Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Lunde

Skada på propeller

Rekommendera Poster

I söndags var det dags för premiärturen. Allt gick fint ända tills jag tog upp båten på trailer igen. Den nyinköpta fenanoden hade lossnat, ramlat av och slagit av en tumstor flisa på ett propellerblad. Jag märkte ingenting under färd och körde gladeligen på i 32 knop. Min fråga är om jag behöver åtgärda propellern (aluminium) direkt eller klarar den sig under sommaren? Jag har dessutom för avsikt att köpa ny propeller i vinter, eventuellt rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en risk för att det blir vibrationer i propp och axel som i sin tur kan leda till att gummitätning förstörs och då kommer vattnet in i drevet.. Inget man vill ha! Tycker du ska fixa eller köpa en ny propp innan nästa båttur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en utombordare, men jag förmodar ett samma princip gäller vad avser vibrationer som kan leda till att tätningar förstörs. Tack för tipset! Det blir väl till att leta begagnad propeller på blocket/tradera så jag klarar mig under sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämna in den för rep. som Gunno skriver, kan annars bli kostsamt.

Senast ändrad av Janne1 | 01 juni 2010 | 16:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt propeller! En obalanserad propeller sliter på växelhuset med dyra reparationer som följd.

Jag skulle föreslå att du byter till en ny propeller direkt istället för att vänta!

/ Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laga propellern...kostar 400-500 kr och blir kanon....dessutom har du en reservpropeller sen när du köper en i stål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...