Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
kjellebilder

Båten skada av stormen

Rekommendera Poster

Hej förra söndagen hade jag min båt förtöjd i Mälaren. Fören i boj och aktern mot bryggan.  

Vid 14-tiden blåder det upp ordentligt, jag var inte hemma utan fick ett samtal från en granne som berättade att båten slog mot bryggan. Barbords badbrygga knäcktes och styrbords stukades. dessutom gick det i mitt tycke ganska illa med drevet. Proppellern fick en del stryk, på kavitationsplattan (tror jag det heter) slogs det bort en stor bit. Samt att BB drev står lite snett, inte mycket men står man bakom båten så är det en skillnad. Eftersom det är lite svårt att få tag i folk nu som har tid att laga denna skada, så tänkte jag vänta till hösten och lämna in båten för montering av nya badplattformar och ny badstege samt plastning av akterspegeln. Jag undrar därför om det är ok att köra med denna skada på drevet? Jag tänkta ta upp båten och fixa proppellern, ta bort alla rördelar som sitter kvar samt täta alla hål, och sen låta resten vara till i höst.

/Kjell

post-10007970-1394236376,0505_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig Kjell!

Jag skulle inte köra om drevet fått en sådan smäll att det flyttat sig och sitter i ett annat läge än sin styrbords-kompis. Borde hursomhelst skapa obalans under färd och sådant är aldrig bra. Hissa upp och fixa. Du måste väl ändå ta upp båten och åtgärda badplattforarna.

Hoppas det inte hänt ngt allvarligt.

Hälsn Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också vara tveksam att köra med de skadorna. Man måste ju vara säker på att inget ger sig när man är ute.

Has det försäkring så bör du ringa dom innan du gör mera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det trist men ta tag i detta nu så du hittar båten på botten. Har drevet flyttat sig så kommer du säker få obalans med risk för andra skador.....ta upp båten och titta själv på det....du kanske kan fixa en del själv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Att dreven har lite olika vinkel, det skall vara en viss skillnad i vinkel mellan de olika dreven, de skall peka lite mot varandra om det är det du menar. Inte mer än ca 5 grader. För övrigt får du nog besiktiga skadorna ordentligt innan du börjar köra runt med det.

Är helt omöjligt att bedömma skadorna från den bild du bifogat.

/Danjel

Senast ändrad av Danjel | 01 juni 2010 | 14:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...