boppen 0 Postad 31 Maj , 2010 Hallå! Håller på att koppla in en original-varvräknare på en Johnson 50hp -94 och har såklart ingen manual för varvräknaren ;-) Frågan är vilken inställning (pulses) det ska vara på varvräknaren, det jag tror efter idelt googlande är att from 92 och framåt så ska motorer på under 70hk ha inställning 5 på varvräknaren och motorer på över 70hk ska vara på inställnign 6. Vad tror ni om det? Det som talar emot det är att det lite här och där cirkulerar inlägg med att Johnson alltid har 12-poliga alternators vilket alltid skulle ge inställningen 6 men det kanske mest är för att det är amerikanska forum där ingen har under 70hk ;-) Är det nån här som vet och kan säga om 5 är rätt inställning? /Boppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 31 Maj , 2010 Du borde kunna utgå ifrån att det sitter rätt propeller på motorn. Ställ in poltalet så att maxvarvtalet ligger inom rek så har du säkert också korrekt poltal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boppen 0 Postad 1 Juni , 2010 Tyder på att den ska stå på 6 då indikerar den cirk 800-900 rpm på tomgång och 6200 rpm på maxgas, och det skulle kunna stämma då det är rätt stor motor på rätt liten båt, proppen som sitter på nut har 17 stigning men det optimala skulle nog vara uppemot 19 har jag fått nåt tips på, och då skulle jag ju kunna få ned maxvarvet lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 2 Juni , 2010 800-900 på tomgång resp 6200 på fullgas låter högt. Sorry om jag spekulerar utan att ha koll på just den motorn men jag tror du ska ner ett snäpp jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boppen 0 Postad 3 Juni , 2010 Hupp! Näe, det är ju kanonbra med input! Kan det vara nåt fel på varvärknaren då kanske, jag har ju mest bara provat med läge 5 och 6 på räknaren eftersom det är mellan dem det verkar gälla när det handlar om Johnson, och med varvärknaren i läge 5 indikerar den en tomgång på 1200rpm trots att motorn låter som den ska stanna när som helst ;-) Så utifrån det tyckte jag det kändes som att läge 6 som indikerar en tomgång på 800rpm kändes bättre. Och jag har för mig att 2, 3 och 4 visar högre varv de också. Men brukar inte tomgången ligga på runt 800 varv? Känns stabilt det här ;-) Jag lär ju försöka få tag i nån manual till varvräknaren, det står inget om varvräknare varken i handboken till motorn eller i den servicemanual (ej OMC original) jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 3 Juni , 2010 Tjavars, jag kanske är ute och cyklar , men i bruxen till min motor (99:ans 4 cyl Mercury 2T) står det 600rpm på tomgång och maxvarv 5000-5500 (med växel i alltså, har du blåst ur på tomgång kan dina siffror stämma). Tycker mig ha sett att det gäller för de flesta motorer i den storleken. Var igenom samma resa som dig med varvräknare och jagade info på nätet, hittade en PDF med bruksanvisning till densamma, skicka över mailadressen (via mailknappen) så kan jag maila dig dokumentet om det kan vara till hjälp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boppen 0 Postad 6 Juni , 2010 Hallå! Jag kör på inställning 6 på varvärknaren nu, den känns rätt ok, dock lite oroväckande att den visar 800-900 rpm på tomgång fast motorn bara står och huckrar och mer eller mindre håller på att ge upp ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EeJjMm 0 Postad 11 Juni , 2010 Hej! Exakt vad för båt hänger motorn på? Jag tycker att 600 varv låter lite lågt på tomgång för en tvåtaktare med förgasare. Ej under 700 och ej över 1000 skulle jag vilja ha det till, så inställning 6 måste vara den rätta... Maxvarvet ska i och för sig inte ligga så mycket över 5500 varv men om du har en liten båt så blir det ju lätt så. Ett propellerbyte skulle nog vara kanon, om du får ned maxvarvet till cirka 5500 lär du ju höja toppfarten avsevärt dessutom! / Erik Senast ändrad av EeJjMm | 11 juni 2010 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boppen 0 Postad 11 Juni , 2010 Aaah ... det låter ju som att det är rätt då, kanon! Motorn hänger på en Crescent 432SL så maxvarven tror jag stämmer med den prop som vi har idag (17 stigning) - den är förövrigt inlämnad till Propellertrim just nu för utbankning (de kallade det dock nåt annat) till 18-19 stigning. Det är ju det mindre växelhuset på den här motorn och då gick det tydligen inte att få tag i propellrar med mer än 17 stigning. Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EeJjMm 0 Postad 15 Juli , 2010 Nu blir jag dock lite fundersam... Jag har nämligen också en Johnson 50 VRO, dock årsmodell 90! Motorn sitter på en Ryds 435 GTS, dvs att vi har i princip samma strl på våra båtar. Min varvräknare har alltid visat 5200 på maxgas vilket jag tyckte var otroligt lågt då jag också har en 17-tums propeller. Igår åkte jag till marinan och lånade en tachometer (bärbar varvräknare) för att se om det verkligen stämde att motorn bara varvar 5200 på maxgas. Med 2 pers visade tachometern 6200 varv och varvräknaren 5200! Vid denna testkörning stod min varvräknare på läge 6... Vi har samma maxvarv och samma motor, din varvräknare visar rätt och min visar helt åt h*lvete?! Är det för att min motor är några år äldre än din? Idag testade jag alla lägen på min varvräknare och resultatet blev såhär > läge 2: 6200 rpm läge 3: ca 3000 rpm läge 4: 6200 rpm läge 5: 6200 rpm läge 6: 5200 rpm. Jag antar att det kvittar om jag väljer läge 2, 4 eller 5 eftersom att alla visar rätt maxvarv och ungefär samma på tomgång, men jag valde läge 5. / Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser