Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Traktorn

Glapp propelleraxel

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Mercury 70hk utombordare från 1977 som propelleraxeln glappar axiellt på.

Glappet är ca 1-2mm ut och in, är detta normalt? Jag har även problem med att maskinen lägger ur växeln av sig själv vid belastning, kan det ha nåt samband med detta? Hur får man bort glappet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycket i mina öron, det handlar ju ganska stora krafter.

Enligt sajten finns ett chim set, nr 54 på skissen. Svårt att tolka måtten 0,002-3-5-10, kanske är det tumtjockleken? (0,002= 0,05 mm, 0,003= 0,076 mm osv)

Den tjockaste chimsbrickan blir i så fall bara 0,254 mm, vilket antyder att 1 - 2 mm inte är önskvärt. Lagrena kan väl knappast ha slitits så mycket, så kanske är det nåt annat fel? Möjligen har prop-axelns position framåt betydelse för växelmekanismen, mer än själva glappet i sig?

Lyfter iaf tråden, kanske får motorproffset wanmar syn på den.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0018207&path=MM~A0000001~M0000803~M0000808~C0018207&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM 

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla shims i detta växelhus är till kuggflankspelet till piondrev o framdrev o backdrevet o angående spelet axiellt på propelleraxeln är normalt,att fram växelnhoppar ur är säkert en sliten clutch o eventuellt framdrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej . Det är en gängad hylsa som proppaxeln går igenom. Den kan vara av plast eller aluminium. Plasthylsan kan hoppa ur gängorna så att det blir ett glapp axiellt.

Har presis fixat till min kompis Merc 70  .

Mvh Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...