt). Egentligen ska man väl inte göra förbindelseprov med Sthlm Radio om man inte har abonnemang där (tror inte att dom blir sura visserligen, men ändå), så vad ska man egentligen göra? Kan man bara ropa upp Sweden Rescue på Kanal 16 och göra förbindelseprov? Har aldrig hört någon göra det, ej heller hört talas om det i VHF-utbildningen. För någon annan kanal än 16 finns väl inte att ropa på? Trafikkanalerna går väl bara till Sthlm Radio, ej till Sweden Rescue?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sweden rescue bör man nog bara anropa i akuta nödfallsärenden.

Stockholm radio på trafikkanal är ett bättre alternativ, men egentligen inte heller bra. Dels vill de helst ha betalt, men ofta ligger deras sändarantenn högt och alldeles i närheten så även med halvtaskig sändare når man dem. Blir ju inte mycket till test på det viset.

Anropa nån tillfällig fritidsbåt som man just råkat höra kan ju vara ett alternativ, men då bör den inte ligga alltför nära.

Idealet är nog anrop till en högt placerad mottagare på mycket långt håll, där varken horisont eller berg etc ligger i vägen. Gärna ifrån hemmahamnen och samma station varje år för att få nån sorts jämförelse.

Stockholm radio kunde ha en sådan betaltjänst, tycker jag.
Man ropar upp dem på närmsta kustradiostation A och begär förbindelseprov med en annan längre bort B. Ropar upp dem på B med hög effekt och tydligast möjliga mikrofon-modulation, och får kanske svar direkt. Om inte, återgår man till A och frågar efter hörbarheten på en skala 1 - 5.

Vitsen är alltså att radiooperatören är beredd och lyssnar aktivt utan brusspärr på sin station B, för antagligen kan man inte automatiskt öppna reläförbindelsen till Stockholm på så långt håll.

Denna tjänst plus nåt enstaka förmedlat telefonsamtal, plus kanske deras årliga tidning Till sjöss för typ 80:- per år, hade jag utan tvekan nappat på. Nån mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det verkar mera begåvat att ropa upp Stockholm Radio. Sjöräddningen skall man väl inte störa i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annan fritidsbåt kan man ju ropa upp bara för att kontrollera att radion fungerar, men detta är egentligen endast en liten del av syftet.

Det som verkligen kan vara viktigt att veta är när man är en bit ut på öppet vatten, utom mobilräckvidd, huruvida man då har möjlighet att komma i kontakt med Sweden Rescue eller inte. Detta borde (?) vara ekvivalent med huruvida man kan få kontakt med Sthlm Radio på trafikkanal (kustradiostationerna används ju av både Sweden Rescue och Sthlm Radio, trafikkanalerna och Kanal 16 måste ju ha skilda fysiska mottagare men kan ha samma antenn, eller bör i alla fall ha antenner precis bredvid varandra på samma höjd... så resonerar jag i alla fall(?)).

Om ovanstående stämmer så är förbindelseprov med Sthlm radio ett alternativ, men med nackdel att man måste ha ett abonnemang. Och det är ju inte säkert att ett sådant finns om man t ex är i lånad båt. Dessutom känns det som att det borde vara möjligt att använda alla rent säkerhetsmässiga aspekter av VHF-radio utan abonnemang där.

(I sammanhanget kan jag nämna att jag faktiskt en gång, när jag hade en god anledning, ropade upp Sthlm Radio på trafikkanal och gjorde förbindelseprov, utan abonnemang, använde endast båtens namn som anropssignal. Dom svarade trevligt och meddelade hörbarhet. Men det känns inte som att det är så det är tänkt att man ska göra.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man anropar Stockholm Radio för förbindelseprov. Sthlm Radio använder samma nät som sjöräddningen så om man når Sthlm Radio så når man sjöräddningen. Man måste inte ha abonnemang för att göra förbindelseprov. Jag har aldrig haft abonnemang och ingen har frågat, annat än en gång när jag ropade upp för ett förbindelseprov i jobbet och de ville sälja ett abonnemang till mig. Det tog 5 minuter att förklara att det inte var min båt. Oavsett vilket så har du ju fått göra ditt förbindelseprov om de har svarat.

Med en VHF-karta kan du själv välja vilken station du ska ropa upp. Välj en som ligger en bit ifrån så blir det ett riktigt test.

Operatörerna som svarar kan inte själva ställa in brusspärren på sin terminal, det görs centralt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Ja, om Sthlm Radio använder precis samma nät som Sweden Rescue, och det är OK att ropa upp Sthlm Radio för förbindelseprov även utan abonnemang, så är ju helt enkelt lösningen att ropa upp Sthlm Radio på trafikkanal för att göra förbindelseprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cerber0s skrev: ... Operatörerna som svarar kan inte själva ställa in brusspärren på sin terminal, det görs centralt.

Som jag begriper saken så är det den sk bärvågen (här med frekvens runt 150 MHz) som öppnar brusspärrar hos mottagare. I fallet kustradiostationer reläas (återutsänds via telenät, radiolänkar etc) signalen till Sthlm radio. Antar också att allt som öppnar kustradiostationens brusspärr också automatiskt reläas vidare.

Att kunna öppna en mottagare innebär att bärvågen är tillräckligt stark, men att nån dessutom i en nödsituation skall förstå vad man faktiskt säger i micken, ställer högre krav!
Modulation (överlagring av ljudvågorna på bärvågen), tydligt tal ifrån rätt mickavstånd etc kan nog bara provas fullt ut med en mänsklig lyssnare i andra ändan. (Själv vet jag f.ö. rimligt väl hur bra bärvågen når ut genom att enkelt testa med permanent-installerad stående våg-mätare.)

Antar också att Sweden rescue:s operatörer har möjlighet att i nödsituationer öppna valfri kustradio-mottagare - åtminstone kanal 16 - så att brusspärren är bortkopplad. I nödsituationer bör ju alla spetsa öronen maximalt.
Att Sthlm radio:s operatörer ev saknar möjligheten i nuläget kan möjligen vara förståeligt, men är väl inget som är skrivet i sten.

Mobiltelefonernas snabba utveckling har minskat VHF-användandet och därmed inkomstmöjligheten för Stockholm Radio. De är nog öppna för förslag till breda minipaket, där just deras speciella reservkapacitet tillfälligtvis kan utnyttjas till ett för flertalet attraktivt sätt.

Just avancerade förbindelseprov enligt ovan, enstaka förmedlade korta telefonsamtal (bara som reservmöjlighet) och kanske tidningen Till sjöss ihopbakat till ett minipaket skulle attrahera mig.
(Tänker mig några engångskoder plus tidningen i en försändelse, allt helst enkelt beställt via kryssning i en ruta på PTS-tillståndsavin, allt för runt 80-100 spänn.)

Har ingen aning om ifall ovanstående är ekonomiskt eller allmänt realistiskt, men tror ändå att Sthlm radio kan uppskatta konstruktiva förslag.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra anrop till sjöbevakningen (Åland) som är motsvarigheten till kustbevakningen i sverige.

Dom svarar alltid på kanal 16 eller 10 och ger hörbarhetssiffra mellan 1-5.

Vet inte om kustbevakningen i sverige har passning på 16 men det tycker man att dom borde ha, det ligger väl också i deras intresse att båtarna har vhf som fungerar eller???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bergiper helt rätt ;) Men Sweden Recue kan faktiskt inte öppna brusspärren. De använder samma VHF-nät och system som Stockholm radio, Sjöfartsverket och (tror jag) Kustbevakningen. Det enda operatören själv kan påverka är volymen på högtalarna, telefonluren eller headsetet om de har ett sånt kopplat. Brusspärren är satt och låst ute på basstationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att inte ens Sweden rescue kan manövrera brusspärren är ju uselt!

För några år sedan råkade jag avlyssa en räddningsoperation på 16 där VHF-kontakten var förvånande dålig. Jag hörde de nödställda bra men inte räddningsledaren (MRCC). De nödställda hörde MRCC och svarade, delvis förgäves.

Det gällde en dykbåt med antagligen lågt placerad antenn, och Hönö skärmar väl av vägen till den högt placerade Torslanda-sändaren. Avstånden är små, och på 16 finns fler kustradiostationer, ändå funkade det inte.

Nu gick allt bra ändå, helikoptern hade positionen. De ville veta ifall de behövde ha egna dykare med sig i helikoptern, men då svarade inte de nödställda längre trots flera upprepade anrop.
(Hade det gällt nåt viktigare så hade jag väl fått försöka reläa själv.)

Så telefonen är nog ett bra komplement till VHF inomskärs numera, gissar att Hönö har egen mobilmast som kanske fungerat här. Blir ju f.ö. smått löjligt när man som jag kunde se MRCC:s lokaler uppe på Käringberget.

Hur är det egentligen med möjligheten till positionsbestämning via VHF-pejling. Sådan skall väl finnas men hur omständig är den praktiskt?
Teknisk kunde väl en noggran tidsjämförelse mellan signalerna ifrån två 16-kustradiostationer (ifall haveristen lyckas öppna fler än en) ge en ungefärlig position!? Ett knapptryck ifrån MRCC skulle kunna utföra mätningen och rapportera tillbaka, för superexakt tid hämtas ju lätt via GPS-systemet. Mobiltelefoner kan väl f.ö. pejlas lätt numera?

Är det lika primitivt där? (Vet att det finns VHF:er med GPS-baserad utsändning av nödposition, men alla har ju inte sådan i dagsläget.)

/ Thomas

Edit: Vid närmare eftertanke så går det nog inte att pejla med mindre än att riktbara antenner används för krysspejling. Vem har sånt, SSRS ?



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 juni 2010 | 14:15

post-10006646-1394236377,5359_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...