Waveracing 0 Postad 31 Maj , 2010 Hej alla. Åkte bakom en båt häromdagen, den färdades på trailer, och blev efter en stund konfunderad av vad jag tyckte mig se. Fick köra riktigt när och ja, jag såg rätt längst bak satt en fyrbladig och närmast drevet en trebladig. Funkar detta verkligen eller är det bara en nödlösning? Jag tänker bara dåligt samspel mellan propparna när jag såg det. Är det någon som vet hur det funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 31 Maj , 2010 Jag tror att det bara sitter trebladiga på vårat drev men det finns ju olika drev. Mysko. Hittade inget på Volvos hemsida men här är fördelarna med duoprop enl. Volvo http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/drives/dps_duoprop/Pages/the_benefits_of_duoprop.aspx Duoprop uppfanns av en norrman som jobbade på VP i Sverige Senast ändrad av 666D3 | 31 maj 2010 | 21:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 31 Maj , 2010 Det var ett VP-drev mer än så kan jag inte säga pga bristande kunskaper om drev. Det var en större HTbåt men har glömt fabrikat på båten. Det var inte nytt utan lite slitet i kanterna på proppbladen. Har nog kört så ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Maj , 2010 Yep, DP-drev har en fyrbladig och en trebladig prop! :-) Funkar utmärkt. Jag tror att modellen är utexperimenterad av Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser