Gå till innehåll
måndag 24 mars 2025
nordlander

Motor ryker vitt och varvar ej ur

Rekommendera Poster

Hej, köpte en Parsun 2,5 hk fyrtaktare för två år sedan och den har fungerat kanon tills i år. Den ryker vitt och går ej att varva ur med. Har haft isär förgasaren säkert 20 ggr och rengjort. Den kyler som den ska och jag har haft isär motorn och bytt alla packningar.

Vad kan det vara för fel? Det känns som att den går fett men jag har ju inte rört några munstycken/inställningar i förgasaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit rök kan tyda på toplockspackningen, har den gått varmt? eller fått kylkanalerna tilltäppta?

/Danjel

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har inte gått varm men jag har bytt topplockspackningen ändå. Billiga grejor :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var pluggen som saknades som gjorde det. Petade dit en ny och nu fungerar den som den ska,

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter väldigt likt problemet jag har. Från början varvade den inte när jag la i växel men kunde varva med neutral i. Efter att ha monterat isär och monterat ihop förgasaren igen kunde den inte varva ur alls. Nu ryker den vitt och går bara på tomgång i princip.

Norlander, du kanske inte är aktiv på forumet såg jag nu men var den pluggen borta för dig? Det kan väl inte stämma? Jag vet inte vad delen kallas men kan det vara värt att byta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vit rök är ju vattenånga, blå rök brukar tyda på smörjolja, då i fyrtaktade maskiner, svart rök felaktig luft/bränsleblandning. Fick jag lära mig i min ungdom och det verkar stämma ganska bra fortfarande.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...